Consumenten kiezen bij het doen van online aankopen steeds vaker voor marktplaatsen. Inmiddels wordt de meerderheid (54 procent) van de nieuwe online productaankopen via marktplaatsen gedaan.
Dat blijkt uit de eerste editie van de Marketplace Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope en Hogeschool van Amsterdam dat het marktplaatslandschap in Nederland in kaart brengt en waar zo’n 7.000 respondenten aan hebben meegedaan.
Belangrijkste conclusie uit het onderzoek: marktplaatsen vormen een steeds belangrijker onderdeel van de hedendaagse e-commerce. Consumenten kopen vooral films, muziek en boeken vaak bij marktplaatsen, zo blijkt. Maar liefst 80 procent van de aankopen binnen die categorie wordt gedaan bij een marktplaats. Ook de categorieën sport/spel/hobby (65 procent) en elektronica (63 procent) worden veel bij marktplaatsen aangeschaft. De categorie voeding, verzorgings- en schoonmaakproducten is juist minder populair, binnen die categorie wordt 26 procent van de artikelen bij online marktplaatsen gekocht.
Online warenhuizen blijken van alle typen marktplaatsen het populairst. Bijna alle respondenten (94 procent) heeft weleens iets bij een online warenhuis gekocht. Bol.com blijkt hierbij het populairst, gevolgd door wehkamp, AliExpress, Blokker en Amazon. Online marktplaatsen voor advertenties en veilingen, fashion en deals en aanbiedingen zijn aanzienlijk minder populair. Bij de keuze voor een online marktplaats laten consumenten zich het snelst verleiden door grootte van het aanbod, lage prijzen en hogere mate van betrouwbaarheid.
Het lijkt geen heel sterk onderzoek; wat is hier de definitie van een marktplaats? Er staan in de categorielijst op multiscope 'marktplaatsen' die simpelweg online retailers zijn.
Een marktplaats zou m.i. een plek moeten zijn waar een derde partij van het platform gebruik kan maken om zijn producten aan te bieden; daar zelf content en prijs beheert en advertentiemogelijkheden heeft.
Een groot deel van de platformen in dit onderzoek voldoet daar niet aan.
Nederlandse consumenten maken gebruik van meer dan 250 online marktplaatsen.Er zijn verschillende soorten marktplaatsen, waaronder online warenhuizen, prijsvergelijkingssites, advertentiesites etc. Daarnaast kunnen marktplaatsen in eigendom zijn van een derde partij of van een retailer die zelf ook via het platform verkoopt. Dat laatste is een trend: een groeiend aantal retailers in binnen- en buitenland stelt hun webshop open voor externe verkopers. Er zijn in het onderzoek alleen online retailers meegenomen die ook externe verkopers toelaten op hun platform.
De categorieën waarbij het 'simpel' ean's op een marktplaats gooien is zijn het populairste :P
Hoe werd gemeten of het echt een marketplace aankoop is gedaan? Al die marketplaces verkopen voldoende eigen spullen en veel consumenten hebben nieteens in de gaten dat ze via die sites bij een 3e partij kopen.
hieruit blijkt dat het ook steeds belangrijker wordt dat externe verkopers op dat soort marktplaatsen (zoals bol en amazon) veel beter beschermd gaan worden tegen de huidige macht van die platformen. Ik doel dan dus op dat het platform bepaald waarvoor je iets mag verkopen, maar ook de directe concurrentie door de platformen zelf, heeft een externe verkoper een goedlopend product dan wordt dat overgenomen door platform zelf. En op b.v. amazon worden externe verkopers helemaal als honden behandeld, elke klacht van een klant wordt zonder verder omkijken goedgekeurd, ook als de externe verkoper kan aantonen dat dat onterecht is.
Ik hoop dat er snel een duidelijk verbod komt voor platformen die externe verkopers op hun platform toelaten om zelf ook producten te verkopen en dus met hun eigen externe verkopers te concureren. Dus gewoon enkel externe verkopers of enkel zelf verkopen. hier moet snel een duidelijke scheiding in komen. En dus veel meer bescherming voor externe verkopers zodat ze niet altijd overal maar voor opdraaien in de honger van platformen om de klanten ten koste van alles (lees : ten koste van externe verkopers) tevreden te krijgen.