Twinkle | Digital Commerce

‘Veel hotels maken SEA-afspraken met boekingssites'

2019-06-11
1000562
  • [nieuws]
  • 1:27

In Nederland maken veel hotelketens afspraken met boekingssites om niet te adverteren op zoekresultaten voor hun merknaam. Dit meldt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) op basis van eigen onderzoek. ACM keek naar wat de effecten zijn van dit soort afspraken op de prijzen van hotelkamers.

Die afspraken tussen hotels en boekingssites gaan erover dat een boekingssite niet zal meebieden op online advertentieruimte die zoekmachines laten zien als de consument de naam van het hotel als zoekterm gebruikt.

Geautomatiseerde flitsveiling

Als je als consument een naam van een hotel intypt in een zoekmachine, wordt achter de schermen een geautomatiseerde flitsveiling gehouden over welke advertentie bovenaan komt te staan. Doordat een hotel afspreekt met een boekingssite dat de boekingssite níet meebiedt in de veiling als de consument de merknaam van het hotel intypt, ziet de consument alleen een advertentie van het hotel en daaronder de onbetaalde zoekresultaten. Dat is gunstig voor het hotel, zo zegt ACM: de consument krijgt minder snel een boekingssite in beeld waardoor het hotel minder concurrentie ervaart van andere hotels op de boekingssite en hogere prijzen kan rekenen.

Lagere advertentiekosten

Een mogelijk voordeel van de afspraken is dat de kosten van adverteren lager zijn. Deze kostenbesparing zou het hotel kunnen doorgeven in de vorm van een lagere prijs. Maar uit het onderzoek blijkt dat de kamerprijs bij hotels die deze afspraken maken gemiddeld iets hoger ligt dan in vergelijking met hotels die deze afspraken niet maken.

In februari stelde ACM een leidraad op voor afspraken tussen leveranciers en afnemers. De ACM stelde dat ze mogen samenwerken, maar dat er grenzen zijn. ‘Deze markten moeten wel goed blijven werken. Concurrentievervalsing en misleiding van consumenten horen daar niet bij.’