Twinkle | Digital Commerce

Blokker: 'Winkels worden mini-dc's'

2021-10-15
1000562
  • [nieuws]
  • 1:51

Blokker overweegt om winkels aan de achterkant in te richten als ‘dark stores’. Op die manier behoudt Blokker zijn fysieke aanwezigheid met winkels in de buurt, dichtbij de mensen. De winkels dienen daarnaast als minidistributiecentra van waaruit op duurzame wijze bezorgd wordt.

Dat vertelde Jeanine Holscher donderdag in haar keynote tijdens Shopping Today in DeFabrique. De ceo van Blokker werd gevraagd hoe zij in de toekomst de rol van fysieke winkels ten opzichte van online voor zich ziet. Daarop antwoordde zij dat de rol van de winkels al aan het veranderen is: er worden kleinere winkels gemaakt, die centraler in de wijk liggen.

Hubs in de buurt

Holscher: ‘De winkel wordt echt een hub in de buurt, waaruit we bestellingen gaan bezorgen. We hebben nu al intern de discussie of er niet een soort dark store achter moet zitten. Misschien moeten we de wand achterin de winkels een stuk verplaatsen. Van daaruit kunnen we nog sneller uitleveren, terwijl de klant in de winkel kan blijven proberen, voelen en vragen stellen over producten voordat ze hun keuze maken.’

Dat is volgens Holscher ook een groot voordeel ten opzichte van pure players: ‘bij ons kun je het product meteen ophalen in de winkel. Dat blijkt voor veel mensen fijn te zijn. Ook omdat we altijd in de buurt zijn. En je gaat niet voor niks, want online heb je al kunnen zien of het product op voorraad is.’

Retouren

De winkels gaan volgens Holscher ook een belangrijke rol spelen om retouren per post tegen te gaan. ‘Klanten kunnen in de winkel retourneren. Dat komen we vaker in de winkel om te retourneren, in plaats van om nieuwe dingen te kopen. De winkel wordt een ontmoetingspunt. Dat is echt de rol van de fysieke winkel: in de buurt, dichtbij zijn.’

Onlangs begon Blokker met een nieuwe bezorgdienst in samenwerking met Packaly. Hierdoor kan rechtstreeks vanuit de winkel worden bezorgd. Dat gebeurt momenteel al in acht steden. ‘Het mooie aan Blokker is dat we zoveel winkels hebben, dat er altijd wel een in de buurt is. Met name in de grote steden. In Amsterdam hebben we 27 filialen. De last mile kunnen wij heel goed bezorgen, duurzamer dan pure play collega’s, en heel snel.’