Twinkle | Digital Commerce

Gorillas: ‘Mensen krijgen het steeds drukker, wij helpen ze tijd te besparen’

2021-10-14
1000562
  • [nieuws]
  • 1:37

Een jaar geleden had nog bijna niemand gehoord van de flitsbezorgers. Inmiddels is de opmars van de nieuwe garde online supers bijna niet meer bij te benen. ‘In principe is de supermarkt al jaren hetzelfde. Met als één van de weinige innovaties misschien de zelfscan.’

In zijn keynote presentatie nam Sadik Cevik vandaag bezoekers van e-commerce event Shopping Today mee in de wereld van Gorillas, de flitsbezorger waar hij verantwoordelijk is voor de Benelux-markt. Volgens Cevik kopen de klanten van Gorillas – de meeste zijn tussen de 25 en 45 jaar oud – bewuster bij een flitsbezorger: ‘Je koopt telkens om de één of twee dagen wat, en dus ook geen grote hoeveelheden. Wat je ontvangt is verser en zorgt voor minder afval.’

De flitsbezorgers vallen in de smaak bij consumenten. In grote steden blijkt al een aanzienlijk deel van de jong volwassen groep voor de snelle bezorgbelofte te vallen: binnen 10 minuten op de stoep, volgens Cevik overigens geen harde belofte (‘De meeste mensen vinden het ook prima als het 13 of 15 minuten zijn’). Om die belofte vast te houden opent het bedrijf in hoog tempo nieuwe hubs op centrale locaties. ‘Naarmate het aantal bestellingen toeneemt, wordt de uitdaging steeds groter om binnen 10 minuten te bezorgen’, vervolgt Cevik. ‘Maar door uit te blijven breiden maken we onze bezorggebieden per hub steeds kleiner, zodat we sneller kunnen leveren.’

Orders worden gemiddeld in 1 minuut gepickt

Dat uitbreiden is natuurlijk een hele investering. Er wordt dan ook gortig geld gepompt in de flitsbezorgers. Op de veelgehoorde vraag of die online bestelde potjes pindakaas dan wel uitkunnen is Cevik helder: nee Gorillas maakt nog geen winst. ‘Maar men ziet wel het potentieel van de markt. We zitten nog in de groeifase en het is ons doel dat dat uiteindelijk uitgroeit naar winstgevendheid.’