Twinkle | Digital Commerce

Museum-merchandise

2020-07-16
1000562
  • [interview]
  • 1:27

DMGS staat voor Dutch Museum Gift Shop. De nieuwe webshop verkoopt merchandise van Nederlandse musea uit hun eigen museumwinkels.

Het platform is live sinds half mei. DMGS heeft als doel het promoten en verkopen van producten van Nederlandse en Vlaamse musea om zo cultureel erfgoed te ondersteunen en musea een zelfstandige inkomstenbron te geven, aldus initiatiefnemer Jitske Naberman: ‘Online verkoop staat niet hoog op de prioriteitenlijst van musea, maar juist nu kan een webshop ook voor hen extra inkomsten betekenen.’ Het platform is opgericht in samenwerking met het Eye Filmmuseum en het Rijksmuseum. Vooralsnog zijn er alleen producten van het Eye te koop, maar rond juli volgt het Rijksmuseum met een collectie merchandise.

Het innovatieve aan DMGS is volgens Naberman naast het platform zelf de samenwerking met andere musea waardoor schaalvergroting kan plaatsvinden: ‘Zo kunnen musea online meer bezoekers aantrekken en een inkomstenbron genereren zonder zelf een webshop te hoeven beheren.’ Het plaatsen van de artikelen is gratis. Op het moment dat een product verkocht wordt, betaalt het desbetreffende museum een fee. ‘Dat is voor de webshopkosten en de online marketing’, legt de oprichter uit. De musea kunnen zelf de logistieke afhandeling verzorgen, of die uitbesteden aan Het Fulfilment Bedrijf. ‘In dat geval betalen ze per order een iets hoger bedrag.’

Naberman wil met social media en influencers een zo groot mogelijk publiek bereiken. Eye Filmmuseum gaat de webshop promoten met de actie Thuis deze zomer met Eye; een selectie van producten om thuis een filmavond te organiseren.
De grootste uitdaging is nog om de besturen van de musea mee te krijgen, zegt Naberman. ‘Veel musea willen geen commercieel oogmerk hebben en kunnen om die reden terughoudend zijn.’ Desalniettemin zijn de eerste reacties positief. ‘Het Anne Frank Huis en het Amsterdam Museum denken erover om in augustus te starten.’