Twinkle | Digital Commerce

‘Je bent zo sterk als je zwakste schakel’

2021-10-19
1000562
  • [branded content]
  • 4:29

Uit liefde voor honden gaven Danielle Sweerman en Suzanne Steeghs hun ‘normale’ baan op en gingen gezond hondenvoer verkopen. Daarom startten ze een webwinkel, Dogline. Met zoveel succes dat ze zich nu, naast consumenten, ook op bedrijven gaan richten met hun nieuwe bedrijf Bricks and Lemons. Beide bedrijven worden ondersteund door Sidekix, dat voor de e-fulfilment zorgt. Maar ook voor ‘positieve energie’, volgens Danielle en Suzanne.

Beeld: Zuiver Beeld

Danielle was advocaat, Suzanne marketing-manager. Prima banen, maar ze hadden het gevoel vooral voor anderen te werken. De overgang naar een eigen bedrijf ging heel natuurlijk, vertelt Danielle. “Op een middag besloten we te stoppen en voor onszelf te gaan beginnen. Zo simpel ging het.” De keuze voor de verkoop van kwalitatief hoogstaand hondenvoer was ook snel gemaakt. Daarbij gaan ze niet over één nacht ijs. Het hondenvoer, de hondensnacks en andere artikelen worden zorgvuldig geselecteerd. Daarbij is de wetenschap leidend, niet wat de fabrikant zelf beweert. Veel uitpluizen dus.

“Mensen zijn erg bezig met de ingrediënten voor hun huisdieren. Die moeten gezond en lekker zijn, maar onze klanten letten ook op duurzaamheid, op transparantie, op eerlijkheid. Wij zetten in op een korte keten, van boer naar producent. Dat is gezond voor de honden, maar ook voor andere dieren.” Al die opgedane kennis komt terug in de klantenservice. “We krijgen heel veel telefoontjes, maar ook vragen via mail en social. Dat vinden we heel erg leuk om te doen, dat willen we niet uit handen geven. De meeste vragen gaan over het dieet van de hond, wat goed is en wat niet.” Daarnaast staat er een uitgebreide uitleg over wat er in hondenvoer zit en wat dat betekent op de websites.

Niets wat wij doen heeft een vooropgezet plan

Zo sterk als je zwakste schakel

Een idee hebben is één, maar dat idee in de praktijk brengen is twee. Suzanne had al wel ervaring met het maken van websites, maar e-commerce en e-fulfilment was onontgonnen terrein. “Niets wat wij doen heeft een vooropgezet plan” vertellen ze. “We begonnen gewoon vanuit huis. Als er een partij hondenvoer werd bezorgd stond het pad meteen helemaal vol. Ook het verzenden van de bestellingen werd steeds lastiger. Kleine pakketpunten konden niet al onze pakketten tegelijk versturen, dus we moesten steeds verder weg om de pakketten af te geven. We konden onze klanten niet meer de zekerheid van een snelle levering garanderen, wat wel één van onze speerpunten is. Je bent zo sterk als je zwakste schakel als je dat niet zelf bent.”

“Als je wil groeien, heb je een goede partner nodig” vervolgen Danielle en Suzanne. “Via Google kwamen we bij Sidekix uit. Ze hadden goede referenties en het zag er ‘blij’ uit. Ze bieden ook een uitgebreid palet aan diensten aan, dus we kunnen groeien.” Toch verliep de eerste kennismaking niet zoals verwacht. “In eerste instantie werden we afgewezen, we waren nog te klein. Maar op een hele positieve manier, met een hele duidelijke uitleg. Sidekix stopte heel veel energie in ons als potentieel nieuwe klant. We zijn toen in zee gegaan met een andere partij, maar we hadden steeds in ons achterhoofd dat we met Sidekix wilden samenwerken. Toen we eenmaal genoeg gegroeid waren stapten we weer naar Sidekix. Het was echt een feestelijk gevoel toen we gingen samenwerken. Het leverde meteen veel positieve energie op.”

Dat gevoel is wederzijds, vertelt Eelke Liebrand, accountmanager bij Sidekix. “Danielle en Suzanne zijn heel gedreven en gemotiveerd. Met zulke klanten werken wij graag samen, dat levert ons ook energie op. Wij gaan in de schoenen van de klant staan, we denken mee en ondersteunen waar nodig. We kijken ook mee hoe de zaken zich ontwikkelen en geven advies. Zo kunnen we zeggen dat het misschien handiger is verpakkingen per stuk te versturen of juist in grote aantallen. Er ontstaat ook een wisselwerking: klanten leren van ons, maar wij leren ook van klanten.”

Klanten leren van ons, maar wij leren ook van klanten

Bricks and Lemons

Per 1 september zijn Danielle en Suzanne begonnen met Bricks and Lemons, op dezelfde leest geschoeid als Dogline, maar dan gericht op bedrijven in plaats van consumenten. Uiteraard zorgt Sidekix ook hier voor de e-fulfilment. Danielle en Suzanne: “Wij pakken B2B op dezelfde manier als B2C. Het verschil is het volume, maar we bieden dezelfde klantenservice en dezelfde snelle verzending. We merken ook dat klanten als het op verzending aankomt verschillende wensen hebben. Sommige willen het thuisbezorgd hebben, anderen willen het juist afhalen bij een pakketpunt in de buurt. We houden rekening met die persoonlijke wensen.”

Ook hierin denkt Sidekix mee. “De meeste collega’s bij Sidekix zijn echte vakidioten” stelt Eelke. “We weten hoe belangrijk klantenbinding voor een webshop is en zien het als een uitdaging om altijd met een passende oplossing te komen. Ook herkennen we de uitdagingen die een ondernemer in de customer journey tegenkomt. Zowel in het Business to Business als het Direct to Consumer kanaal. Daarbij lopen ze tegen veelal generieke problemen op waar we ze mee kunnen helpen. We kijken bijvoorbeeld of het bestelproces op de website duidelijk en intuïtief werkt. Staat alle relevante informatie erop? Maar we kijken ook naar de individuele ondernemers. We kijken mee naar de omloopsnelheid van producten, naar de voorraad, wat goed loopt en wat minder loopt. Omdat we ook eventuele geretourneerde goederen in ontvangst nemen zien we bepaalde trends en koppelen dat terug naar de klant.” Die extra inspanning blijft niet onopgemerkt. Danielle en Suzanne. “We hebben echt een vertrouwensband met Sidekix, een soort familiegevoel. Dat levert heel veel energie op, dat is heel productief. Dat vertaalt zich weer in succes.”

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Sidekix.