Twinkle | Digital Commerce

Ikea: online aandeel in Nederland ruim 38 procent

2021-10-15
1000562
  • [nieuws]
  • 0:48

Als gevolg van de gedwongen winkelsluitingen zag Ikea in Nederland in het fiscale jaar 2021 het online aandeel toenemen naar maar liefst 38,4 procent.

Dat laat het bedrijf weten in een persbericht over de cijfers over het boekjaar, dat loopt van september 2020 tot eind augustus 2021. Vooral tijdens de lockdowns zag Ikea de online vraag fors toenemen. De totale omzet daalde – juist vanwege die gedwongen winkelsluitingen – wel met 9,3 procent naar 1,24 miljard euro. Het is voor het eerst dat de omzet van de meubelketen in Nederland daalt.

Ook in andere markten zag Ikea de toename van de online vraag. De totale groepsomzet komt 6,3 procent hoger uit op 37,4 miljard euro. Het online aandeel steeg van 18 naar 30 procent. Volgens moederbedrijf Ingka Group steeg vooral de vraag naar meubels voor de werkplek en buiten en naar opbergmeubels.