Twinkle | Digital Commerce

Loes de Volder (MamaLoes): ‘Met liefde en plezier de beste’

2019-08-08
1000562
  • [interview]
  • 8:05

Loes de Volder (MamaLoes) en haar man Marco startten tien jaar geleden een ondernemersavontuur in Goirle. Vijf kinderen, vijf winkels en honderddertig medewerkers later boekt de babywinkel een jaaromzet met acht cijfers voor de komma. En oogst MamaLoes lof en bewondering om haar maatschappelijke betrokkenheid. ‘We hebben een heel bedrijf opgebouwd, realiseer ik me soms opeens. Wat is hier gebeurd?’

‘Een baan zonder sollicitatiegesprek? Linksaf’, is op een geplastificeerd briefje in de hal van MamaLoes’ kantoorgebouw te lezen. Op het prikbord erboven staan verschillende leuzen die de bedrijfscultuur tekenen. Bij MamaLoes ‘doen we alles met liefde en plezier’, bijvoorbeeld. We zijn binnen. De begroeting met naamgever Loes de Volder is hartelijk. ‘Het is druk met journalisten vandaag. Vanochtend belden ze voor het Radio 1 Journaal, straks komt Hart van Nederland langs. Nu Twinkle, leuk! Koffie?’

Open hiring

MamaLoes Babysjop trok de laatste tijd de aandacht met open hiring, kortweg dus ‘een baan zonder sollicitatiegesprek’. Geen CV, geen gedragsverklaring, no questions asked. De Volder: ‘Veel mensen staan te trappelen om aan de bak te gaan, maar komen er niet tussen. Open hiring gaat uit van kansen en mogelijkheden, wie het eerst komt die het eerst maalt, zou je kunnen zeggen.’

‘Het gaat bij open hiring om laagdrempelig werk’

Afgelopen maart nam MamaLoes de eerste mensen aan volgens dit principe. Daarmee had het bedrijf een landelijke primeur: ‘Vandaag is er een tweede Nederlands bedrijf mee begonnen, vandaar dat het nu zo druk is met de pers. Ze willen weten wat onze ervaringen zijn. Daar kan ik kort over zijn: die zijn goed, maar dat hadden we ook niet anders verwacht. We hadden al langer contact met de Start Foundation, die open hiring naar Nederland heeft gehaald. Toen Mark Rutte het over de participatiesamenleving ging hebben, in 2013 was dat geloof ik, zijn we met de gemeente in gesprek gegaan om bijstandslijsten weg te werken, eerst in Goirle en later ook in omliggende gemeenten. We stelden dus al de mensen centraal, in plaats van de voorwaarden, dat heeft fantastisch uitgepakt.’

Open hiring biedt volgens MamaLoes een goede manier om mensen aan opstartbanen te helpen: ‘Bij aanvang is de intentie om voor langere termijn samen te werken. We sluiten een contract voor zeven maanden, waarvan één maand proeftijd, op flexibele urenbasis. Elke week voeren we een zogenoemd volggesprek: over het werk zelf, maar vooral ook over basiswerknemersvaardigheden als op tijd komen, persoonlijke verzorging en communicatie. Zo simpel als het klinkt, is het ook: een lijst met vinkjes.’

Geen hartchirug

‘Het gaat bij open hiring om laagdrempelig werk. Een ziekenhuis zal bijvoorbeeld zo geen hartchirurg aannemen, haha. Het is natuurlijk wel fijn dat mensen kunnen zien wat er verder nog mogelijk is binnen een organisatie, als ze zich verder zouden willen ontwikkelen; de speeltuin moet groot genoeg zijn. Mensen komen bij ons eerst in- of ompakken, vervolgens kunnen ze kijken welke vacatures er binnen MamaLoes vrijkomen. Misschien willen ze wel lijncoördinator worden, bij de goederenontvangst werken, of in de winkel. Zo zijn heel veel van onze mensen doorgestroomd. Maar dat hoeft natuurlijk niet. We willen vooral een beschermde omgeving bieden.’

‘Dat onze impact groeit, merken we ook aan gesprekken met leveranciers’

Tring. Telefoon voor Loes: Hart van Nederland, om nadere afspraken te maken over de reportage van vanmiddag. Een goed moment voor haar man Marco Kluwen om ondertussen het magazijn te laten zien. Hier ligt het allemaal opgeslagen, van kruiken tot drinkbekers en van zwangerschapssieraden tot draagzakken. We lopen langs de fotostudio waar het bedrijf artikelen zelf fotografeert, wat volgens Kluwen flink bijdraagt aan het onderscheidende vermogen, de conversie en het voorkomen van retouren. Hij vertelt dat het bedrijf ongeveer 80 procent van de omzet online boekt, de rest in de winkels. Het fysieke omzetaandeel zal allicht wat groeien nu er een winkel in Utrecht bij is gekomen, overigens zal die naar verwachting ook de online omzet een impuls geven.

‘Een moeder voor iedereen’

Weer teruggekomen bij zijn vrouw zien we de teller met webwinkelbezoekers oplopen. Enkele honderden mensen zijn momenteel aan het winkelen op Mamaloesbabysjop.nl, maakt een scherm duidelijk, een aantal dat je zelden of nooit op de fysieke winkelvloeren zult zien.

Hoe krijgt MamaLoes het voor elkaar om een groeiende miljoenenomzet te boeken in de snel veranderende digitale winkelwereld van tegenwoordig? ‘Doen wat je zegt’, is het stellige antwoord van Loes de Volder. 'Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.’ In een boekje met het verhaal van MamaLoes, dat vorig jaar werd uitgegeven, staat het als volgt beschreven: ‘We zijn ooit begonnen vanuit een passie om voor mensen te zorgen; een moeder zijn voor iedereen die daar behoefte aan heeft.’

Op braderieën

Een eerlijke zorgzame mama dus, voor medewerkers en klanten, vanaf de start. ‘Tien jaar geleden verkochten we tweedehands babyspullen in een dorpswinkeltje in Goirle’, blikt De Volder terug. ‘Er waren dagen bij met 11 of 12 euro omzet, maar we gingen door. Omdat we ervaring hadden in deze wereld mochten we van bepaalde merken nieuwe spullen verkopen in consignatie, zo groeiden we verder. Je moet niet onderschatten wat je voor elkaar kunt krijgen als je doet wat je leuk vindt, waar je hart ligt, 24 uur per dag, 365 dagen in de week, tien jaar lang. We hebben op braderieën gestaan, kantoor gehouden in onze woonkamer, alles zelf ingepakt. We wonnen we de Gouden Marktplaats Topaward 2011, waarmee we advertentiegoed kregen en dat heeft ons toen verder geholpen. Deze prijs leidde tot nog meer groei en daardoor hebben we steeds nieuwe mensen kunnen aannemen. Samenwerken is voor ons het allerbelangrijkst.’

Groeiboom

‘We werken met de MamaLoes Groeiboom, onze eigen filosofie. Die gaat uit van de kracht van groeien als geheel. De weg om te groeien in de boom staat voor iedereen open. Iedereen start als loof, op basis van minimumloon, dus ook die marketeer die van de universiteit komt. Vervolgens kun je groeien naar een positie die bij je past, daar waar je kracht ligt en dat natuurlijk met een bijpassend salaris. Dat kan een blad zijn, of een tak. De stam, het management, bestaat inmiddels uit zeven personen. Marco en ik zijn de wortels, de grondlegers die voeding en houvast geven. Misschien is het allemaal wel niet zo gewoon als we lang hebben gedacht, het is wel heel natuurlijk gegaan, op intuïtie. Inmiddels is de boom uitgegroeid tot een heel bedrijf, beginnen we te beseffen. Op een beurs werden we laatst een “landelijke keten” genoemd, dat was ook wel even vreemd om te horen. Dat onze impact groeit, merken we ook aan gesprekken met leveranciers.’

Branding bubble

In de beperking toont zich de meester, wat het assortiment betreft. Sourcing is Marco’s pakkie-an. Hij speurt naar producten in onder andere Duitsland, Polen en Roemenië, op zoek naar betaalbare kwaliteit. Van de honderden merken die MamaLoes verkoopt zijn er tientallen die exclusief met het bedrijf uit Goirle werken op de Nederlandse markt.

‘Wij doen niet mee aan branding bubble-achtige toestanden. We zoeken naar merken die het product centraal stellen en minder bezig zijn met branding en de eigen achterzak. We willen waar bieden voor het geld van onze klanten, dat is onze belofte. Als ze bij ons kopen, weten ze dat ze iets goeds kopen, voor de juiste prijs, altijd direct op voorraad. Wij zetten er als het ware onze stempel op, soms ook letterlijk met onze eigen merken, daar kunnen mensen op varen. Dat wil ook zeggen dat we sommige dingen niet doen. Een babyzitje op een kappersonderstel van 600 euro bieden wij niet aan. Waanzin! Voor ons moeten spullen vooral functioneel zijn, wij moeten er warm van worden. Natuurlijk zijn er vaders en moeders die andere wensen hebben, maar je hoeft niet iedereen te bedienen. Een online assortiment bouwen is op zich het moeilijkste niet, we krijgen dagelijks verzoeken.’

Mondjesmaat kleding

‘Skelters en trampolines zouden we bijvoorbeeld vrij makkelijk kunnen verkopen, maar we hebben de grens getrokken bij de leeftijd van vier jaar. En daar blijven we bij. Kleding doen we maar mondjesmaat, omdat ouders het handig vinden om meteen een rompertje bij spenen te bestellen bijvoorbeeld. We doen het als service, er komt slechts een half procent van onze omzet vandaan. Er zijn genoeg merken die zeggen: zet lekker ons hele assortiment online, ga dropshippen. Maar dat slaan we dan vriendelijk af. We hebben ook op bol.com verkocht, maar daar zijn we mee gestopt, hoewel het ons volgens hen miljoenen per jaar extra kan opleveren. Als specialist hebben we in een hypermarché weinig te zoeken, zo simpel is het. Gelukkig zijn is ons hoogste doel, de bedrijfsomvang maakt daarbij niet uit. We zijn graag met liefde en plezier de beste.’

‘Voor ons moeten spullen vooral functioneel zijn’

Eigenmerkassortiment

Een jaar of vijf geleden zag MamaLoes hoe winkelketens als Kruidvat en Lidl begonnen te stunten met losse producten: een babybedje voor 30 euro bijvoorbeeld. De Volder stoort zich eraan, maar vindt dat MamaLoes dit soort slagen niet mag verliezen: ‘Je vraagt je af waar leveranciers mee bezig zijn, ze geven die producten feitelijk weg, maar goed. Als je er dan naar vroeg begonnen ze over de volumes die ze in één keer via zo’n grote keten konden wegzetten. Toen dachten wij: schijt, dan vliegen we zelf wel naar China om een goed aanbod kunnen vinden voor die prijs. Het is het begin geweest van ons eigen merkassortiment van nu zo’n vijf- à zeshonderd artikelen. Als specialist in babyartikelen kun je niet lijdzaam toezien dat anderen je uit de markt prijzen. Je moet dus mee, maar dan moet je er ook voor zorgen dat je het spul op voorraad hebt, dat je geen nee hoeft te verkopen én dat je kwaliteit levert. Wij willen alleen dingen verkopen waar de klant helemaal happy de peppy van wordt.’

Over MamaLoes Babysjop
Loes de Volder en haar man Marco Kluwen leerden elkaar kennen bij een bedrijf in babyartikelen. Ze besloten samen in zaken te gaan. MamaLoes Babysjop was geboren. Eerst verkochten ze vooral tweedehands artikelen in een dorpswinkeltje onder hun woning in Goirle. Al snel kregen nieuwe artikelen de overhand en werd de webwinkel belangrijker. Er kwam een apart magazijn voor de online orders, gevolgd door een zogenoemd bulkmagazijn voor grotere artikelen. Er kwamen fysieke winkels in Breda, Eindhoven, Urk en afgelopen maart in Utrecht. Het leeuwendeel van de omzet wordt echter geboekt op Mamaloesbabysjop.nl, waarmee een Twinkle100-notering werd bereikt (10,68 miljoen euro Nederlandse online omzet in 2017). Bij MamaLoes Babysjop werken 130 mensen, tientallen daarvan met een afstand tot de arbeidsmarkt. Sinds maart heeft het bedrijf acht personen aan het werk geholpen op basis van open hiring.

Beeld: Just Justa