Twinkle | Digital Commerce

Bier in thema

2019-04-08
1000562
  • [interview]
  • 1:31

‘Straffe Madammen’, ‘Parels van de Kust’ en ’Twaalf Tinten Blond’. Het zijn enkele namen van de pakketten speciaalbier die verkocht worden in De Bier Seizoenen.

Pieter Decock is eigenaar van de Belgische webshop. Hij biedt pakketten speciaalbieren, ‘aangepast aan het seizoen of zorgvuldig uitgezocht binnen een leuk thema. We proberen het voor de klant leuk, overzichtelijk en eenvoudig te houden. Geen keuzestress.’ De zaakvoerder ziet nog kansen tussen de diverse reeds bestaande bierwinkels: ‘Bij ons ligt de nadruk op het uitzoeken van originele en lekkere bieren die passen binnen leuke thema’s. Momenteel bieden we naast de genoemde pakketten ook nog onder meer “Beestig Lekker Bier”, “100% West-Vlaams” en “Frisse kop – alcoholvrij bier”. Waar mogelijk kopen we rechtstreeks in bij lokale en kleinschalige brouwerijen. We staan ook open voor maatwerk en als een klant een bepaald bier uit een pakket graag ingeruild ziet voor een ander, dan doen we dat gewoon.’

Decock runt de webshop voornamelijk zelf. Zijn vrouw maakt de illustraties voor de website en helpt met geschenkverpakkingen. Die zijn volgens de eigenaar overigens te delicaat om per post te versturen; dus die brengt hij in zijn buurt zelf weg of klanten kunnen ze afhalen. Bij reguliere bestellingen worden de flessen individueel in beschermfolie gewikkeld en samen in een doos verstuurd. De verzendlabels print hij in de webshop. ‘Lokaal – in een straal van circa 10 kilometer rond Bredene en De Haan – bezorgen we zelf en dat doen we gratis, voor de andere zendingen gebruiken we bpost.’ De Bier Seizoenen levert in België en Nederland.

‘Het is niet eenvoudig om meteen grote bekendheid te verwerven in een markt waar reeds heel wat andere spelers actief zijn’, zegt DeCock. Hij gebruikt om naamsbekendheid te genereren SEO, zet Facebook in en flyert actief in de regio. Als grootste uitdaging ziet hij het ‘concurrentieel blijven in het prachtige, doch rijk gevulde bierlandschap’.