Twinkle | Digital Commerce

Virtueel in de rij voor een nieuwe Fairphone

2020-03-25
1000562
  • [case]
  • 3:57

Bij de lancering van een nieuw product raken marketing- en IT-belangen nogal eens met elkaar in de knoop. Piekdrukte brengt geld in het laatje, maar kan een flinke belasting zijn voor je server. Fairphone, producent van duurzame smartphones, reguleerde de bezoekersstroom tijdens de release van zijn nieuwste model dankzij een samenwerking met Magento-hoster Hypernode en Magento-partner TIG.

Een productieproces met aandacht voor klimaat, ecosysteem en mensenrechten: Fairphone hoopt de elektronica-industrie van een duurzame impuls te voorzien. Inmiddels telt de heuse eigen community circa 250.000 leden. In augustus 2019 diende de derde en nieuwste editie van de Fairphone zich aan: een gelegenheid die om een gedegen plan van aanpak vroeg.

‘Bij de voorgaande twee lanceringen ging de webshop meerdere malen plat. Geen fijne ervaring’, herinnert IT- en projectmanager Marco Jorritsma zich. Dat zou Fairphone geen derde maal gebeuren. Het bedrijf klopte aan bij e-commerce bureau TIG, dat de Magento-webshop van Fairphone beheert, en hostingspecialist Hypernode.

‘Piekbelasting kan ervoor zorgen dat een shop down gaat en dus onbereikbaar is voor bezoekers. Dit wil je te allen tijde zien te voorkomen, zeker tijdens een groots aangekondigde productlancering’, vertelt Tom Ketels, marketing- en verkoopspecialist bij Hypernode. ‘Voor Fairphone is het essentieel dat de webshop ook tijdens piekmomenten goed presteert, zodat bezoekers zonder problemen de nieuwste smartphone kunnen bestellen.’

Magento en WordPress

Enkele weken vóór de geplande productlancering kwamen de betrokken partijen bij elkaar. Dat waren er nogal wat: naast Hypernode en TIG schoof ook internetbureau Ivaldi aan. Jorritsma: ‘Fairphone verkoopt niet alleen telefoons, we vertellen ook een verhaal over duurzaamheid en doen dat op een WordPress-gedeelte. Daarom werken we, naast genoemde Hypernode en TIG, met Ivaldi voor hosting en ontwikkeling van het WordPress-deel.’ Last but not least kreeg het team versterking van het Deense Queue-IT, dat virtuele wachtruimtes voor webshops ontwikkelt.

Het onderscheid tussen het Magento- en WordPress-gedeelte van de website bleek een uitdaging. ‘We moesten aan de achterkant alles technisch rondbreien,’ zegt Jorritsma. ‘Daarnaast zochten we een balans tussen de toelating van bezoekers en het uitsturen van nieuwsbrieven, die tot veel verkeer zouden leiden.’ Het projectteam schreef drie mogelijke scenario’s; ook draaide Fairphones e-commerce manager Chiel Blokvoort een overzicht uit van pageload- en checkout-gegevens in eerdere, vergelijkbare situaties.

Virtuele wachtkamer

De virtuele wachtruimte van Queue-IT werd ingezet als afvang van het ‘teveel’ aan klanten. Ketels: ‘Bezoekersaantallen volledig beheersen is onmogelijk, er blijft altijd een onzekere factor. Influencers bijvoorbeeld kunnen via sociale media een grote invloed hebben op het aantal bezoekers, zelfs dagen na de lancering.’ Door een virtuele wachtkamer vóór de webshop te zetten, had Fairphone controle over het aantal klanten dat de shop gelijktijdig mocht bezoeken. De wachtkamer kon op elk gewenst moment weer tussen de bezoeker en webshop vandaan gehaald worden. ‘Je kunt klanten op deze manier een plekje in de wachtrij toebedelen, zodat ze niet meer steeds hoeven te refreshen,’ legt Jorritsma uit. ‘We schakelden ook een e-mailoptie in: wie niet in de shop wilde blijven wachten, kreeg een mailtje zodra hij aan de beurt was.’

Samen schakelen

Op 27 augustus om 12.00 uur was het zover. Ketels: ‘Tijdens de lancering hield Fairphone via een Queue IT dashboard de bezoekersaantallen in de gaten, TIG controleerde de order- en betaalflow en Hypernode monitorde de server. Samen konden we snel besluiten nemen over de hoeveelheid bezoekers die we konden toelaten tot de webshop. Door deze intensieve samenwerking hebben we uiteindelijk voor elkaar gekregen dat er zo goed als geen wachttijd was, waardoor voor de meeste klanten na de eerste countdown nooit meer een wachtrijpagina te zien is geweest.’

Het doel is behaald, concludeert Jorritsma tevreden. Gedurende de lancering bedroeg de gemiddelde responstijd minder dan 1 seconde. ‘Er is geen downtime geweest. In eerste instantie wilden we alleen overschakelen naar een virtuele wachtruimte als er te veel bezoekers waren; uiteindelijk hebben we ‘m ingezet om op een gecontroleerde manier af te tellen naar de lancering van Fairphone 3.’

Verkoop versus draagkracht

Samenwerking tussen de diverse partijen vormde het fundament van de geslaagde release, benadrukt Ketels. ‘Daardoor kon Fairphone schakelen tussen marketing en IT: meer bezoekers op het juiste moment versus meer belasting en dus grotere kans op verminderde performance. Het IT-team van Fairphone kon per minuut aan marketing communiceren over de belasting van de webshop en het aantal mensen in de wachtrij. Daardoor wist het marketingteam precies hoeveel extra verkeer het kon genereren door nieuwsbrieven uit te sturen en daarbij de juiste batchgroottes te gebruiken.’ Jorritsma: ‘Eerdere releases gingen gepaard met veel spanning; ditmaal hadden we de touwtjes in handen en konden we onze marketeers actief van input voorzien. Dat geeft een heel andere dynamiek aan je team. Met de inzet van een virtuele wachtrij vonden wij het beter om voor een partij met expertise te gaan dan zelf met open source-extensies te klungelen. Implementatie kost serieus tijd, zeker als het om incidentele projecten gaat.’

Over Fairphone
Als handelaar in duurzame smartphones hecht Fairphone veel belang aan eerlijke productie op het gebied van milieu en mensenrechten. Daarvoor sleepte het diverse prijzen in de wacht, waaronder in 2015 de Momentum for Change Award van de Verenigde Naties. Het bedrijf heeft sinds zijn oprichting in 2013 ruim 100.000 Fairphones verkocht en telt inmiddels 70 werknemers uit 20 landen.