Twinkle | Digital Commerce

ANWB lanceert nieuwe verjaardagscampagne

2021-02-16
1000562
  • [nieuws]
  • 1:41

De ANWB en full-service agency gracious hebben de afgelopen periode gewerkt aan een vernieuwde verjaardagscampagne. Niet alleen was de oorspronkelijke verjaardagscampagne verouderd, maar wilde ANWB ook een andere insteek benaderen met de campagne.

Gracious lanceerde eerder soortgelijke campagnes voor onder andere bol.com, Karwei en Hunkemöller. 'We hebben ontzettend veel lof gekregen over hoe we onze campagnes nu en in het verleden hebben aangepakt. Met de verjaardagscampagne voor ANWB wilden we onszelf overtreffen en de ANWB-leden een onvergetelijke ervaring geven in hun mailbox’, aldus Suraj Sanchit (Creative Director bij gracious).

Chantal van Eijck-Bonefaas (ANWB E-mailteam) was al bekend met de bol.com campagnes. Zij vertelt: 'Toevallig hadden we het, een paar dagen voordat gracious bij ons langskwam, over deze campagnes. Toen gracious kwam en vertelde dat zij achter deze campagnes zaten werden we direct enthousiast om te kijken of we samen iets moois zouden kunnen maken. Wij wilden de potentie van de contactmomenten die we met de leden hebben beter gaan benutten. Hiermee bedoel ik niet commercieel, maar meer vanuit het creëren van loyaliteit en engagement. Zij moeten over een aantal jaar kunnen zeggen: waar is die te gekke campagne van een aantal jaar geleden gebleven?’

In tegenstelling tot de oorspronkelijke campagne moest de nadruk in de nieuwe verjaardagscampagne liggen op het gevoel en de emotie. 'Deze campagne moest vooral ontzettend persoonlijk en oprecht zijn’, geeft van Eijck-Bonefaas aan. 'En dat is meer dan gelukt, dit is letterlijk een surpriseparty geworden.' 'Eigenlijk zijn alle elementen die bij een verjaardag horen aanwezig', vult Sanchit aan. 'Het begint allemaal bij de surpriseparty. De mail opent in het donker en de ontvanger moet zelf het lichtknopje aan klikken, waarna hij of zij vervolgens wordt verrast met confettikanonnen in een gepersonaliseerde huiskamer. Uit het raam is een herkenbaar beeld te zien van de stad of omgeving en er speelt een verjaardagslied af, geselecteerd op basis van het geboorte decennium. De mail wordt afgesloten met een incentive. Ontvangers krijgen namelijk een cadeau die ze kunnen verzilveren in de meest dichtstbijzijnde winkel of via de webshop.'