Twinkle | Digital Commerce

SEO-tips voor 2021

2021-03-11
1000562
  • 5:28

Een nieuw jaar, nieuwe ronde en nieuwe kansen op een top-ranking in Google. Met onderstaande basis SEO-tips kun je zelf aan de slag en ga je je vindbaarheid in de zoekmachines beslist verbeteren.

Tekst: Maarten Vermeulen

1. Gebruik en optimaliseer je meta descriptions

Je meta description is de beschrijving die je zelf aan je pagina toevoegt. Deze omschrijving wordt in de meeste gevallen overgenomen door Google en getoond in de zoekresultaten. In bijgaande afbeelding zie je het omlijnd.
Een goede meta description zorgt ervoor dat meer mensen op jouw site tussen de zoekresultaten klikken. Dat verhoogt de click through rate (CTR) en dat is een belangrijke rankingfactor.
Een goede meta description is duidelijk, beschrijvend en bevat een call to action. Onderzoek toont aan dat 30 procent van de websites niet eens meta descriptions gebruikt, dus die websites kun je meteen al verslaan door het wél te doen.

2. Interne links

Ook dit is een belangrijke optimalisatie die je eenvoudig zelf kunt toepassen. Interne links zijn verwijzingen/links naar andere pagina’s op je website. Net zoals backlinks (linkjes van andere websites naar de jouwe) zijn interne links ook van belang voor je vindbaarheid. Wat je het beste kunt doen is de pagina’s van je website doorlopen en kijken waar je woorden tegenkomt die op een logische wijze kunnen verwijzen naar een pagina die daar over gaat. Je selecteert vervolgens het zoekwoord waar je mee wilt verwijzen, klikt op het link icoontje en plakt de URL van de doelpagina in het invulveld zoals hieronder afgebeeld.

3. Externe links

Linkbuilding is het lastigste onderdeel van zoekmachineoptimalisatie. Tegelijkertijd is het een van de belangrijkste factoren die bepaalt of je hoog in Google scoort. Zou dat iets met elkaar te maken hebben? Jazeker!

Google ziet een backlink van een andere site naar jouw site als een stem voor jouw autoriteit op het onderwerp van jouw site. Maar het is niet zo eenvoudig om andere sites zomaar naar jou te laten linken. Dus ziet Google dat als een belangrijke rankingfactor.
Er zijn echter heel goede manieren waarop je juist ijzersterke links naar je site kunt krijgen. Het kost wat tijd, maar is hartstikke leuk als het lukt en je ziet dat het werkt.

Linkbuilding tip 1
Gastbloggen
Stel je bent voedingscoach. Dan zouden linkjes van allerlei foodblogs natuurlijk heel goed zijn. Zoek er diverse uit die een autoriteit zijn op hun terrein en vraag of ze het leuk vinden als jij een gastblog schrijft met een backlink naar jouw site. Het is geen directe concurrent en die content die jij hen bezorgt is voor hun eigen SEO ook weer goed.

Linkbuilding tip 2
Schrijf een review
Laten we hetzelfde voorbeeld nemen: de voedingscoach. Stel je bent fan van een foodblog dat je klanten helpt af te vallen omdat ze veel gezonde recepten presenteren. Vraag of je, als erkende dieetcoach, een mooie review voor ze mag schijven die ze op hun site plaatsen, met een backlink naar jouw site.

Linkbuilding tip 3
Ruil (beperkt) links
Deze methode moet je niet stukslaan, maar Google heeft gezegd dat – mits een uitwisseling van links logisch is voor de gebruiker en in de context van de pagina past – dit geen enkel probleem is. Hoe doe je dat dan?

Om bij het voorbeeld van de dieetcoach te blijven: schrijf een artikel over hoe belangrijk het is om bij het afvallen goede inspiratie voor gezonde gerechten te hebben en maak een overzicht van de tien beste gezonde foodblogs. Deze zet je onder elkaar met een link naar de desbetreffende blogs. Vervolgens benader je de eigenaren van de blogs met deze mooie promotie voor hun site. En je vraagt of zij ook naar jouw site willen linken in een artikel dat past bij of gaat over eten en diëten.

4. Content is King

Deze uitspraak heb je vast wel eens gehoord en daar is niets aan gelogen, want content is een van de belangrijkste rankingfactoren. Sterker nog, het is naast techniek en links één van de drie pijlers van een goede SEO-strategie. Dus ga lekker aan de slag met teksten over het onderwerp van je website. Maak een lijst met hoofd- en subthema’s en ga daar over schrijven.

5. Kijk naar de zoekintentie van een zoekopdracht

Google is door de jaren heen steeds beter geworden in het bekijken of een bepaald zoekresultaat past en bevalt bij een specifieke zoekopdracht. Dat zien ze namelijk aan de reactie van de bezoeker als die op een bepaalde pagina klikt. Gaat hij snel weer terug naar de zoekresultaten: not so good!

Gebruikmaken van de zoekintentie kan op twee manieren. De eerste is door te kijken waar mensen exact naar zoeken bij een bepaalde zoekopdracht. Vul een zoekopdracht in en kijk naar de resultaten op de eerste pagina. Dan zie je meteen wat Google inmiddels heeft geanalyseerd wat mensen echt bedoelen en zoeken met die opdracht.
Dat je je daar wel eens in kunt vergissen blijkt uit het volgende voorbeeld. Je zou misschien kunnen denken dat voor een online marketingbureau als Pingwin het interessant is om hoog te scoren op ‘online marketeer’. Maar in de zoekresultaten zie je dat Google allang weet dat mensen daarbij zoeken naar vacatures en werkzaamheden.

De tweede manier waarop je de zoekintentie kunt gebruiken voor je vindbaarheid is om erachter te komen wat je precies op je landingspagina voor een bepaalde zoekopdracht moet vermelden. Dat zit zo: de pagina’s die hoog ranken op een bepaalde zoekopdracht, scoren hoog omdat bezoekers blijkbaar laten zien dat ze juist die informatie interessant vinden; zie daar een blauwdruk voor jouw pagina.

En ga nu niet die pagina’s kopiëren, maar schrijf een nog betere tekst – eventueel met afbeeldingen en video – over dezelfde soort onderwerpen en thema’s.

6. Optimaliseer de koppen op je website

De koppen zijn de titels op je webpagina. Dat zijn belangrijke plekken waar Google naar kijkt om te bepalen waar een pagina over gaat. Ze moeten idealiter gaan over de verschillende subthema’s van je pagina. Dus gaat jouw pagina over voedingssupplementen, dan zijn de volgende titels ideaal:

● Wat zijn voedingssupplementen?
● Welke voedingssupplementen zijn er allemaal?
● Zijn voedingssupplementen gezond?
● Wat kosten voedingssupplementen bij ons?
● Et cetera

7. Vul de alt tag van je afbeeldingen in

Google kan prima zien waar een tekst over gaat maar (nog) niet wat er op een afbeelding staat. Daarvoor kijken zoekmachines in de alt tag van een afbeelding. Als die aansluit bij je teksten dan weet Google nog beter waar jouw pagina over gaat en kan het die met een gerust hart wat hoger in de zoekresultaten plaatsen.

Goed doorvoeren

Zoekmachineoptimalisatie is voor ondernemers vaak overweldigend. Er is zoveel te doen en te verbeteren. En alles heeft weer zijn eigen leercurve. En ze hadden al genoeg te doen. Tegelijkertijd, en dit ligt een beetje aan je branche, hebben heel veel concullega's hun SEO en vindbaarheid echt niet op orde. En die kun je met een paar eenvoudige stappen allemaal achter je laten door het bovenstaande goed door te voeren. Niet alles hoeft perfect, maar wel beter dan je concurrent! En mocht je er niet uitkomen, dan kun je natuurlijk altijd met een ervaren SEO-specialist gaan praten.

Maarten Vermeulen is SEO-specialist bij online marketingbureau Pingwin.