Twinkle | Digital Commerce

Zo pick, pack en ship jij als een e-commerce topspeler

2020-07-24
1000562
  • 3:16

Voor online retailers wordt het steeds lastiger om aan klanteisen te voldoen. Consumenten willen niet alleen een snelle en goedkope verzending, maar ook realtime zichtbaarheid van hun bestelling én eenvoudig kunnen retourneren. Tegelijkertijd zijn er allerlei ontwikkelingen en uitdagingen waar je rekening mee moet houden, zoals toenemende transport- en magazijnkosten.

Tekst: Johannes Panzer

Om te kunnen blijven concurreren met de topspelers binnen e-commerce, moeten je pick-, pack- en shipprocessen zo efficiënt mogelijk zijn. Maar waar begin je? En hoe bepaal je binnen dit complexe proces welke verbeteringen hun vruchten afwerpen? Deze vijf tips helpen je op weg.

1) Automatiseer connectiviteit

Om verkoop te stimuleren, bieden veel online retailers hun producten op diverse webshops aan. Vaak hanteren deze webshops verschillende systemen, wat de complexiteit verhoogt. Doordat pick-, pack- en shipprocessen door elkaar lopen, vergroot het risico op fouten en inefficiënte werkstromen. Maak daarom gebruik van automatisering om je processen te optimaliseren. Denk bijvoorbeeld aan magazijnoplossingen die je in staat stellen om de connectiviteit over alle online marktplaatsen te automatiseren. Ook kunnen deze de ontvangst, het picken, packen en transporteren voor alle verkoopkanalen standaardiseren. Zo druk je de kosten en verbeter je de klantervaring.

2) Optimaliseer het gebruik van barcodetechnologie

Barcodes worden door veel online retailers gebruikt voor het picken, verzenden of retourneren van bestellingen. Barcodetechnologie biedt echter veel meer mogelijkheden. Zo kan één scan allerlei achtergrondprocessen in gang zetten. Denk aan het informeren van klanten over hun bestelling of het geven van een update aan verkoopkanalen over de beschikbare voorraad. Door optimaal gebruik te maken van barcodetechnologie weten slimme retailers en magazijnmedewerkers welke bestellingen er zijn geplaatst en welke producten er naar binnen én buiten gaan. Realtime inzicht in de order- en voorraadstatus wordt zo gekoppeld aan een betere communicatie met verkoopkanalen en klanten. Je slaat hierdoor twee vliegen in één klap: hogere verkoopcijfers en een betere  klantenservice.

3) Gebruik cross-docking

Kosten besparen en tegelijkertijd je verzendtijd aanzienlijk versnellen? Dat kan door middel van een geautomatiseerd cross-docking-systeem. Met zo’n systeem minimaliseer je de tussenopslag van goederen, waardoor artikelen sneller gelost, gescand en geladen worden. Met de juiste cross-docking-systemen kun je het aantal te verwerken producten optimaliseren en je inkomstenstroom op peil houden. Tegelijkertijd maximaliseer je je vermogen om te screenen op productkwaliteit én verlaag je arbeids-, materiaal en opslagkosten.

4) Omarm chaos in je magazijn

Hoewel het op het eerste gezicht misschien slim lijkt om je magazijn in te delen op basis van productgroepen, is het tegendeel waar. E-commercegiganten kiezen juist voor een ‘chaotisch’ opslagmodel, dat geen permanente opslagplekken hanteert. In plaats daarvan worden populaire producten binnen handbereik of als onderdeel van een geoptimaliseerd pickpad geplaatst. Een Warehouse Magagement Systeem kan de voordelen van zo’n chaotisch opslagmodel maximaliseren, omdat het orderpickers begeleidt bij het verzamelen van de juiste items. Gebruik je dit in combinatie met een barcode-gedreven strategie, dan ben je verzekerd van geautomatiseerde controles om pickfouten tot een minimum te beperken en de nauwkeurigheid van het orderpicken te verbeteren. Bovendien worden nieuwe en seizoensgebonden medewerkers sneller ingewerkt, omdat ze de inrichting van het magazijn niet meer hoeven te onthouden.

5) Automatiseer de selectie van transporteurs

Wie tot slot wil voorkomen dat transport een torenhoge kostenpost wordt, doet er goed aan om het vergelijken van verschillende transportaanbieders te automatiseren. Doordat de prijs van een aanbieder vaak afhangt van de grootte en het gewicht van de bestelling, de locatie van de consument en het gewenste bezorgtijdstip, is het een complex proces dat handmatig vrijwel niet te doen is. Gebruik daarom technologie om het vergelijken van transporteurs te automatiseren. Zo ben je in staat om voor iedere bestelling op een snelle en accurate wijze, de meest efficiënte én kosteneffectieve vervoerder te selecteren.

Speel mee met de e-commerce topspelers

Het pick-, pack- en shipproces binnen e-commerce is erg dynamisch en complex. Retailers doen er daarom goed aan om te focussen op elementen van het fulfilment-proces die direct merkbaar zijn voor je klanten. De hierboven genoemde tips zijn daar voorbeelden van. Zo speel je binnen no time mee met de topspelers binnen e-commerce.

Johannes Panzer is hoofd productstrategie e-commerce bij Descartes.