Twinkle | Digital Commerce

De Chinese consument 2.0

2021-12-08
1000562
  • [opinie]
  • 2:01

Het e-commerce ecosysteem in China blijft zich verder aanpassen, ook door de recente pandemie. Meer internetgebruikers worden aangesproken, er zijn meer geavanceerde digitale betalingssystemen, meer mobile commerce, en ook meer goedkope logistieke oplossingen. Kortom: meer integratie.

Om inzicht te geven welke retailcategorieën bijzonder goed presteerden in de eerste helft van dit jaar: goud, zilver, & sieraden (59.9%), horecaconsumptie (48.6%), kleding & schoenen (33.7%), bouw- en decoratiematerialen (32.9%), meubilair (32.9%), en tabak & likeur (32%). Omdat China waarschijnlijk de meest geavanceerde consumentenmarkt in de wereld betreft, is het interessant om ook eens naar de ontwikkelingen onder consumenten te kijken.

Gen Z

Voor vooral de jonge generatie is livestreaming en social commerce de normaalste zaak van de wereld. In 2020 waren er welgeteld 617 miljoen livestreaming gebruikers, die samen 62.4% van alle internetgebruikers vormen. Daarnaast is deze generatie meer bewust van dataveiligheid en is duurzaamheid een belangrijke factor voor hun consumptie. In China zijn alle merken het hierover wel met elkaar eens: wie succesvol wil zijn, moet deze Gen Z kunnen aanspreken.

Guochao

Een trend die onder deze jonge generatie erg populair is, heet guochao. Wat is guochao? Vrij vertaald is het iets van ‘China Trend’, en het representeert wat ‘Made in China’ betekent voor de Chinese consument. Dus geen Nike, Starbucks of Apple, maar liever Lining, Luckin, en Xiaomi bijvoorbeeld. Deze generatie heeft een uitgesproken mening, is trots op de culturele achtergrond en hecht waarde aan zijn sociale identiteit. Guachao is niet alleen gerelateerd aan de mode-industrie, maar zie je ook terug in food & beverages, cosmetica, consumentenelektronica, elektrische voertuigen, en noem maar op.

Authenticiteit

Dit betekent dat er erkenning en vertrouwen is dat Chinese producten net zo goed kunnen zijn als Westerse, en misschien nog wel beter. Zijn Westerse merken dan niet meer gewild? Ja, dat wel, maar het positioneren van een merk of producten zonder aandacht te schenken aan wat de toegevoegde waarde is voor de Chinese consument – met name Gen Z – is een goed recept om te falen.

De Chinese consument is volwassen aan het worden in de constant groeiende economie. Als je bedenkt dat China nog steeds een land in ontwikkeling is en de rol ziet die het speelt in de wereldeconomie, zal dat ook niet geheel als een verrassing komen. Voor sommige lokale merken zal in de komende jaren ook de wens komen om uit te breiden – naar het wilde Westen bijvoorbeeld – hetgeen ook weer kansen mee kan brengen voor merken in die markten.