Twinkle | Digital Commerce

Life: Erwin Rombouts, Kamera Express

2021-09-24
1000562
  • [interview]
  • 2:40

Tijdens zijn studie Marketing Management in Tilburg startte Erwin Rombouts al met een eigen bedrijf waarin hij online marketingwerkzaamheden verrichte voor kleine bedrijven; het ging vooral om AdWords, SEO en het bouwen van websites. Eenmaal afgestudeerd begon Rombouts bij Goossens. Na ruim tien jaar bij de meubelretailer koos hij recent voor een nieuwe uitdaging bij Kamera Express. Tegelijkertijd stopte hij met zijn eigen bedrijf.

Inspiratie

‘Ik haal mijn inspiratie overal vandaan. En doordat ik een eigen bedrijf had, heb ik in meerdere keukens kunnen kijken. Daarnaast ben ik natuurlijk zelf ook een consument. En vanuit dat oogpunt ben ik erg gefocust op de klantreis. Pure players in high involvement producten – zoals fietsen, meubels en natuurlijk ook camera’s – moeten klanten een fantastische digitale ervaring bieden om conversie te genereren. Dus vind ik het leuk om ze te volgen. En zo heb ik recent online een racefiets gekocht bij Canyon, een merk zonder winkels waar je de fiets zou kunnen bekijken, maar met een geweldige digitale customer journey. Verder haal ik inspiratie uit mijn omgeving; veel vrienden zijn digitaal goed onderlegd, ik lees veel en luister naar podcasts over diverse onderwerpen.’

E-commerce

‘Het interessante aan dit vakgebied vind ik het pionieren. Het verandert elke dag, het wordt beter, je ziet effecten en je kunt alles meten. Ik vind het ook heel leuk om te bouwen. Bij Goossens heb ik de digitale omgeving opgezet, nu is mijn uitdaging bij Kamera Express om een internationale e-commerce omgeving te bouwen. Verder is het consumentengedrag nog nooit zo snel veranderd als tijdens de coronapandemie. Als webshop moet je daar heel snel op inspelen om er maximaal van te kunnen profiteren. Omnichannel winkeliers zagen door overheidsmaatregelen continu extreme verschuivingen in al hun retailkanalen.’

Shoppen

‘Online is voor mij zowel een inspiratiebron als een oriëntatiekanaal als een winkel. Ik ben handig en vind het leuk om te klussen. Zo heb ik onlangs een veranda bedacht en gebouwd: geïnspireerd door Pinterest, online het beste materiaal gezocht en gekocht bij de bouwmarkt. Maar de fysieke winkels wil ik ook blijven ervaren; ik koop vooral food offline.’

Spare time

‘Mijn vrije tijd breng ik het liefst door met mijn gezin en met vrienden. Verder sport ik graag. Maar waar ik vroeger wel zes dagen per week diverse verschillende sporten beoefende, heb ik dat nu teruggebracht naar één: racefietsen. Dat is qua covid ook een perfecte sport. En op vakantie maakten mijn vrouw en ik vóór de komst van onze dochter graag verre reizen; we gingen duiken in het Great Barrier Reef, in Madagascar en in Azië. Ik hou erg van de natuur en vind het heerlijk om daarin te ontladen van het dagelijkse drukke bestaan.’

Trots

‘Ik ben trots op wat ik heb bereikt bij Goossens: het bedrijf is succesvol getransformeerd van product centered naar customer centered, naar veel meer gedigitaliseerd, naar een retailer met een omnichannel customer journey.’

Instelling

‘Ik ben competitief ingesteld en wil altijd winnen. Zowel privé, met sporten/fietsen – persoonlijke records rijden op Strava – als in mijn werk houd ik wel van een uitdaging. Ik ben al op de fiets naar mijn nieuwe challenge bij Kamera Express geweest; een rit van 175 km heen en weer.’