Twinkle | Digital Commerce

Twinkle100 Mini's: #236 Ventilatieland

2020-12-22
1000562
  • [interview]
  • 2:14

‘Zij zijn groot en ik is klein en da’s niet eerlijk’, luidt Calimero’s bekende uitspraak. Maar hier houdt de vergelijking tussen dit tekenfilmfiguur en de hekkensluiters van de Twinkle100 ook weer meteen op. Want als je minstens 7,6 miljoen euro aan online verkopen opstrijkt in een jaar, dan is dat een prestatie van formaat. Alle reden om maandelijks een ‘kleinere’ speler in de spotlights te zetten. Felix Dijkmeijer pakt nu het momentum namens Ventilatieland.

Jullie staan dit jaar met 8 miljoen euro op nummer 236 in de Twinkle100. Content mee?

‘Deze schatting was redelijk goed! We zijn uiteraard allemaal heel trots dat we dit samen als team hebben bereikt. Via een nieuwsitem op de site hebben we dit nieuws ook onder de aandacht van onze klanten gebracht. Maar nuchter als we zijn gaan we snel verder en blijven we hard werken om onze doelen te halen.’

De ranking zelf draait natuurlijk toch om cijfers, maar wat speelde er zoal in jullie organisatie?

‘We hebben het afgelopen jaar veel aandacht besteed aan de totale supply chain, het assortiment en de content. Het assortiment wordt continu uitgebreid; voor een goede aansluiting houden we trends en klantbehoeften in de gaten. Veel aandacht was er daarnaast voor kwalitatieve content, dit zie je ook direct terug in de webshop. Er is veel energie gestoken in het maken van productfoto’s, waaronder 360-gradenfoto’s, handleidingen en blogs. De hoeveelheid informatie en met name de duidelijkheid ervan, zorgt ervoor dat de klantenservicemedewerkers minder productgerelateerde vragen krijgen. Hierdoor hebben zij weer meer tijd om klanten te helpen met vragen over bestellingen, retouren, et cetera.’

Hoe boksen jullie op tegen de grote e-commercespelers?

‘Onze strategie is juist om niet naar onze directe concurrenten te kijken. Door onze eigen koers te volgen zijn we ook gekomen waar we nu zijn en behoren we tot de grootste spelers in deze niche. We blijven in elk geval groeien en zijn momenteel druk bezig met uitbreidingen naar andere Europese landen. Op het moment van dit schrijven [half november 2020, red.] is bijvoorbeeld onze Engelse webshop, Ventilationland.co.uk, net live.’

Waar hopen dan wel verwachten jullie te staan in de volgende Twinkle100-ranking?

‘Over de uitslag van volgend jaar durven we nog niks te zeggen, daar zijn we zoals gezegd te nuchter voor. We maken heel mooie stappen en hopen dit door te zetten. Het zal niemand zijn ontgaan dat ventilatie de afgelopen maanden, mede vanwege de coronacrisis, een belangrijk onderwerp is geworden. Ook wij merken dat mensen veel meer bezig zijn met ventileren en hierin ook willen investeren. Een positieve ontwikkeling!’