Twinkle | Digital Commerce

‘PostNL bleek de perfecte match’

2021-03-17
1000562
  • [branded content]
  • 4:35

In ons land gooien we per persoon bijna 490 kilo afval per jaar weg*. Om daar iets aan te doen, startten Martijn Bijmolt en Jouri Schoemaker in 2019 de online, verpakkingsvrije supermarkt Pieter Pot. Deze supermarkt bezorgt houdbare artikelen in glazen weckpotten bij consumenten thuis. Op de potten zit statiegeld en bij een volgende bestelling worden de potten retour genomen. Dit zorgt voor een plasticvrij, circulair systeem. En omdat PostNL de logistiek, distributie en retouren verzorgt, kan heel Nederland bediend worden. Op dit moment hebben ze zo’n 3.000 klanten en staan er nog 20.000 op de wachtlijst.

*Bron: Milieu Centraal

Groener ondernemen? Download het duurzaamheidsmagazine en lees alles over de duurzame logistieke oplossingen van PostNL.

Download het magazine

Door met PostNL samen te gaan werken ging voor de verpakkingsvrije, online supermarkt Pieter Pot het vliegwiel nog harder draaien. Mede-oprichter Jouri Schoemaker: ‘In eerste instantie wilden we net als Picnic zelf onze potten bezorgen, maar die case kregen we niet rond. We besloten een geschikte partner te zoeken voor de circulaire distributie. En PostNL bleek echt de perfecte match. Dankzij hun landelijke netwerk kunnen wij overal onze boodschappen laten bezorgen.’


Martijn Bijmolt en Jouri Schoemaker, oprichters van verpakkingsvrije supermarkt Pieter Pot

Duurzaamheid voorop

Pieter Pot is ontstaan vanuit de frustratie over de enorme hoeveelheid verpakkingsmiddelen. Het bedrijf wil dan ook een duurzame bijdrage leveren aan de wereld. De samenwerking met ons sluit daar goed op aan. Jouri vertelt: ‘In de logistiek is PostNL één van de meest duurzame bedrijven ter wereld. Dat was voor ons heel belangrijk in onze beslissing om met ze in zee te gaan.’

Specialist in voeding en boodschappen

Willemien Gallee is Manager Online Food bij PostNL en houdt zich bezig met de logistiek en het transport van voedsel. ‘Wij bezorgen met name boodschappen, maaltijdboxen en verse niche producten zoals vlees, vis en babyvoeding, ‘ zegt Willemien, ‘voor bedrijven als Hoogvliet, Marley Spoon en Crisp. En dus ook voor Pieter Pot.’ Willemien is zeer enthousiast over deze samenwerking: ‘Onze duurzame ambities sluiten goed op elkaar aan. Zij willen verpakkingsvrij thuisbezorgen en wij willen in 2030 uitstootvrij bezorgen op de last mile.

Perfecte match

Ook Jouri is positief. Dankzij de samenwerking is het nu mogelijk om in heel Nederland te bezorgen en zo een grotere doelgroep te bereiken met hun duurzame belofte. Bovendien was er tussen de teams meteen een klik: ‘Jazeker, het PostNL foodteam is ook een jong en flexibel team, met heel veel ambitie. Zij zien geen grenzen en willen net als wij steeds verbeteren.’ Willemien haakt daarop aan: ‘Wij zijn een enthousiast team en willen net als Pieter Pot heel graag impact maken.’ Jouri: ‘En iedereen heeft z’n eigen focus. Wij ontwikkelen een duurzaam verpakkingssysteem en PostNL is een duurzame partner in distributie. Omdat zij dat doen, kunnen wij focussen op onze business. Dat is heel fijn.‘

Vervoer in speciale box

Voor de bezorging van voedsel maken we standaard gebruik van een unieke box die ontwikkeld is met de Universiteit van Wageningen. Willemien vertelt hierover: ‘In deze koelbox kunnen we verse producten gekoeld vervoeren. En door andere koelelementen te gebruiken kunnen we zelfs diepgevroren voedsel bezorgen. Zo hoeven we geen gekoelde bezorgauto’s te gebruiken, wat een stuk duurzamer is. Bovendien zijn de boxen herbruikbaar, dat maakt het een circulair systeem.’ Hoewel Pieter Pot geen vers voedsel levert en koeling dus niet nodig is, zijn de boxen toch een uitkomst: ‘Ja, die boxen zijn perfect. Onze potten passen precies.’ Willemien: ‘Pieter Pot gebruikt de koelboxen vooral als bescherming. Al hun producten zitten in weckflessen en die zijn in de boxen makkelijker, veilig en stootvrij te vervoeren. Bovendien is het voor ons handiger in het proces.’


PostNL bezorger met de herbruikbare koelbox voor vers en bevroren voedsel.

Retouren verwerken in een app

Door te werken met statiegeld kent het proces van Pieter Pot nauwelijks afval. Klanten geven de gebruikte weckpotten mee terug aan de bezorger die de aantallen verwerkt, zodat Pieter Pot de retouren kan verrekenen. Willemien vertelt hierover: ‘In het begin hadden wij nog geen goed systeem voor het retournemen van de weckpotten en -flessen. Nu hebben we dat in onze eigen bezorg-app verwerkt. In deze app zien de bezorgers precies waar de bestellingen moet worden bezorgd, of er nog een speciale instructie voor de ontvanger is en dus ook een optie om het aantal retourpotten in te voeren. Die app hebben we zelf ontwikkeld. We werken met een klein agile team, waarin ook twee developers zitten, dus dat konden we in sprints oppakken.’

Duurzaamheid doorgerekend

De bezorging vindt plaats met onze reguliere bezorgbusjes. Omdat we nog volop werken aan de vergroening van ons wagenpark, rijden nog niet alle bezorgbussen CO2-neutraal. Jouri: ‘Daar hebben we ook scherp naar gekeken. Maar de totale duurzaamheid is hoger in vergelijking met voorverpakte goederen die mensen zelf bij de supermarkt halen. Mensen rijden bijvoorbeeld met de auto naar de supermarkt terwijl het busje naar meerdere adressen gaat in één rit. Dat is veel efficiënter. Dagblad Trouw heeft onze business case een keer laten doorrekenen door Milieu Centraal. En we zijn echt een stuk duurzamer.’ Willemien vult aan: ‘We werken er hard aan om steeds groener te worden. Op dit moment zijn we bezig met een pilot voor elektrische busjes. Ook proberen we zo efficiënt mogelijk te rijden door de planning steeds verder te optimaliseren, zodat we steeds exacter kunnen inschatten hoe laat we voor de deur staan bij de ontvanger en zo min mogelijk kilometers maken.’

Wil je ook duurzamer ondernemen? Download het nieuwe duurzaamheidsmagazine van PostNL en lees hoe hun logistieke oplossingen jou hierbij kunnen helpen.