Twinkle | Digital Commerce

Voormalige Magento lead evangelist Ben Marks wordt directeur bij Shopware

2021-03-15
1000562
  • [branded content]
  • 3:53

Shopware heeft een nieuwe stap aangekondigd in zijn internationale groeistrategie. De vroegere lead evangelist van Magento, Ben Marks, zal voortaan als deel van het Shopware-team als directeur voor Global Market Development de uitbreiding van de internationale sector leiden.

Ben Marks was sinds 2011 als mentor, intermediair en strategische adviseur betrokken bij Magento en vertegenwoordigde het bedrijf en zijn netwerk vanuit zijn standplaats Isle of Palms, South Carolina in de Verenigde Staten.

Shopware is een toonaangevend e-commercesysteem, dat ook door een aantal van de grootste Europese merken, retailers en producenten uit de B2C- en B2B-branche wordt gebruikt. Als toekomstgerichte opensource-oplossing geeft Shopware gebruikers de vrijheid om groeipotentieel snel en eenvoudig te benutten, met meer flexibiliteit en minder complexiteit. Zo vertrouwen tegenwoordig al meer dan 100.000 bedrijven over een oplossing van Shopware, samen genereren deze in het jaar 2020 samen een omzet van 12 miljard euro.

Shopware heeft zijn hoofdkantoor met 250 medewerkers in het Westfaalse Schöppingen. Verder beschikt het bedrijf over een wereldwijd netwerk van 1200 distributie-, technologie- en oplossingspartners. Een community met honderdduizenden leden biedt de klanten bovendien toegang tot meer dan 4000 uitbreidingen tot nu toe en tot uitgebreide support. Omdat de financiering volledig uit eigen vermogen komt, is Shopware compleet onafhankelijk en is het bedrijf met grote investeringen in onderzoek en ontwikkeling uitgegroeid tot een topinnovator in de Duitse e-commerce.

'Uitstekende mogelijkheden'

Met de overstap naar Shopware ziet Ben nieuwe uitdagingen tegemoet. Hij beschikt over een decennium aan ervaring in de opbouw en permanente versterking van software-communities.

Interview met Ben Marks

Ben, je bent geen onbekende persoon in de wereld van Shopware, klopt dat?

Dat klopt. Tijdens mijn functie als Magento-evangelist bezocht ik natuurlijk veel evenementen en probeerde ik steeds het contact met de wereld van de e-commerce te houden. En zo ben ik in 2016 als gast bij een jaarlijkse Shopware Community Day beland.

Wat vond je toen zo fascinerend aan Shopware?

Shopware belichaamt de waarden die ik altijd gewaardeerd heb: openheid, transparantie en samenwerking. Ik verheug me erop mijn bekendheid met de wereld van de e-commerce in te zetten om Shopware nog succesvoller te maken en het ecosysteem uit te breiden. Ik geloof dat de wereld een oplossing als Shopware verdient en alle mogelijkheden van deze oplossing zou moeten leren kennen.

Wat is uit technisch oogpunt het doorslaggevende voordeel van Shopware als e-commerce-oplossing?

Shopware levert e-commerce-oplossingen met de grootst mogelijke flexibiliteit op een lean basis. Voor de wereldwijde community van bureaus, ontwikkelaars en handelaren, die dit potentieel voor hun individuele toepassingen en voor de relatie tot hun klanten verder willen uitbreiden, is dit de logische volgende stap. Handelaren moeten de volledige controle hebben over de belevenis van klanten en de gegevens waarop die daaraan ten grondslag liggen. Flexibele, personaliseerbare platformen zijn altijd al de grootste drijfkracht in de e-commerce geweest. De op Symphonie gebaseerde architectuur van Shopware 6 is hiervoor uitstekend geschikt.

Hoe zou je je nieuwe rol bij Shopware omschrijven?

Shopware is een nieuwe fase in mijn loopbaan op het gebied van open source-commerce, die in 2003 begon toen ik mezelf PHP aanleerde. Shopware en zijn partnernetwerk zijn prima in staat aan de behoeften van het MKB van vandaag de dag en in de toekomst te voldoen. Het ontbreekt deze doelgroep tot nu toe aan echt personaliseerbare handelsoplossingen. In mijn leidinggevende functie als directeur global market development kan ik innovaties en betrokkenheid stimuleren. Hiervoor kan ik mijn talent inzetten om mensen en bedrijven wereldwijd met elkaar te verbinden in een netwerk.

Je overstap naar Shopware vindt plaats op een moment dat de razendsnel groeiende e-commercebranche zich op een kruispunt bevindt op weg naar een nieuwe handelsgeneratie. Hoe ziet deze toekomst eruit?

Mensen kopen nu al heel anders dan een jaar geleden, twee jaar geleden of vijf jaar geleden. De processen tussen ontdekken, rondkijken en kopen veranderen voortdurend. Wij willen op de trends vooruitlopen en die innovatie stimuleren, in plaats van dat we achter de trends aanhollen. In de handel is het altijd belangrijk om klanten mee te nemen vanaf het punt waar ze zich op dat moment bevinden en ze op het perfecte moment naadloze shoppingmogelijkheden aan te bieden. Het 'klassieke' pad door de onlineshop wordt daarmee niet vervangen, maar we moeten rekening houden met de diverse bronnen, kanalen en verwachtingen wat betreft het betalingsproces en daarin innovatieve transformatie bieden. Platformen moeten zich aan deze realiteit aanpassen en de veranderingen stimuleren. Shopware voldoet aan alle voorwaarden hiervoor.

Je stelt je in het kader van de virtuele Shopware Partner Day op 23 maart van dit jaar officieel voor aan het Shopware-netwerk en zijn partners.

Dat klopt. Ik ben benieuwd welke bekende gezichten ik tegenkom en welke Shopware-zakenpartners ik voor het eerst zal ontmoeten. 2021 wordt het jaar van de verandering voor Shopware en voor deze verandering is het noodzakelijk het Shopware-netwerk wereldwijd te versterken en uit te breiden. Ik verheug me erop daaraan mee te mogen werken.

Klik op de volgende link om u te registreren voor de Shopware Partner Day: Shopware Partner Day 2021