Twinkle | Digital Commerce

’Doordat PostNL kleine pakketten nu nog efficiënter kan bezorgen, hebben we de cirkel samen rondgemaakt.'

2021-10-18
1000562
  • [branded content]
  • 3:19

Met een nummer 76 positie in de Twinkle100, verzendt Allekabels tot wel 275.000 kleine elektrische producten per maand. En met die volumes moet je bezorgbelofte in orde zijn. Daarom is Constantijn Souren, verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding van Allekabels, blij dat hij het PostNL-sorteercentrum voor kleine pakketten kon testen. We spreken Constantijn samen met Daniëlle Terpstra, operationeel accountmanager bij PostNL, over dit nieuwe gerobotiseerde sorteercentrum.

Robots sorteren en verwerken de kleine elektrische producten van Allekabels in het hypermoderne PostNL-sorteercentrum voor kleine pakketten.

Bekijk de video

Meer ruimte voor groei

Begin deze maand opende PostNL het nieuwe, sterk geautomatiseerde en gerobotiseerde sorteercentrum speciaal voor kleine pakketten. Want het vervoeren van kleine pakketten is duurzamer en een gerobotiseerd proces zorgt voor meer zekerheid in de bezorging. Daarnaast levert het nieuwe sorteercentrum in totaal 15% meer capaciteit op, dus meer ruimte voor groei in e-commerce. En die ruimte kan Allekabels goed gebruiken. Constantijn: ‘’We hebben sinds de coronacrisis letterlijk duizenden thuiswerkplekken verbonden met de buitenwereld. De bestellingen braken alle records. Maar dat is alleen van waarde als je logistiek dan tijdelijk mee kan groeien. We doen er zelf alles aan om onze groei, maar ook de tijdelijke uitschieters, nauwelijks tot geen invloed te laten hebben op de bezorging. Door bijvoorbeeld mensen flexibel in te zetten en zo klein mogelijk te verpakken.’’ Daniëlle voegt toe: ‘’En daarom is het sorteercentrum voor kleine pakketten een mooie ontwikkeling waar we enorm veel capaciteit mee in het netwerk toevoegen. En ons nu al voorbereiden op de piekdrukte aan het einde van het jaar.’’

Het sorteercentrum speciaal voor kleine pakketten ondersteunt de groei in e-commerce. Robots sorteren en verwerken de pakketten.

Het was voor Daniëlle dan ook een logische stap om in samenwerking met Allekabels het nieuwe sorteercentrum te testen: ‘’We hebben veel data over hoe groot de pakketten van klanten zijn en hoe lang die er op dit moment gemiddeld over doen. Die data laten ook zien waar we ons proces nog kunnen verbeteren, waar kansen liggen. De pakketten van Allekabels bleken goed geschikt voor het nieuwe sorteercentrum. Ik ben daarvoor als operationeel accountmanager regelmatig met Constantijn en collega’s in gesprek geweest over processen en verbeteringen. Om zo continu in te spelen op ontwikkelingen die zij zien en waarbij wij kunnen helpen. Zodat het proces voor ons beiden zo efficiënt mogelijk is.’’ Constantijn vult aan: ‘’Bij het testen van het sorteercentrum hebben we onze interne logistiek aangesloten op de bezorging, zodat dit 1 proces wordt. Zo zijn we voorbereid op de toekomst, en je ziet nu al dat onze service hiermee verbetert. Want de kwaliteit is goed. We zijn dit gestart en het liep gelijk, het draait gewoon. We blijven met PostNL in gesprek om het nog beter te maken.’’

De wensen van onze klanten én onze groene aanpak sloten volledig aan bij de doelstellingen van het sorteercentrum kleine pakketten.

Minder lucht in verpakkingen

Het sorteercentrum voor kleine pakketten zet natuurlijk flink in op kleiner verpakken. Lucht uit verpakkingen halen om duurzamer en efficiënter te bezorgen is daarin een van de belangrijkste pijlers. Daniëlle: ‘’Het is een belangrijk onderwerp van gesprek bij onze klanten. Lucht uit verpakkingen halen. We zien ook echt dat Allekabels daarin vooroploopt met verschillende formaten verpakkingen en een geavanceerde verpakkingsmachine. Ze investeren flink om die lucht eruit te krijgen en zo de CO2-uitstoot te verminderen.’’ Dat beaamt Constantijn: ''Onze consumenten klagen tegenwoordig sneller over lucht in verpakkingen. Ook in het kader van duurzaamheid willen we zo klein mogelijk versturen, daar hebben we ook echt in geïnvesteerd. Dus de wensen van onze klanten én onze groene aanpak sloten volledig aan bij de doelstellingen van het sorteercentrum kleine pakketten.'' Of zoals Constantijn samenvattend besluit: ‘’Doordat PostNL deze kleinere pakketten nu nog efficiënter kan bezorgen, hebben we de cirkel samen rondgemaakt.’’

Op 6 oktober is het gerobotiseerde PostNL-sorteercentrum voor kleine pakketten officieel geopend in Nieuwegein. Een sorteercentrum met ruimte voor groei in e-commerce.
Lees meer over de voordelen van het sorteercentrum kleine pakketten voor de e-commerce markt.