Twinkle | Digital Commerce

Mieke Hendriks: ‘Mijn passie is wat ik verkoop’

2021-06-17
1000562
  • [interview]
  • 2:51

Mieke Hendriks rolde door een voedselintolerantie min of meer vanzelf in de wereld van pure producten. Wat zou het fijn zijn als je alles wat je nodig hebt, al nagekeken op ‘foute’ stoffen, bij één en dezelfde winkel kon kopen, dacht ze toen. Maar zo’n shop was er nog niet, dus besloot ze in 2013 om er zelf een te beginnen. En in 2021 viel ze voor het vierde jaar op rij in de prijzen bij de Shopping Awards.

Inspiratie

‘Ik haal overal inspiratie uit, het komt gewoon op mijn pad. Ik vind social media leuk en ik surf graag rond op internet, zo kom ik overal en nergens dingen tegen die ik zelf kan gebruiken. Dat kunnen bekende grootheden zijn, maar ook websites waar ik toevallig langs kom en waar ik nog nooit van gehoord heb. Alles wat bijdraagt om mijn passie te doen is interessant – en mijn passie is wat ik verkoop.’

E-commerce

‘Het leuke aan digital commerce vind ik dat je iedereen kunt bereiken. Je bent niet gebonden aan winkelpand of regio; klanten kunnen altijd bij je terecht. Ik hou me niet zo bezig met ontwikkelingen of trends in e-commerce; op de een of andere manier kom ik wat voor mij van belang is toch wel tegen. Ik zet alles in om mijn webshop constant te optimaliseren en de klantreis beter te maken.’

Recent geleerd

‘Je moet nóg meer focus leggen op de marge om uiteindelijk een winstgevend bedrijf te zijn. En van Tibor [business coach Tibor.nl, red.] leerde ik dat je het zinkend goud moet loslaten en de ruwe diamant moet vastpakken. Dat geeft meer winstfocus en groei.’

Shoppen

‘Ik koop vrijwel alles wat ik nodig heb online en ben zelf een van mijn grootste klanten, haha. Maar kleding koop ik offline, want ik wil achter elkaar van alles kunnen passen en tussendoor wat door de winkel lopen en rondkijken. Oh en planten koop ik ook offline; daarbij wil ik in het tuincentrum kiezen wat me aanstaat.’

Trots

‘Ik ben enorm trots op de vier Shopping Awards die we gewonnen hebben! Dat is echt de kroon op ons werk, eer en waardering voor alle passie die we erin stoppen. Want het gaat om het publiek, voor klanten moet winkelen een feestje zijn. In het benchmarkrapport van de Shopping Awards hebben we bij “Alle toelichting door het publiek” terug kunnen lezen wat mensen van ons vinden, dat was fantastisch. Het is sowieso zó leuk dat mensen überhaupt de moeite nemen om er wat bij te schrijven.’

Vrije tijd

‘Zeker heb ik tijd voor mezelf! Er moet een goede balans zijn tussen werk en privé. Ik breng tijd door met mijn twee kinderen (12 en 14), met mijn vriend, met onze hond, ik wandel heel graag of ik rommel wat in huis, ik vind het leuk om te shoppen en ik houd van de sauna om tot rust te komen. En natuurlijk ben ik dol op gezelligheid en zit ik graag met vriendinnen op een terrasje. Verder hou ik van zee en zon. Op vakantie wil ik cultuur snuiven afwisselen met een boekje lezen en ik ben een enorme fan van Griekenland.’

Guilty pleasure

‘Ik ben verzot op zeebanket. Dat verkoop ik in mijn eigen winkel, weliswaar gezoet met kokosbloesemsuiker, maar dat is natuurlijk toch niet zo goed voor de lijn …’