Twinkle | Digital Commerce

Hoe groot wordt Amazon in Nederland als foodspeler?

2020-03-10
1000562
  • [nieuws]
  • 1:21

Met de forse uitbreiding van het Nederlandse platform van Amazon wordt het interessant om te bekijken welk effect dit gaat hebben op de Nederlandse e-commerce branche.

Het aanbod van Amazon is dermate breed dat het mogelijk niet alleen effect gaat hebben op de bekende spelers en platforms, maar ook online supermarkten. Moeten Albert Heijn en Jumbo ook vrezen voor Amazon?

Een snelle inventarisatie leert namelijk dat het food-aanbod van Amazon op dit moment al redelijk uitgebreid is. Met onder meer een assortiment aan sauzen, dranken en (houdbare) melk. Wat wel opvalt is dat het aanbod voornamelijk bestaat uit houdbare producten. In tegenstelling tot bekende online supers als Picnic, Albert Heijn en Jumbo, die ook verse producten verkopen.

Duidelijk is wel dat Amazon ook plannen heeft om in dat segment te stappen, met subcategorieën als ‘Zuivelproducten & Eieren’, ‘Vis & Zeevruchten’ en ‘Verse & gekoelde gerechten’. Die categorieën zijn voor nu gevuld met producten die in enige vorm gelinkt kunnen worden aan het onderwerp, zoals een geschenkdoos in de vorm van een schelp. Maar het lijkt een kwestie van tijd voordat er echt een aanbod vers op het platform wordt verkocht. De ruimte is er in ieder geval.

Om de strijd tegen de huidige online foodspelers aan te gaan, zal Amazon nog wel wat stappen moeten zetten. Zeker op logistiek vlak heeft de gevestigde orde het beter voor elkaar, denk aan de elektrisch aangestuurde wagentjes van Picnic en vele hubs van Jumbo en Albert Heijn. Daarnaast zijn de productomschrijvingen op Amazon.nl voor een deel van het assortiment nog niet om over naar huis te schrijven.