Twinkle | Digital Commerce

Het redesign van … Hout op Maat

2019-05-17
1000562
  • 3:55

E-commerce organisaties vertellen over hun nieuwe websitedesign. Wat is er veranderd, vergeleken met de oude site? Wat zijn de verwachtingen? Was het geplande budget toereikend? En welke lessen heeft het opgeleverd? Voor deze refresh sprak Twinkle met Marieke van Wijk, mede-eigenaar van Hout op Maat.

Kun je kort iets vertellen over de online geschiedenis van Hout op Maat?

‘Als familiebedrijf hebben we ruim 35 jaar ervaring in de timmerindustrie. We zijn gespecialiseerd in het maken van allerlei houten producten met in het bijzonder de renovatie van ramen, deuren en kozijnen in bestaande gebouwen. In de loop der jaren zijn we verder gegaan met productontwikkelingen. Zo maken we bijvoorbeeld ook houten wastafels op maat. In 2016 is de nieuwe garde, dat zijn mijn broer Jeroen en ik, een webshop begonnen. Hier verkopen we momenteel massief houten wandplanken op maat. Deze shop hadden we zelf gemaakt in Magento 1. Met behulp van de programmeerkennis die wij beiden hebben, konden we er een goed functionerende website van maken. Onze eerste sale in 2016 hebben we dan ook goed gevierd.’

Waarom een nieuwe website?

‘We zien hierin onze toekomst als bedrijf en als familie. We nemen dan ook het risico om een grote investering te doen. De oude website functioneerde niet op alle browsers even goed. Ook zat er geen mogelijkheid in om de klant op de hoogte te houden van het productieproces. We vonden het daarnaast erg belangrijk om meer professionaliteit uit te stralen. Het kost ontzettend veel tijd om een eigen website te ontwikkelen en te beheren – dit gebeurde namelijk allemaal in de avonduren en in het weekend. Als er een bug was, lag je normale werk meteen stil.’

Is alleen het ontwerp van de website gewijzigd of zijn er functionaliteiten aan toegevoegd?

‘Hoewel we onze vorige site zelf hebben gemaakt in Magento 1, hebben we hem nu volledig van A tot Z laten ontwikkelen. Dit is gedaan in cms Umbraco, heel iets anders dan Magento dus. Het ontwerp en de functionaliteit zijn hierbij volledig aangepast en specifiek voor ons bedrijf ontwikkeld. We hebben onze ideeën en gedachtes uitgesproken en deze zijn door onze webdeveloper verder uitgewerkt. In Google Analytics zagen we dat er veel traffic van mobiele gebruikers kwam. Het uitgangspunt van het nieuwe ontwerp was dan ook mobile first.’

Wat zijn de verwachte verbeteringen van de nieuwe website?

‘Een belangrijk punt was om de klant van het volledige proces op de hoogte te houden. Waar we eerst veel vragen kregen over de leverdatum, communiceren we dat nu duidelijk op diverse punten in het productieproces. We merken dat dit zijn vruchten al snel afwerpt. Klanten weten nu waar ze aan toe zijn en hoeven ons dus ook niet meer te mailen of te bellen met vragen hierover. Ook roepen we nu met onze eigen, inhouse ontwikkelde software de bestellingen via een API op. Met een klik op de knop laden we de programma’s in onze machines. Vervolgens ontvangt de klant een werktekening en draaien wij de schaaflijsten en werkbonnen uit. Het productieproces hebben we daardoor dusdanig weten te optimaliseren dat we steeds sneller kunnen produceren en leveren.’

Is de website extern of intern ontwikkeld, en waarom?

‘We hebben de keuze gemaakt om de website extern te laten ontwikkelen. We zijn een klein familiebedrijf en alle ontwikkelingen die we doorvoeren kosten ons veel tijd, omdat we hier simpelweg geen dedicated personeel voor hebben. Al weten en kunnen we veel, zo goed als hij nu in elkaar zit hadden we de site zelf niet kunnen maken.’

Is het geplande budget overschreden?

‘Zeker weten! Toen we bij diverse partijen een offerte opvroegen, wisten we wel dat er veel extra kosten zouden komen. We zijn echter met de webshop nog niet waar we willen zijn. De teller blijft dus nog lopen.’

Wat zijn achteraf gezien de lessen?

‘Als klein familiebedrijf hebben we altijd korte lijntjes gehad en heerst er een doe-mentaliteit. Maar nu zit er een heel team achter en moet er gepland worden. Alles moet worden uitgeschreven en volledig uitgedacht worden, dat is voor ons een werkmethodiek. Het product “wandplank op maat” hadden we achteraf gezien beter en verder moeten uitschrijven. Nu was de shop al online en kwamen we toch nog kleine foutjes tegen die ons geld hebben gekost. Een bepaalde manier van denken die voor ons heel gewoon is, moet voor een buitenstaander uitvoerig uitgewerkt worden. Dat passen we nu toe.’

Welke stappen wil Hout op Maat in de nabije toekomst nemen met de nieuwe website?

‘We verkopen nu één type product, dat willen we dit jaar gaan uitbreiden naar vier of vijf. Dit is een grote doelstelling voor ons, want het eerste kwartaal is alweer voorbij. Als we meer producten hebben, kunnen we meer traffic genereren. Daarnaast willen we ons gaan profileren als de timmerfabriek next door. De consument moet in de toekomst bij Hout op Maat echt terecht kunnen voor uiteenlopende houten producten op maat. Tot slot hopen we in de toekomst als eigenaren meer bezig te kunnen zijn met groei en ontwikkeling van ons bedrijf en webshop en minder met andere werkzaamheden waar we nu nog veel tijd in steken.’