Twinkle | Digital Commerce

Premium verrassing voor veganistische gemakskopers

2021-02-22
1000562
  • [branded content]
  • 4:01

Maaltijdbezorging was al in opkomst, door de coronacrisis en de sluiting van restaurants is deze opmars versneld. Ondertussen worden consumenten steeds bewuster en kiezen ze vaker voor plantaardig eten. Zie daar het succes van Vegan Masters. Dutch Moving Media koppelde de maaltijdverkoper aan Looye Kwekers om online sampling te verkennen. Zo wist Vegan Masters zijn kritische klantenkring te verrassen met premium tomaten: ‘De sample is zeer positief ontvangen, als een cadeautje, dan heb je het goed voor elkaar.’

Beeld: Zuiver Beeld

Aan het woord is Willem van Rijswijk, die ‘veganizer & marketingmanager’ op zijn visitekaartje heeft staan. Hij werkt sinds begin vorig jaar bij Vegan Masters, aanbieder van gezonde, gemakkelijke en 100 procent plantaardige maaltijden voor elk moment van de dag. Ze zijn ‘ready to eat’ of ‘ready to heat’ als ze worden bezorgd door Trunkrs. Zo kunnen klanten Ghanousch Wraps, Sho-Karma Pizza’s en No Salmon Sushi-boxen bestellen, maar ook pakketten met vijf maaltijden waaronder bijvoorbeeld curries en stamppotten. Wie Veganmasters.nl bezoekt wordt getrakteerd op regelrechte food porn; alles ziet er zeer aantrekkelijk uit. Van Rijswijk: ‘Als je plant-based maaltijden verkoopt weet je dat het eten minimaal zo lekker moet zijn als wat er elders wordt aangeboden. En om de scepsis te overwinnen moet het er twee keer zo lekker uitzien. Ik vergelijk het vaak met elektrische auto’s, die zijn zo mooi, snel en sexy geworden dat ze op alle vlakken winnen. Dan is het niet stoffig, maar willen mensen er onderdeel van zijn.’ Zo maakt Vegan Masters milieubewust en plantaardig eten aantrekkelijk en bereikbaar. De gerechten zijn bedacht door een community van meer en minder professionele ontwikkelaars. ‘We selecteren de beste in iedere productgroep’, zegt Van Rijswijk, ‘en we zorgen voor schaal en zichtbaarheid’. De ontwikkelaars annex Vegan Masters ontvangen royalty’s over de verkopen van naar hun idee samengestelde maaltijden, die centraal worden bereid. ‘Nieuwsgierigheid zorgt ervoor dat mensen bij ons gaan kopen, innovatie is de belangrijkste motivatie om dat te blijven doen. Dankzij onze masters kunnen wij heel snel innoveren, verrassen en inspireren.’

Online sampling

De groeiende maar specifieke doelgroep van Vegan Masters is interessant voor andere merken, maakte Pierluigi Jorritsma vorig jaar aan Van Rijswijk duidelijk. Jorritsma is directeur van promotiebureau Dutch Moving Media, dat zich onder andere bezighoudt met sampling: ‘Ik liep al een tijdje met het idee om sampling te innoveren’, vertelt hij, ‘en meer te kijken naar de mogelijkheden van het online bestelkanaal. Maar toen de coronacrisis uitbrak, hebben we daar enorme vaart achter gezet. Vorig voorjaar hebben we met heel veel e-commerce spelers contracten afgesloten, om producten mee te sturen met hun orders. Van MediaMarkt tot Xenos en van Dekbed-Discounter tot Cookinglife. Omdat we proefden dat er ook markt was om versproducten als sample op te sturen, zijn we in gesprek geraakt met maaltijdaanbieders als Vegan Masters. Zij hebben als voordeel op bijvoorbeeld kookwinkels en andere webwinkels dat klanten hun pakjes direct open maken om de spullen in de koelkast te leggen. Zo blijft ook de sample goed. Daarbij is Vegan Masters een bedrijf met mooie ondernemers en heel veel potentie.’
Van Rijswijk: ‘Ik heb voor Pierluigi een schets van onze doelgroep gemaakt en aangegeven wat daarbij wel en niet zou werken. Toen zijn we zogezegd de kaartenbak in gegaan. Mocht hij een match zien, dan kon hij een date opzetten.’ Die match kwam er, met Looye Kwekers uit Naaldwijk. ‘Sampling is ontzettend waardevol voor ons’, vertelt Ron van der Lugt, international trade & retailmanager bij de producent van premium merktomaten. ‘Dat deden we veel in winkels, op beurzen en andere evenementen, maar de promoplannen voor 2020 konden door corona de ijskast in. Dutch Moving Media bood een online alternatief, waarmee we heel scherp konden targeten. Zo zijn we aan Vegan Masters gekoppeld, die net als wij voorop lopen in smaakvolle en gezonde voeding. Zij leveren onze Honingtomaten mee in een branded verpakking van vier stuks, zodat ontvangers ze ook kunnen delen. Want proeven, daar gaat het om, en daarbij om de herkenbaarheid; mensen moeten weten dat het gaat om ónze smaakvolle tomaten. De logistiek is natuurlijk wel een uitdaging bij deze vorm van sampling. Wij staan voor consistente kwaliteit, en zeker bij samples moet de ervaring gewoon top zijn. Daarom hebben we geïnvesteerd in een stevige stijlvolle verpakking die ook nog eens coronaproof is.’

Cadeautje

Die verpakking was voor Vegan Masters doorslaggevend om de sample te aanvaarden, aldus Van Rijswijk. ‘De manier van presenteren heeft me ervan overtuigd dat we dit moesten doen. We hebben een doelgroep van kritische consumenten en die willen geen dingen krijgen waar ze niet op zitten te wachten. Maar de tomaten van Looye zijn positief ontvangen, als een cadeautje. Zo hebben we het ook benoemd op onze website, dat het een cadeautje was. Als klanten het ook zo zien, dan heb je het goed voor elkaar. Dit past goed bij wie we zijn als Vegan Masters; innovatie kan hem ook zitten in een hele spannende sample.’ Voor Vegan Masters voorziet de sampling verder in een extra inkomstenstroom, voor Looye in een welkome en gerichte aanvulling op het activatieplan. Dutch Moving Media heeft er met online sampling een veelbelovende tak van sport bij, nu ook specifiek in de verscategorie. De betrokkenen staan allemaal open voor een vervolg met online sampling. Jorritsma: ‘Dit was een hele mooie match. Wat we alle drie willen is verwachtingen overtreffen. Dat lijkt te zijn gelukt.’

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Dutch Moving Media