Twinkle | Digital Commerce

Montapacking gelooft in de voorspellende kracht van data

2019-10-10
1000562
  • [branded content]
  • 4:09

Na de verwoestende brand in één van de vestigingen van Montapacking precies een jaar geleden, is het fulfilmentbedrijf weer volop bezig met de toekomst. De herbouw van deze vestiging is in gang gezet en Montapacking groeit, mede door de verregaande inzet van kunstmatige intelligentie binnen de keten, met dubbele procenten.


We praten met Edwin van der Ham, directeur van Montapacking. Hij heeft de calamiteit van 2018 achter zich gelaten en kijkt liever vooruit. Het enige dat hij er over kwijt wil, is dat de brand heeft aangetoond dat Montapacking een veerkrachtig bedrijf is, dat de medewerkers extreem loyaal zijn en dat daardoor klanten zo goed mogelijk geholpen zijn om de drukke periode die voor de deur stond, goed door te komen.

‘Uiteindelijk hebben we, ondanks de brand, 48% meer orders verzonden voor onze klanten dan het jaar er voor’, aldus Van der Ham, ‘maar laten we vooral onze blik op de toekomst richten.’ Hij ziet de komende periode een aantal uitdagingen voor het vakgebied. ‘We zijn een jonge branche en veel processen zijn de afgelopen jaren succesvol opgezet.

'Maar het kan beter. Het logistieke proces is er daar één van. We beseffen dat wij bij Montapacking onderdeel zijn van een logistieke keten, maar daar waar we kunnen, dragen we graag ons steentje bij om het proces nog verder te verbeteren.’ Zo staat Montapacking in voortdurend contact met de grote pakketbezorgers om samen te innoveren. De consument wordt immers steeds veeleisender qua afleveropties, informatievoorziening en retourmogelijkheden.

Over dit laatste onderwerp heeft Van der Ham een heldere mening: ‘Laten we retourzendingen als verkoopargument in plaats van kostenpost gaan gebruiken. Misschien niet direct ‘goedkoop’ maken, want de consument begrijpt best dat hij bij moet dragen aan de kosten van retourneren, maar laten we het vooral gemakkelijker maken. Als de consument weet dat retourneren geen probleem is, is hij eerder bereid om een artikel te bestellen. Dus geef bijvoorbeeld de klant de optie om op ieder afhaalpunt zijn pakket te retourneren. En zorg dat de financiële afhandeling snel en probleemloos verloopt. We zien bij partijen die dit onder de knie hebben, dat dit de omzet significant verhoogt.’  

Marktplaatsen

Een andere trend die Van der Ham ziet, is dat het aantal bestellingen via platforms sterk toeneemt. ‘Het is een belangrijk dat webshops beseffen, dat verkoop via marktplaatsen sterk omzet verhogend werkt. We zien voorbeelden van klanten van ons, die in een paar maanden tijd de omzet met meer dan 40% zagen toenemen. Internationaal zien we dat consumenten steeds vaker rechtstreeks naar een marktplaats gaan.

'Het is dus essentieel om op alle marktplaatsen aanwezig te zijn, en dan vooral internationaal. Via MontaConnect kunnen onze klanten hun producten direct op verschillende marktplaatsen zetten. Tekenend is, dat op dit moment ongeveer een kwart van alle orders die Montapacking verwerkt binnenkomt via marktplaatsen. Dat zijn miljoenen bestellingen, en dat gaan er alleen maar meer worden.’

Kunstmatige intelligentie

Als vierde en laatste punt noemt Van der Ham het aanpakken van de grote voorraden. ‘Op dit moment bouwen we het hele land vol met grote dc’s. Om kostenefficiënt te blijven, moeten slimmere oplossingen worden bedacht. De afgelopen jaren zijn onze klanten met ongeveer 30 procent per jaar gegroeid. Dat is natuurlijk fantastisch, maar we zagen ook vaak dat hun voorraden net zo hard groeiden, met als gevolg dat ze incourante voorraden hebben en de kosten daardoor stijgen.

Het afgelopen halfjaar zijn we een pilot begonnen om voorraden slimmer te kunnen managen. We zijn met behulp van kunstmatige intelligentie gaan voorspellen wat er de komende tijd verkocht zou gaan worden. Op basis van die voorspellingen hebben we de voorraad met ongeveer een derde naar beneden kunnen brengen zonder ‘uit voorraad’ te raken. Als we dit als hele sector zouden gaan toepassen, dan zou je een derde minder warehouses nodig hebben.’

Voor de klant is het mooi dat de voorraad naar beneden kan, maar is dat voor Montapacking niet nadelig, aangezien klanten dan minder oppervlakte hoeven te huren? ‘Op korte termijn klopt dat, maar als fulfilmentbedrijf ben je een onderdeel van de keten en het is onze missie om e-commercelogistiek beter te maken. Het is een keuze die je maakt: kies je voor jezelf, of kies je voor de klant? Als je voor je klant kiest, dan kiest de klant voor jou en word je er uiteindelijk beter van. En warehouses volkrijgen is bij ons geen doel op zich.’  

Voorspellend vermogen

Montapacking ziet het belang van kunstmatige intelligentie in en heeft er zelfs een speerpunt van gemaakt. Het bedrijf investeert miljoenen euro’s per jaar in AI.

‘Het voorspellend vermogen is essentieel, ook voor ons intern, want dan kunnen we bepalen hoeveel mensen we nodig hebben en of we moeten bijschalen. Bij Montapacking zitten permanent 30 mensen op de IT-afdeling die bezig zijn met voorspellen. Verder hebben we nog eens 20 medewerkers die continu bezig zijn om de huidige processen zo goed mogelijk te laten verlopen. Montapacking is uiteindelijk een technologiebedrijf en we geloven dan ook heel erg in de kracht van data. Als wij onze klanten kunnen helpen met data zodat ze beter kunnen verkopen, levert dat meer orders op, meer tevreden consumenten en dat is uiteindelijk ook voor ons goed.

'Dit jaar stevenen we af op een groei van 45 procent. Dat komt niet zozeer door nieuwe klanten, maar vooral omdat onze bestaande klanten zo ontzettend hard groeien. Zij groeien hard en als wij onze logistiek goed  op orde hebben, dan groeien wij mee. Het is heel mooi om die groeireis samen met je klanten te mogen maken.’