De ACM heeft bol.com erop aangesproken om duidelijker aan te geven wie de verkoper van een product op het platform is. De Twinkle100-aanvoerder geeft dat nu duidelijker aan.
Op het platform wordt een deel van het assortiment aangeboden door derden. Maar voor consumenten is het niet altijd duidelijk wie de verkopende partij is. De ACM kreeg daarom ook regelmatig klachten van klanten bij wie het onduidelijk was waar ze met een probleem terecht konden.
De ACM roept nu andere platforms op om bol.com’s voorbeeld te volgen. De waakhond gaat de komende periode hier actief op controleren. ‘Wie zij kunnen aanspreken is belangrijk voor consumenten’, stelt Edwin van Houten, directeur Consumenten bij de ACM. ‘Om te voorkomen dat de consument van het kastje naar de muur wordt gestuurd, is bol.com daarover nu duidelijk op zijn website. Dit is een mooi resultaat voor consumenten.’
Een zakelijk Bol.com account is niet over te dragen bij verkoop van een onderneming/webshop. In de praktijk is een zakelijk Bol.com account dus een persoonlijk account. Ook na verkoop van de onderneming/webshop zal oorspronkelijke eigenaar aansprakelijk blijven voor retouren en garantie. Dus ben ik wel heel benieuwd hoe Bol.com dan gaat informeren wie de verkoper is van een product of dienst. Gaan zij dan voortaan persoonlijke namen en privégegevens vrijgeven op hun website? En hoe zit dit met privacy?