Black Friday is voor Nederlandse e-commerceplatformen één van de hoogtijdagen. Om te onderzoeken hoe de 25 grootste webshops – waaronder de top-10 uit de Twinkle100 – presteren, voerde Computest gedurende de week van Black Friday performance-metingen uit.
Tekst: Jeffrey de Ridder en Mike van Toledo
Er leek dit jaar nog meer aandacht te zijn voor Black Friday. Al een week voorafgaand aan 27 november vlogen de speciale deals ons om de oren. Daarom hebben we gedurende een week gemonitord hoe de webwinkels presteerden. Om een goede onderlinge vergelijking te kunnen maken zijn in onze metingen zowel de laadtijd (ofwel responstijd) van de homepage, als de prestaties van de speciale Black Friday-pagina’s meegenomen.
Bol.com nummer 1 in performance en stabiliteit
Waar bol.com vorig jaar nog Zalando voor zich moest dulden, liet de online retailer dit jaar de beste cijfers zien. De responstijd is zelfs teruggebracht tot onder een seconde. De investering die de webgigant heeft gedaan in het optimaliseren van de performance, heeft zich terugbetaald in een winnende score én het behalen van een eerste positie voor de stabiliteit.
De ranking voor stabiliteit is dit jaar voor het eerst toegevoegd. Om aanbiedingen te promoten zetten webshops vaak rich media in. Deze hebben doorgaans een negatieve invloed op de laadtijd van de site. Echter is het mogelijk dat de e-commerceplatformen wel stabiel deze responstijd halen. Omdat stabiliteit waardevol is voor de ervaring van de consument, is hier een aparte ranking van gemaakt.
Sterke verbetering bij C&A, Bever, Mediamarkt, BCC en fonQ
Verrassend zijn de scores van de nummer 2 (C&A), 3 (Bever) en 4 (Mediamarkt). Deze platformen kwamen vorig jaar niet verder dan respectievelijk plaats 19, 21 en 20. We zagen over het algemeen dat webshops een betere performance lieten zien dan vorig jaar; in 2019 wisten negen webshops onder de grens van 2 seconden responstijd te blijven, dit jaar waren dat er twaalf. Andere voorbeelden hiervan zijn BCC en fonQ die in 2019 nog posities 18 en 16 bezetten. Zij scoorden dit jaar aanzienlijk beter en kwamen zelfs de top-10 binnen op respectievelijk de zesde en negende plaats.
Actiepagina’s Zalando en Jumbo bottleneck
Zalando sluit de top-5 af met een score van 1,37 seconden. Het afzakken naar de vijfde positie ten opzichte van de eerste plaats in 2019, is te wijten aan de trage actiepagina voor Black Friday. Dit bleek ook voor Jumbo de bottleneck. De webshop van de grootgrutter zakte van een zesde positie in 2019 zelfs naar nummer 24. In onze meting zagen we veel foutmeldingen en er werden veel afbeeldingen opgehaald die de rendering van de pagina leken te blokkeren. Lange tijd wordt er niets getoond waarna de pagina opeens volledig beschikbaar is.
Illustratie van Visual Progress www.Jumbo.com/black-friday (https://www.webpagetest.org/)
Performance-problemen bij Dyson en H&M
Verschillende platformen lieten gedurende de week performance-problemen zien. Zo zagen we dat de site van Dyson (plaats 25 in deze ranking) op 20 november tussen 12.00 uur en 19.40 uur een zeer hoge load te verwerken kreeg waar het niet tegen bestand was. Daardoor ontstond een enorme wachtrij. Dit probleem hebben we overigens de rest van de week niet meer gezien. Verder moesten last minute koopjesjagers op H&M (plaats 17 in deze ranking) op Black Friday tussen 23.00 en 23.30 uur wat meer geduld hebben om hun deal te kunnen scoren, omdat de site niet bereikbaar was.
www.dyson.nl/black-friday, vrijdag 20 november, 13.47 uur
Alles voor een glimlach
Het is opvallend dat Coolblue, het platform dat alles doet voor een glimlach, een gemiddelde responstijd heeft van meer dan 3 seconden. Dit is verre van een optimale responstijd die doorgaans rond de 2 seconden ligt. Weliswaar zagen we een verbetering van bijna een seconde ten opzichte van vorig jaar, maar ook qua stabiliteit (positie 20) is de score zwak te noemen.
Barrières voor conversie
Acties rond Black Friday kunnen een enorme boost zijn voor je omzet. Maar dan moet de ervaring van de online shopper wel optimaal zijn. Als je tijd en geld investeert in het inrichten van een actiepagina met alle toeters en bellen en in de promotie van je deals, zorg dan ook dat je zeker weet dat alle barrières die conversie in de weg staan worden weggenomen. Is het opvangen van de piekbelasting op je platform geen probleem, dan maak je in ieder geval de kans een stuk kleiner dat jouw webshop geen mooie deals misloopt.
Meer lezen over de onderzoeksmethode achter de cijfers? Check: Performance Monitoring tijdens Black Friday.
Tekst: Jeffrey de Ridder is Team Captain & Performance Engineer en Mike van Toledo is Performance-specialist bij Computest.
Er ontbreken helaas ook grote internationale spelers met een NL website in de lijst, dat zou een goede toevoeging zijn. Bijv Nike.nl/Nike.com was afgelopen week waardeloos: continue foutmeldingen en soms was de site niet of amper bereikbaar of had problemen met het betalingssysteem. Zelfs Paypal deed het dan niet. Zou ook goed zijn om de opvolging van orders te meten. Iedereen heeft het altijd over de drukte van de bezorgdiensten en die krijgen de schuld maar er zijn toch veel grote en kleine webshops die soms pas dagen na de bestelling een pakket überhaupt aanmelden bij de bezorgdiensten die het pakket dan nog moeten ophalen en bezorgen. Terwijl een product wel aangegeven staat als op voorraad en er regelmatig ook in deze tijd geadverteerd wordt met snelle bezorgtijden. Dat is geen onwetenheid maar bewuste foute marketing. Je kan het ook misleiding noemen. Dat zijn vaak ook de bedrijven met aangepaste oude prijzen die dan zogenaamd in de aanbieding zijn. De ACM heeft daarin ook nog heel wat werk te verrichten.