Twinkle | Digital Commerce

Een headless e-commerceplatform: oneindige mogelijkheden

2019-07-04
1000562
  • [branded content]
  • 2:02

De term ‘headless’ klinkt misschien niet direct als iets praktisch. Immers, een kip zonder kop of een pot zonder deksel zijn ook geen dingen waar je blij van wordt. Maar voor retailers is een headless e-commerceplatform wél heel handig. Wat we hiermee bedoelen en waarom het kansen voor retailers creëert, lees je in deze blog.

Bij traditionele platforms zoals Salesforce Commerce Cloud of Magento zit het hele systeem, de voor- én achterkant, aan elkaar vast. Een groot nadeel hiervan is dat het systeem niet is uitgerust om te voldoen aan een wereld waarin consumenten op talloze apparaten websites bekijken. Een headless e-commerceplatform, zoals commercetools het aanbiedt, is een platform zonder front-end userinterface.

Dit betekent dat retailers op verschillende manieren content kunnen presenteren. Denk aan social media, apps, maar ook chatbots en voice-integraties. Vergelijk het met een flinke stekkerdoos, waar je een groot aantal verschillende apparaten kunt aansluiten. Ze passen allemaal en je kunt ook gemakkelijk van stopcontact wisselen. Je bent erg flexibel.

Meebewegen met ontwikkelingen

Headless-platformen geven retailers de wendbaarheid om in te spelen op nieuwe ontwikkelingen. Zodra een innovatie zoals voice commerce in Nederland groeit, is er direct de mogelijkheid om deze techniek te verwerken in je e-commerceplatform. Zonder omwegen of gedoe. En als een applicatie is verouderd, ontwikkel en lanceer je in een handomdraai een nieuwe versie. Een snellere time-to-market dus.

Tot slot, headless maakt het mogelijk om met de klantervaring aan te passen aan de context van de gebruiker. Een Apple Watch- of voice assistant-gebruiker zal immers een totaal andere ervaring nodig hebben dan een gebruiker van een site.

Soepele samenwerking met microservices

Om optimaal voordeel te halen uit een headless-platform is het prettig om in een microservices-omgeving te werken. Microservices zijn kleine, standalone applicaties – een soort legoblokjes – die individueel kunnen worden ontworpen en ingezet: van winkelwagens tot betaalsystemen en geavanceerde zoekfuncties. Microservices dragen bij aan het innovatieve karakter van een headless-platform omdat retailers ze kunnen inrichten zoals ze willen. Microservices in een headless platform hebben nog een ander belangrijk voordeel: ze zijn apart te updaten. Dat is praktisch omdat platformcomponenten op technologisch gebied nooit in hetzelfde tempo evolueren. Het ene onderdeel wordt misschien eerder geüpdatet dan de andere.

Kort samengevat: wil je als retailer beter inspelen op de behoefte van de markt, eenvoudiger nieuwe technologische ontwikkelingen en veranderingen flexibel doorvoeren? Dan is een headless-platform een uitkomst. Het is de stekkerdoos die je tal van verschillende mogelijkheden biedt.

Headless is een van de vier pilaren van de Speed of MACH-formule: Microservices, API-first, Cloud-native en Headless. MACH maakt commercetools uniek in Nederland en in de rest van de wereld. Weten hoe het headless-commercetools-platform en de Speed of MACH jouw business kunnen versterken? Bezoek de commercetools-website of neem contact op met zijn accountmanagers.