Twinkle | Digital Commerce

‘AR wordt de nieuwe smartphone’

2020-05-06
1000562
  • 7:21

Met AR toon je digitale content in de fysieke wereld. Deze zogenaamde holografische technologie ontwikkelt zich snel. Dat gaan we terugzien in de virtuele winkelstraat. ‘Configureer je eigen bos bloemen in 3D’, zo ongeveer zal de e-tailer de consument aanspreken binnen nu en vijf jaar, verwachten de futurologen. ‘Holografische technologie wordt zó overtuigend dat er straks voor tal van producten geen verkopers meer nodig zijn.’

Verhoog je conversie met augmented reality, adviseert VR Owl op zijn website zijn klanten in allerlei sectoren – waaronder de retail. Neem nou de winkels van Schiphol Airport Retail. Die worden iets te vaak zomaar voorbijgelopen. Geen loerende blik. Geen impulsaankoop. En dus wilden de winkels ‘iets toevoegen’ om klanten over te halen toch naar binnen te komen. Een leuke ervaring moest het zijn. Maar wat? Hoe konden ze de gehaaste reiziger even uit de drukte halen en op een prettige manier verrassen?

De winkels van Schiphol Airport Retail kozen voor een virtueel feestje. Een medewerker plaatst ergens in de winkel een virtueel cadeau met een AR-applicatie en ineens floepen de virtuele ballonnen tevoorschijn. De klant moet de ballonnen raken om korting te verdienen. Kortingen van 5, 10 en 15 procent kunnen worden ingewisseld bij de kassa. De applicatie houdt bij hoe vaak het spel wordt gebruikt. Per dag en per winkel.

‘Een mooi voorbeeld van wat je met augmented reality of virtual reality kunt doen’, aldus futuroloog Christian Kromme. ‘Ik denk dat AR een groot ding gaat worden. De verbeelding van de consument wordt heel sterk aangesproken. Voor retail ontstaan fantastische nieuwe mogelijkheden. Er zit echter wel een schaduwkant aan: AR kan de grootste verslaving ooit worden. Nu al kijken mensen om de twee seconden op hun smartphone. Wat denk je als straks alles in 3D gebeurt? Laten we ervoor zorgen dat AR en VR geen verarming maar een verrijking wordt voor de samenleving en de retail.’

Real-life besluitvorming

Augmented reality (AR), virtual reality (VR) en mixed reality (MR) lijken allemaal hetzelfde aan te duiden: ze laten iets zien wat er eigenlijk niet is. Maar als we inzoomen, zijn er essentiële verschillen. Een VR-bril plaatst een beeldscherm voor je ogen, zodat je alleen een virtuele 3D-wereld ziet. Een nieuwe woning? Nieuwe badkamer? Onder water in het Lake Ontario? Bovenop de Kilimanjaro? Je lijkt er echt te zijn.

Dan de AR-bril. Die plaatst meestal een stukje glas (of bril of masker) voor je ogen. De echte wereld blijft zichtbaar. Je ziet bijvoorbeeld de weersvoorspellingen verschijnen, of de temperatuur terwijl je op de fiets zit.

Met een MR-bril tenslotte kunnen de mogelijkheden van AR en VR worden gecombineerd: realistische 3D-beelden verschijnen in de echte wereld.

Retailers experimenteren ermee. Met de app Place van Ikea kunnen klanten virtueel meubels plaatsen in de gewenste kamer. Dit wordt in 3D op ware schaal getoond. Duizenden producten zijn beschikbaar in de nieuwe app. De gebruiker visualiseert of producten passen bij de meubels en accessoires die er al staan. Kleuren en formaten kunnen eenvoudig vergeleken worden. De app schaalt producten automatisch in op basis van kleurafmetingen en de technologie is zó nauwkeurig dat de textuur van de stof wordt blootgelegd, en je kunt zien hoe licht en schaduw op de meubels vallen.

Doelstelling van Ikea is het voor klanten makkelijker te maken om aankoopbeslissingen te nemen vanuit hun eigen huis, geïnspireerd te raken en veel verschillende producten, stijlen en functionaliteiten ‘in het echt’ te proberen. De app is gebouwd in samenwerking met Apple, dat een eigen ARKit-technologie ontwikkelde. Bij de lancering in september 2017 zei Michael Valdsgaard, leader digital transformation: ‘Augmented reality en virtual reality zullen, net als internet destijds, de detailhandel compleet op z’n kop zetten. Alleen deze keer veel sneller. De ARKit-technologie geeft ons de mogelijkheid om deze ontwikkeling te helpen vormen tot een toegankelijk instrument voor real-life besluitvorming.’

Hammam Rituals

We zijn bijna drie jaar verder. Wat zijn de ervaringen van Ikea tot nu toe? Lynn Kentin van Ikea Nederland laat weten momenteel geen mogelijkheid te zien om een interview te faciliteren. Ook fonQ, Auping, Coolblue en BMW Nederland laten een interview aan zich voorbij gaan [en dat was nog vóór corona, red.]. Dat is opvallend. Wellicht is de informatie voor hen dermate van strategisch belang dat ze niet in hun kaarten willen laten kijken.

Tim Nijland van VR Owl wil de kaarten wel op tafel leggen. Maar hij is dan ook een producent. VR Owl maakt voor organisaties als de Bijenkorf, Woolrich, Montblanc, Coca-Cola en Porsche visualisaties, virtuele trainingen en simulaties. Voor Rituals maakte VR Owl een 360°-ervaring in een authentieke hammam. In winkels wereldwijd konden klanten met een VR-bril rondkijken in de hammam terwijl het personeel met een geurtje spoot. Vervolgens werd via een lichtsignaal het teken gegeven om met een massage te beginnen. De beelden liepen synchroon met de fysieke massage. En ondertussen dat bedwelmende geurtje. Zo’n ervaring komt binnen. En geen hammam in de buurt.

Nijland: ‘AR en VR worden gamechangers voor de retail, vooral voor duurdere producten, want ja, een pak melk hoef je natuurlijk niet van tevoren te zien. Denk aan horloges, fietsen, auto’s, meubels, camera’s, zwembaden en sanitair design. Voor webshops in deze productsegmenten is het verstandig om nu goed na te denken over de nieuwe mogelijkheden en de impact op hun organisatie. Ik denk dat AR de nieuwe smartphone wordt, en VR de nieuwe computer. De grootste beperking die ik nu zie? De app downloaden. Daar hebben de meeste mensen geen zin in. Zodra straks alles via de cloud gaat, zullen AR en VR op grote schaal doorbreken. De eerste voorbeelden daarvan zien we al. Apple Quicklook werkt direct via de browser. Daarvoor heb je geen app nodig.’

Hij staat goed!

Volgens Nijland wordt 5G de katalysator die de adoptie een stuk sneller laat gaan omdat alles goedkoper wordt en vlotter gaat: ‘Alle rekenkracht en opslagcapaciteit zit straks in de cloud en de data worden gestreamd naar je device. Neem een HoloLens. Die kost nu nog 3.000 euro vanwege de ingebouwde technologie, dure lens, processor en opslagcapaciteit. Als er straks alleen nog een batterij in zo’n HoloLens hoeft, gaat de prijs flink naar beneden. Er is geen app meer nodig. Iedereen gaat het gebruiken. Als je dan als e-tailer nog moet beginnen met de voorbereidingen, ben je te laat.’

Het al genoemde Coolblue heeft sinds 8 januari 2019 een AR-functie. Via de app kunnen klanten in AR een tv in hun kamer zetten om het gewenste formaat en de juiste plek te vinden. Ophangen aan de muur? Op een tv-meubel? In een kast? Helemaal goed. De kast wordt het. In dezelfde app kan meteen de bestelling worden gedaan. In de app wordt gebruikgemaakt van een model-tv in verschillende formaten. Uitbreiding naar alle specifieke modellen zit eraan te komen.

De AR-functie van Coolblue is beschikbaar in de Android- en iOS-app in het Nederlands, Frans en Engels. De revenuen voor ondernemers lijken klip en klaar en glashelder. ‘We weten dat 15 procent van de tv’s wordt teruggestuurd’, liet Pieter Zwart bij de introductie weten, ‘omdat het formaat van de tv anders blijkt te zijn dan gedacht. Met de toevoeging van de AR-functie weten klanten vanaf nu precies wat ze nodig hebben.’

Stay human

Terug naar futuroloog Christian Kromme. Die is zowel lyrisch als uiterst kritisch over de ontwikkelingen ronden AR en VR. Zijn boodschap is de titel van zijn boek: Go digital, stay human. Kromme: ‘Allereerst het digitale aspect. De technologie is zich nog aan het ontwikkelen. De brillen worden steeds kleiner en krachtiger, met mooier design. Vroeg of laat komt Apple of een andere fabrikant met iets heel moois. Ook de functionaliteit groeit hard. Nu zie je nog een klein stukje van het gezichtsveld, straks zie je het volledige gezichtsveld. En je hersens denken dat het echt is.’

Straks is alles anders. In AR. Je nieuwe auto kun je customizen. Je nieuwe kapsel ook. En je bos bloemen. De inrichting van je huis visualiseer je naar eigen smaak (en daarna ga je shoppen in 3D). In de supermarkt leidt de AR-bril je naar producten die jij wilt hebben. Nieuwe schoenen koop je in de webshop door eerst je voeten te laten opmeten. Ze passen dan altijd! De retourpercentages zullen drastisch naar beneden gaan. Voordelen te over. Kromme: ‘Holografische technologie wordt zó overtuigend dat er straks voor een flink aantal producten geen verkopers meer nodig zijn. Webshops gaan hier dus absoluut een boost van krijgen. Stenen winkels zullen nog meer beleving moeten bieden, want de behoefte om producten fysiek te bekijken wordt een stuk minder.’

Dan het humane aspect. Kromme: ‘Laten we de technologie in godsnaam gebruiken om de wereld vooruit te helpen en niet om mensen van elkaar te isoleren met verregaande personalisatie. Ieder persoon ziet straks een andere virtuele wereld en leeft in zijn eigen bubbel. Dat neigt naar manipulatie.’ Al met al denkt Kromme dat AR en VR, op voorwaarde dat ze verstandig worden ingezet, webshops van dienst kunnen zijn. Met de nadruk op ‘straks’. Nu investeren in de technologie is volgens Kromme niet nodig: ‘Het duurt nog wel vijf jaar voordat de technologie is uitontwikkeld. Maar dat gaat zeker gebeuren. De tech-bedrijven sorteren voor op standaardisatie en steken er miljarden in. Zij zullen straks met betere, goedkopere versies komen. Ik adviseer webshops wel om te investeren in 3D-modellen van hun portfolio om hun content alvast geschikt te maken. Daar moeten ze niet te lang mee wachten.’

Productportfolio in 3D
Op 18 maart werd de nieuwe iPad Pro van Apple gelanceerd met een zogenaamde Lidar-camera (Laser Imaging Detection And Ranging), een 3D-camera specifiek bedoeld om toepassingen in 3D en augmented reality te maken en om 3D-objecten te scannen. Met name voor meubels en andere organische vormen, die lastig in 3D te zetten zijn, is dit handig. De scanner helpt om het productportfolio sneller (en dus goedkoper) in 3D te zetten in een fotorealistische kwaliteit.