Twinkle | Digital Commerce

Het redesign van … Feyenoord Fanshop

2019-03-15
1000562
  • 3:37

E-commerce organisaties vertellen over hun nieuwe websitedesign. Wat is er veranderd, vergeleken met de oude site? Wat zijn de verwachtingen? Was het geplande budget toereikend? En welke lessen heeft het opgeleverd? Voor deze refresh sprak Twinkle met Kevin Stolze, coördinator merchandising e-commerce van de Feyenoord Fanshop.

Kun je kort iets vertellen over de online geschiedenis van de Feyenoord Fanshop?

‘Sinds 2013 hebben we met de Feyenoord Fanshop een Magento webshop in eigen beheer van de club en zijn we zeer serieus met e-commerce bezig. Vóór die tijd was het beheer van de webshop extern geregeld. In de zomer van 2014 zijn we gestart met een partnerschap met onze kledingsponsor adidas. Door deze deal zijn we een andere koers gaan varen. Dit hield in dat alle adidas wedstrijd- en trainingskleding – de best verkopende productgroepen – sindsdien alleen verkrijgbaar zijn in de vier fysieke Feyenoord Fanshops. Eerder waren die artikelen ook te koop bij andere (sport)retailers. Omdat we met onze shops heel Nederland en daarbuiten willen bedienen, werd ons online kanaal erg belangrijk. Mede door deze deal maar ook door marketing, conversieoptimalisatie, sportief succes en investeringen in data en techniek draaien we nu ruim driehonderd procent meer omzet via het online kanaal dan in 2013.’

Waarom een nieuwe website?

‘We zijn trots op de groei die we hebben doorgemaakt, maar tevreden zijn we nog niet. We denken dat er nog meer potentie is. Om die te benutten was ook de webshop aan vernieuwing toe. In het nieuwe ontwerp hebben we meer mogelijkheden om bijvoorbeeld in te spelen op supportersbeleving door middel van beeld. Daarnaast is de kwaliteit van de data verbeterd aan de achterkant, waardoor we meer inzichten hebben in het bezoekersgedrag en we supporters en klanten een betere shopping experience kunnen bieden. We hebben gekozen voor de inrichting op het Magento 2-platform. Dit hebben we gedaan zodat we klaar zijn voor de toekomst.’

Is alleen het ontwerp van de website gewijzigd of zijn er functionaliteiten aan toegevoegd?

‘De meeste zichtbare wijzigingen zijn gerealiseerd in het design, maar er zijn ook functionaliteiten aan toegevoegd. Op één daarvan zijn we zeker trots: dat is de vernieuwde shirtconfigurator. Dit is een visuele weergave van een wedstrijdshirt dat bezoekers kunnen personaliseren met hun eigen naam of de naam van hun favoriete speler. Om de experience af te maken, verschijnt de desbetreffende speler ook in beeld met een statische foto, een actiefoto en een handtekening. Een derde optie in de shirtconfigurator is om als naam ‘Het Legioen’ met rugnummer 12 achterop het shirt te drukken. Onze trouwe achterban kon in deze tool natuurlijk niet ontbreken!’

Wat zijn de verwachte verbeteringen van de nieuwe website?

‘Het vertalen van een voetbalsfeer in een stadion zoals De Kuip naar een online platform is een uitdaging, maar we zijn blij met de stappen die we tot nu toe gezet hebben. Op het vlak van beleving gaan we de komende tijd nog meer ontwikkelen. Daarnaast verwachten we door nog andere aanpassingen in het design en meer inzicht in het shopgedrag te realiseren dat de bezoekers sneller en makkelijker door de webshop kunnen navigeren, zowel via het mobiele kanaal als op de desktop. De eerste resultaten zijn alvast veelbelovend.’

Is de website extern of intern ontwikkeld, en waarom?

‘De webshop is extern ontwikkeld door digital agency Redkiwi en Dept, waarbij het design is verzorgd door Dept. Redkiwi was verantwoordelijk voor de front- en backend-ontwikkeling. In onze ogen is het bouwen van een nieuw e-commerce platform een specialisme. Als je dat niet zelf in huis hebt, kun je beter samenwerken met goede leveranciers.’

Is het geplande budget overschreden?

‘Nee, we zijn voor dit project binnen begroting gebleven.’

Wat zijn achteraf gezien de lessen?

‘In dergelijke projecten spelen tijd en deadlines altijd een belangrijke rol. Het bepalen en schetsen van een minimum viable product is hierbij erg belangrijk. Dit hebben we te laat vastgesteld, waardoor we in gedachten op het gebied van ontwikkeling al verder waren. De les die we daaruit hebben geleerd is om in de toekomst deze (door)ontwikkelingen gefaseerd uit te voeren.’

Welke nieuwe stappen wil de Feyenoord Fanshop in de nabije toekomst nemen met de nieuwe website?

‘De eerste fase na livegang zal in het teken staan van de doorontwikkeling van het huidige platform. Onze focus zal daarin liggen op beleving, personalisatie en conversion rate optimalization. Een groter project binnen de Feyenoord Fanshop is het koppelen van systemen en online kanalen waardoor er meer omnichannel mogelijkheden zijn voor supporters en klanten. Een concreet voorbeeld hiervan is dat supporters in de toekomst een kaartje voor een wedstrijd en merchandising in dezelfde winkelmand kunnen afrekenen. Als dit is gerealiseerd, dan zijn we één van de eerste voetbalclubs in Europa die dit voor elkaar hebben gekregen.’


Gerelateerde artikelen: