De van oorsprong Zweedse onderneming Budbee lanceerde bijna twee jaar geleden in Nederland. Het technologiebedrijf – géén bezorgbedrijf, aldus Budbee – timmert hard aan de weg. Onlangs plaatste de organisatie honderd pakketkluizen en begin mei betrad het met België een nieuwe markt. We spreken met Jørgen Höppener, general manager Benelux bij Budbee, over deze nieuwe stappen, blikken terug op de lancering in Nederland en duiken in fossielvrije bezorging.
Beeld: Thomas Abrahams
Hoe kijk je terug op die lancering in Nederland, bijna twee jaar geleden?
‘Heel positief! Het was de eerste markt die we betraden na Scandinavië. We kozen voor Nederland vanwege de volwassen e-commercemarkt en omdat er relatief veel mensen al online kochten. Daarnaast speelde de bevolkingsdichtheid ook mee; er zijn hier veel mensen op een kleine oppervlakte, wat bezorgen extra efficiënt maakt. We zijn in 2019 van start gegaan met partijen waar we in Zweden ook al actief mee waren, en van daaruit hebben we ons lokale portfolio opgebouwd. Dan kun je denken aan merken als fonQ, My Jewellery en Zalando.’
Waarom koos Budbee bij de lancering direct voor landelijke dekking?
‘We komen uit Zweden, wat in verhouding tot Nederland een groot land is met relatief weinig mensen per vierkante kilometer, namelijk 22,7. In Nederland zijn dat er meer dan 400. Daardoor zagen we dit land eigenlijk als een grote stad. Dat klinkt misschien een beetje kleinerend, maar zo wordt er wel vanuit het buitenland naar gekeken. Omdat er zo veel mensen dicht op elkaar wonen, konden wij in één keer het hele land efficiënt bedienen, wat ook weer helpt bij partnerschappen met retailers. Als je met grote partijen wilt samenwerken, is het van belang dat je het gehele land dekt. Er zijn, buiten de bevolkingsdichtheid, nog meer verschillen tussen Nederland en Zweden. Daar wordt al veel meer met afhaalpunten gewerkt, mensen zijn dat gewend. In Nederland is dat slechts 10 procent van de markt, terwijl het in Zweden rond de helft van de bezorgingen betreft. Bezorging aan huis is daar overigens wel met een opmars bezig, op dat gebied zijn we in Zweden inmiddels marktleider. Nog een leuk feitje: in ons thuislandzijn de mensen wat conservatiever dan hier, de Hollanders houden wel van een praatje en gezelligheid. In Zweden is dat minder, bij 80 procent van de gevallen wordt er gekozen voor “bij de deur neerzetten”, ook al zijn ze gewoon thuis.’
Jørgen Höppener, beeld: Mo Barends
Toen jullie van start gingen in Nederland gaven jullie aan de landelijke marktleider te willen worden. Hoe staat het daar nu mee?
‘We hebben een grote groei doorgemaakt de afgelopen jaren. Er zijn in Nederland heel grote spelers actief die al lange tijd bestaan, veel volume verwerken en daar ook heel goed in zijn. Maar wij willen eigenlijk de meest consumentgerichte en duurzame optie zijn. Als dat vervolgens leidt tot marktleiderschap, dan ben ik heel blij, maar het is niet ons voornaamste doel. Wij willen consumentgericht en duurzaam zijn. Dat mensen voor ons kiezen in de check-out, ook al staan daar allerlei andere partijen. Ik ben ervan overtuigd dat we in Nederland bewegen richting meer keuzes voor zowel consument als webshop. Dat er in een check-out meer opties geboden worden, net zoals er ook verschillende betaalopties zijn. Ik verwacht zeker dat wij daarin de eerste keus kunnen worden voor klanten.’
Budbee noemt zichzelf een technologiebedrijf en geen bezorgbedrijf. Waarom is dat?
‘We bieden bezorgtechnologie en die technologie gebruiken we om de bezorging zo efficiënt en klantvriendelijk mogelijk te maken. We hebben ook geen bezorgers in dienst, maar werken met lokale koeriersbedrijven die onze technologie gebruiken. Zij hebben hun eigen bezorgers en ook een wagenpark, waar wel het logo van Budbee op staat. De kern van onze technologie is het route-algoritme, dat bij onze start door een paar slimme jongens in Zweden is opgezet. Dat algoritme houdt rekening met meer dan tienduizend variabelen, zoals verkeer, het weer, maar ook met hoe goed de bezorger is. Daardoor kunnen we een exact tijdsmoment geven aan consumenten, maar hebben we ook de mogelijkheid om op het laatste moment nog aanpassingen te doen. Zo kunnen consumenten de bezorgmethode [bijvoorbeeld kloppen in plaats van bellen of voor de deur neerzetten, red.] nog aanpassen, kiezen voor bezorging op de dag erna of het toch bij een pakketkluis laten afleveren. Het route-algoritme is daarnaast zelflerend, als er ergens een flatgebouw staat en de bezorging daardoor langer duurt dan vooraf gepland, weet het systeem de volgende keer dat er meer tijd ingepland moet worden bij die klant.’
Budbee is onlangs van start gegaan met het plaatsen van pakketkluizen in Nederland, een trend die we langzaam van de grond zien komen. Waarom is hiervoor gekozen?
‘We willen alles zo gemakkelijk en duurzaam mogelijk. We zien echt toekomst voor pakketautomaten, daar is namelijk geen extra mankracht voor nodig. De winkel waar zo’n kluis staat, hoeft er nauwelijks naar om te kijken, maar krijgt wel extra traffic naar zijn zaak. De winkeliers kunnen zich richten op hun winkel en hoeven zich niet druk te maken om pakketjes die worden opgehaald. Klanten hoeven daarnaast niet in de rij te staan en kunnen zelf kiezen wanneer ze het pakket ophalen. De afgelopen maanden hebben we op meer dan honderd locaties pakketkluizen geplaatst en eind dit jaar willen we de grootste aanbieder van pakketkluizen worden in Nederland. Ze staan nu onder andere bij Marqt, Ekoplaza en Perry Sport.’
Beeld: Thomas Abrahams
Jullie hebben begin mei het eerste pakketje afgeleverd in België. Wat zijn jullie expansieplannen?
‘België, en dan vooral Vlaanderen, is de logische eerste stap na Nederland. Begin mei zijn we van start gegaan in Vlaanderen en Brussel en voor het einde van dit jaar willen we ook Wallonië bedienen. Veel e-commercepartijen die actief zijn in Nederland bezorgen ook in België, zij zijn nu met ons verzekerd van next day delivery in het land. De voornaamste reden dat we België niet in één keer helemaal bedienen is de taalbarrière. Daarnaast speelt ook de bevolkingsdichtheid mee, die is in Vlaanderen een stuk hoger dan in Wallonië. Bij onze zuiderburen zit nu ook een lokaal Belgisch team dat kijkt naar uitbreidingen met lokale partijen. Uiteindelijk hebben we de ambitie om de meest consumentgerichte en duurzame partij te worden in Europa, maar na België liggen daarvoor nog geen concrete plannen vast.’
In 2022 willen jullie in alle bezorgregio’s fossielvrij leveren, maar jullie kozen niet voor elektrisch.
‘Als we vol in zouden zetten op elektrische voertuigen, zou dat niet realistisch zijn. De actieradius van zo’n voertuig is gewoonweg nog niet groot genoeg. We zien wel dat er elk jaar nieuwe modellen op de markt komen die weer een betere range en laadnetwerk hebben. Het is zeker onze ambitie om honderd procent uitstootvrij te worden, maar momenteel zou dat onze groei te veel in de weg staan. Daarom zetten we nu volledig in op fossielvrij leveren. We maken gebruik van een combinatie van voertuigen zoals elektrische fietsen, cargobikes en voertuigen die rijden op de fossielvrije brandstof HVO [hydrotreated vegetable oil, red.]. We kijken continu naar hoe we zo duurzaam mogelijk kunnen zijn, maar wel onze schaalbaarheid daarbij kunnen waarborgen. Het is nu eerst zaak om volledig fossielvrij te leveren, daarna bouwen we verder uit om zo snel mogelijk uitstootvrij te zijn.’
Quick bites
•Budbee werd in 2016 opgericht in Zweden.
•In september 2019 bezorgden ze hun eerste pakketje in Nederland.
•Inmiddels zijn ze, naast het thuisland, actief in Denemarken, Finland, Nederland en België.
•Het bedrijf heeft overall zo’n 250 medewerkers, waarvan 50 in Nederland.
•Daarnaast worden er in totaal ruim 2.000 bezorgers ingezet, zo’n 700 daarvan zijn in ons land actief.
•Er zijn in Nederland een paar honderd webshops aangesloten bij Budbee.
•De onderneming heeft tien distributiecentra verdeeld over ons land, in België staan er nog eens drie.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Budbee: ‘We zien echt toekomst voor pakketautomaten’
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.