Twinkle | Digital Commerce

Qlub.com maakt de keten voor sporttenues korter

2020-06-03
1000562
  • [interview]
  • 4:04

Een merk en kleur uitkiezen, dan alle logo’s plaatsen en de juiste namen en rugnummers erop. Contact met de verkoper, die weer contact heeft met het merk en de outfits vervolgens aanbieden aan je leden. Sporttenues voor verenigingen zijn niet zomaar samengesteld, en de taak om te regelen dat het goed gebeurt, komt bij vrijwilligers te liggen. Dat moet anders, besloot medeoprichter Daan van der Zanden van platform Qlub.com.

Sportclubs, zowel kleine als grote, hebben tenues nodig. Vrijwilligers die bij zo’n vereniging werken, buigen zich elk seizoen over deze ingewikkelde taak die ontzettend veel tijd, geld en papieren rompslomp met zich meebrengt. Daan van der Zanden wilde dat met het in 2019 mede door hem opgerichte Qlub.com veranderen. ‘We zijn met een groep mensen bij elkaar gaan zitten om te bedenken op wat voor manier we het makkelijker kunnen maken voor de verenigingen.’ Al snel kwamen de initiatiefnemers op het idee om een platform te ontwikkelen waar leden van de sportclubs alle aankopen die gemoeid zijn met een club, zoals sportkleding, kunnen aanschaffen. ‘Hoe kan het dat er zo veel geld omgaat in deze branche terwijl de verenigingen het zelf financieel zo moeilijk hebben? Het aankleden van een vereniging kost al gauw 50.000 euro op jaarbasis. En dan hebben we het nog niet eens over alle tijd die erin gaat zitten voor de vrijwilligers.’

Kortere keten

Een van de grootste veranderingen die Qlub.com doorvoert in de wijze van sporttenues samenstellen is de kortere keten, zo legt Van der Zanden uit. ‘Bij de traditionele keten zijn er zoveel overbodige stappen tussen het uitkiezen tot aan de definitieve levering van de tenues. Wij zijn gaan kijken welke stappen er cruciaal waren voor het proces, en hebben de rest eruit gehaald. Qlub.com heeft rechtstreeks contact met sportmerken, die de tenues bedrukken en zelf aan de verenigingsleden leveren. En doordat we een aantal stappen overslaan zijn er financieel ook andere marges.’

Onderaan de streep verdient iedereen eraan. ’10 procent van de opbrengsten gaat rechtstreeks naar de verenigingen. Zelf pakken wij een kleiner percentage. We zetten automatisering in om diensten zo efficiënt mogelijk te kunnen leveren, en spelen in op de karakteristieken van de sportmarkt. Zo kunnen we onze kosten laag houden’, aldus Van der Zanden. ‘Het meeste werk is het aansluiten van een vereniging, maar dat is een eenmalige activiteit. We hoeven ook geen kosten te maken om bezoekers naar onze site te krijgen’, vertelt de medeoprichter. Verder biedt Qlub.com als extra service een fysieke pasdag, waarop het platform samen met een sportmerk en de vereniging de leden te woord staat. ‘Zo zorgen we voor een positieve eerste koopervaring op het platform en houden we het retourpercentage ook extreem laag, dat is namelijk maar 4 procent.’

Gemakkelijk producten aanschaffen

Het platform bindt razendsnel grote groepen sporters aan zich. Wanneer verenigingen zich aansluiten bij de website, kunnen zij alle campagnes die via Qlub.com lopen direct doorzetten naar hun leden. ‘We hoeven daarom ook geen kosten te maken om bezoekers naar onze site te krijgen’, vertelt de medeoprichter. Hij noemt nog een voordeel voor zowel de club als de leden: ‘Wanneer een sportclub zich aansluit, hoeven de leden alleen hun account te activeren. Hun mandje wordt dan automatisch gevuld met de juiste verplichte kleding zoals T-shirts of sokken. Op die manier kunnen de leden heel gemakkelijk de outfits aanschaffen.’

Meer dan zestig clubs zijn inmiddels actief op het platform, en er zit nog een flink aantal in de pijplijn, aldus de medeoprichter. ‘Wanneer een merk zich bij ons aansluit, neemt het vaak ook al bestaande klanten mee.’ Daarnaast werkt mond-tot-mondreclame goed voor Qlub.com. ‘Kleinere amateurverenigingen kijken toch naar de wat grotere clubs in de omgeving en hoe zij het aanpakken. Een mooi voorbeeld is een pilot die we hebben gedraaid bij een hockeyclub in het zuiden van het land. Via Qlub.com hebben ze meer geld bij elkaar weten te sprokkelen dan ze van hun grootste sponsor ontvangen. Zij zijn eigenlijk hun eigen hoofdsponsor geworden. Andere clubs zien dat gebeuren en willen weten hoe ze dat gedaan hebben.’

Kansen

De grootse lancering van Qlub.com was gepland voor april 2020, maar vanwege alle coronamaatregelen is het momenteel wat rustiger, meldt Van der Zanden. ‘Er wordt nauwelijks gesport, dus er worden ook geen nieuwe tenues aangeschaft voor voetbal of hockey. Daarom gebruiken we deze periode om ons vast voor te bereiden op de piek die nog gaat komen.’ En die piek gaat komen, zo vult hij aan: ‘Onlangs is er een Belgisch merk bij ons aangesloten, dat zo’n 350 sportclubs onder contract heeft. Daar liggen dus flink wat kansen voor ons. ’

Over Qlub.com
In 2019 richtte een tiental mensen het nieuwe platform Qlub.com op. De bedoeling? Het proces van een sportclub in het nieuw steken, korter maken. Alle verenigingsaankopen worden centraal aangeboden tegen de beste prijskwaliteitsverhouding. Inmiddels heeft het platform meer dan 60 sportclubs aan zich gebonden. Qlub.com heeft direct contact met de sportmerken, die de tenues zelf uitleveren aan de verenigingsleden. Normaliter worden alle uitgaven buiten de vereniging gedaan. ‘Met Qlub.com hebben we gekeken hoe we die koopkracht in kunnen zetten ten gunste van de vereniging. Door de keten in te korten ontstond er ruimte voor de cash kickback van 10 procent op alle aankopen die via het platform lopen’, aldus medeoprichter Daan van der Zanden.