Twinkle | Digital Commerce

A/B-test tools zijn gegroeid

2021-08-13
1000562
  • 2:24

Sta je op het punt om een (nieuwe) A/B-test oplossing te kiezen? Wil je niet zelf iets ontwikkelen, maar software afnemen van een gespecialiseerde leverancier? Dan zul je merken dat A/B-test tools niet meer alleen A/B-testen. Het zijn experience optimization platformen geworden. Van Optimizely tot Adobe, van ABtasty tot Kameleoon.

Tekst: Reinier Koolmees

Het landschap met de grotere aanbieders van A/B-test software is de afgelopen jaren misschien niet verder uitgedijd, maar dat geldt wel voor de mogelijkheden die deze software tegenwoordig biedt. Hoe deze tools in de markt zijn gepositioneerd kan nog wel eens van elkaar verschillen. Er zijn aanbieders die hun product of dienst nog steeds een A/B-test tool noemen, maar inmiddels heeft het grootste deel van de markt flink doorontwikkeld en zijn veel tools completere platformen voor een goede klantervaring geworden.

Customer eXperience Optimization

De platformen bieden naast de bekende A/B-test mogelijkheden nu ook uitgebreide personalisatieopties, feature flags en rollouts. Een welkome aanvulling! Zeker voor organisaties die wat verder in hun test maturity zijn, gaat optimaliseren allang verder dan alleen meer basisconversie voor iedereen. Mede daarom zie je al enige tijd naast CRO ook de term CXO opduiken. Conversieoptimalisatie als vakgebied wordt daarmee weer breder getrokken. Bij Customer eXperience Optimization (CXO) ligt de nadruk op het optimaliseren van de algehele klantervaring.

All-in-one software

Optimaliseren van de algehele klantervaring klinkt misschien als niets nieuws, het is op digitaal gebied een groeiende trend. Aanbieders van tools en platformen spelen in op opkomende trends en ontwikkelingen. Zonder vraag immers geen aanbod. De aanbieders willen daarnaast dat je met een all-in-one oplossing gaat werken en daarmee optimaliseert voor die gehele customer journey. Zij bieden jou die completere oplossing om sneller en efficiënter te kunnen werken.

Personalisatie

Ook personalisatie is een onderdeel dat de meeste platformen tegenwoordig in meer of mindere mate aanbieden. Het is eenvoudiger geworden om een A/B-test te personaliseren, maar ook om een personalisatie te valideren als een A/B-test. Een heel goede ontwikkeling, omdat personaliseren vaak als de holy grail wordt gepresenteerd terwijl hypotheses valideren via een gecontroleerd online experiment nog steeds het meest betrouwbare bewijs levert. De combinatie kan het proces alleen maar verbeteren en ervoor zorgen dat je met nog meer zekerheid de juiste keuzes maakt en deze live zet.

Experience optimization platforms

Waarschijnlijk kom je uit bij een experience optimization platform (EOP) in je zoektocht naar een (nieuwe) A/B-testoplossing. Kijk dus verder dan alleen naar de A/B-testmogelijkheden binnen deze platformen. We zijn op een punt in de markt en volwassenheid gekomen, waarbij de implementatie die je nu uitvoert dieper in je technologieomgeving terechtkomt en door meer mensen gebruikt gaat worden. Het is niet meer iets wat je snel vervangt, omdat maar twee mensen in de organisatie dit alleen als client-side A/B-test oplossing gebruiken.

Webanalisten
Dit artikel is geschreven door Reinier Koolmees, data insight expert bij Online Dialogue, voor het online analyse- en optimalisatieplatform Webanalisten.nl. Het volledige artikel is hier te lezen op.