Twinkle | Digital Commerce

De toekomst van reclame is datagedreven

2021-11-22
1000562
  • [branded content]
  • 3:45

Wil je de moderne consument echt bereiken, dan kan je niet zonder data-driven commerce. Als marketeer of e-commerce professional verzamelen we veel data, maar alleen data die je kan omzetten in de juiste inzichten en acties voegt waarde toe aan de interacties met de klant. De vraag is dus niet hoe we data verzamelen, maar welke data waardevol is en hoe we die op de juiste manier interpreteren en inzetten. Een kunst die marketeers zich eigen moeten maken, als ze datagedreven commerce willen ontwikkelen en waarvoor je handvatten vindt in een praktische gids voor datagedreven reclame.

Nu de digitale transformatie onstuitbaar lijkt, is er meer data dan ooit voorhanden. Nieuwe online communicatiekanalen brengen de technologie met zich mee om gegevens over het koopgedrag van klanten vast te leggen en te analyseren. Hoe onttrek je de juiste, waardevolle, data uit verschillende bronnen en voeg je die samen tot een volledig klantprofiel, zonder dat daarbij de huidige - strenge - privacywetgeving wordt geschonden?

Informatie uit de eerste hand

Om het 360-graden klantbeeld te bouwen vertrouwen marketeers en e-commerce professionals steeds meer op relatiebeheersystemen, waarmee zij geautomatiseerd elke klantactiviteit via elk kanaal kunnen verzamelen en interpreteren. Dat strekt zich ook uit tot de klantcontacten bij service- en salesafdelingen. Zij concentreren zich op data uit de eerste hand, verkregen na toestemming van klanten zelf. Niet voor niets voegen zij tools voor de bescherming van persoonsgegevens toe aan de customer journeys die zij organiseren. Je kunt alleen maar een empathische band met iemand opbouwen als hij of zij daar echt open voor staat.

Innovatie, realtime interactie met de klant en respect voor diens privacy; het is de kern van datagedreven reclame. Tegenwoordig verwacht 72% van de klanten dat bedrijven begrijpen wat ze nodig hebben. Dat laat ruimte om betekenisvolle relaties op te bouwen.

Als het goed is wordt een relatiebeheersysteem continu gevoed met nieuwe, uniforme informatie over een klant. Het stelt je in staat om steeds meer vat te krijgen op zijn voorkeuren en behoeftes. Als je daar op het juiste moment via het juiste kanaal met het juiste aanbod op inspeelt, levert dat de conversie op die je nastreeft. Weet je dat succes te herhalen, dan versmelt een serie van positieve klantervaringen langzaam tot een duurzame klantloyaliteit. Je bent niet alleen verzekerd van een trouwe klant; de uitstraling kan zelfs groter zijn, als die klant het goede woord verspreidt en zich ontpopt als ambassadeur van je merk.

Meereizen met de klant in de tijd

De toonaangevende marketeers en e-commerce professionals van nu zorgen voor krachtige contextuele een-op-een interacties, waarbij campagnes worden gepersonaliseerd met onderwerpen die klanten interesseren. Advertenties die niet van toepassing zijn op bepaalde klanten worden weggelaten. Dit is allemaal mogelijk dankzij een centraal overzicht van voorgaande klantinteracties met het merk.

Hou er rekening mee dat interesses in de tijd kunnen veranderen en pas daar je marketingaanpak op aan. Een customer journey heeft niet alleen betrekking op de optimale begeleiding bij een eenmalige aankoop, het heeft ook te maken met het ‘meereizen’ met de smaakontwikkeling van de klant. Met andere woorden, het is belangrijk bij datagedreven reclame om een duidelijk plan te hebben voor je volgende stappen na de eerste klantinteractie.

In de succesvolle campagnes van de toekomst zullen voortdurend data worden gebruikt om relevante content op te nemen in de doorlopende klantinteracties met het merk. Voor het beste resultaat zal content met kunstmatige intelligentie en automatisering in realtime voor uiteenlopende doelgroepen worden geoptimaliseerd op basis van acties van klanten.

Data centraal stellen is een keuze

Het onderstreept nogmaals het belang om resultaten te meten en als input te gebruiken voor volgende campagnes. Met als doel om in een permanente leercyclus customer journeys en bedrijfsresultaten te verbeteren. Het volgen van de juiste klantgerichte meetgegevens wordt minstens zo belangrijk als het bepalen van de campagneboodschap zelf. Denk aan indicatoren klanttevredenheid en customer lifetime value. Met uniforme marketingdata en -automatisering kun je komen tot diepgaande en inzichtelijke analyses van je campagnes. In een tijd dat marketingbudgetten onder druk staan, helpt dat ook om je inspanningen te verantwoorden.

Data centraal stellen in je marketing en e-commerce is een keuze. Een keuze om klantbehoeftes altijd leidend te laten zijn. Door data als uitgangspunt te gebruiken, kun je een cultuur van doorlopende marketingoptimalisatie opbouwen, wat goed is voor zowel je klant als je kwartaalcijfers. Het leidt tot aantrekkelijke trajecten voor klanten waarmee je merk zich positief onderscheidt in de markt. Leer in deze praktische gids meer over waarom datagedreven reclame de toekomst is.