Twinkle | Digital Commerce

Sociaal sterk

2018-12-12
1000562
  • 5:48

We kennen ze allemaal: merken die het op social helemaal onder controle lijken te hebben en de ene na de andere viral post scoren. Daarnaast zijn er helaas ook merken die keer op keer de plank lijken mis te slaan. Wat maakt nu precies het verschil tussen deze twee categorieën? Wanneer gebruik je sociale media goed en wanneer doe je dat niet? En wat kun jij op sociale media dus beter doen om meer traffic naar je webshop te genereren? Een aantal tips per kanaal.

Tekst: Alana Hendrikx en Ellen Hendriks

Facebook

We zijn drukker dan ooit. In een vrije minuut scrollen we gehaast door onze tijdlijn om te zien of er nog iets interessants is gebeurd. Onze aandachtsboog is inmiddels op het niveau goudvis; we zijn totaal overprikkeld. Probeer dan als webshop nog maar eens de aandacht te trekken. Dat lukt niet met lappen tekst of een gekopieerde stockfoto. Je moet iets hebben wat eruit springt en wat zelfs bij de gemiddelde goudvis-scroller blijft hangen: bewegend beeld is hier ideaal voor. De eerste tip voor Facebook is dan ook video.

Gebruik video

Tussen een stroom van teksten en foto’s vallen video’s en animaties op. Met video kun je tot wel 135 procent meer bereik creëren dan met een fotopost, dus maak er slim gebruik van. Niet elk bedrijf heeft het budget om een puntgave Spielberg-productie neer te zetten, maar dat hoeft ook niet. Houd het simpel, herkenbaar en kort. De ideale lengte van een filmpje is 15 tot 30 seconden.

Denk vanuit je doelgroep

Creëer content waarin je doelgroep zich herkent. Daarvoor moet je weten wie er in die doelgroep zitten en welke onderwerpen hen interesseren. Uitsluitend je producten promoten is meestal niet boeiend. Met posts waarin je inspeelt op relevante thema’s scoor je beter. Men zal sneller geneigd zijn om te reageren, vrienden te taggen en/of je berichten te delen.

Gericht adverteren

De meeste webshops hebben een pagina op Facebook maar benutten de kansen op extra omzet via dit kanaal te weinig. Daar waar Google Shopping en SEA steeds duurder worden en op prijsconcurrentie zitten, kun je via Facebook nog voordelig en ook heel gericht adverteren. Je kunt op geen enkel ander platform zo specifiek je doelgroep bereiken. Moeders met kinderen tot 4 jaar in Utrecht? Mannen van boven de 40 jaar met een interesse voor luxe merken? Het kan allemaal. Zet daarom naast de posts op je tijdlijn ook betaalde campagnes in op Facebook. Dankzij de Facebook-pixel kun je precies zien welke omzet je advertenties opleveren. Dat is al snel meer dan dat je erin investeert.

Webcare

En dan. Je doelgroep is inmiddels enthousiast, maar heeft vragen of misschien klachten. Waarom zou je daar geen gebruik van maken? Geen of slechte webcare valt ontzettend op en kan je schaden. Goede webcare is tweeledig: aan de ene kant bied je service en aan de andere kant kun je engagen met je fans. Beantwoord vragen en reageer op klachten. Probeer discussies te vermijden, maar zorg er wel voor dat je goed op (gegronde) klachten in gaat. Beschouw ze als feedback; een manier om te zien wat jouw merk goed doet en wat het nóg beter kan doen. Tegelijkertijd kun je je kanalen gebruiken om verbinding te maken met je fans. Reageer op complimenten, ga in op grappen en stel vragen, net zoals je in een face-to-face-gesprek doet. De droom van veel merken is om met een sterke (webcare) inhaker viral te gaan; een kunstje dat bijvoorbeeld bol.com inmiddels goed onder de knie heeft. Zorg dus dat je opvalt, wees creatief en heb lol. Maar let op: humor mag nooit ten koste van je klanten gaan.

Instagram

Instagram is het snelst groeiende medium van Nederland. Momenteel heeft het in ons land al meer dan vier miljoen gebruikers en dit aantal groeit nog elk kwartaal. Instagram wordt dan ook niet voor niets gezien als de nieuwe winkelstraat; consumenten checken het platform steeds vaker voordat ze iets kopen en winkelen er ook. Zorg dus dat jouw etalage er goed bij staat.

Shoppen

Zet je Instagram als webshop in, dan heb je talloze mogelijkheden om zowel bereik als conversie in je webshop te realiseren. Adverteer in dit kanaal, zeker als je bij een jonge doelgroep wilt scoren. Adverteren op Instagram gaat via het Facebook-advertentieplatform. De mogelijkheden daarbinnen zijn eindeloos! Daarom is het verstandig om hier een gespecialiseerd bureau voor in te schakelen.

Denk op feed-niveau

Als een potentiële fan jouw merk opzoekt op Instagram, dan komt hij automatisch terecht in jouw feed. Dikke kans dat hij op ‘volgen’ klikt als het account er mooi en georganiseerd uitziet en het thema hem aanspreekt. Maar als je niet hebt nagedacht over je feed en deze er rommelig uitziet, zal niemand je gaan volgen. Kies dus een thema en uitstraling passend bij jouw merk en voer dit consequent door.

Zet user generated content in

De tijd van zenden en ontvangen is voorbij en het publiek is niet langer meer passief. Daarom is het belangrijk om je fans bij je merk te betrekken. Mensen zoeken erkenning en vinden het geweldig als een merk waarmee zij zich willen identificeren dit stukje erkenning geeft. Gebruik daarom user generated content – foto’s van je volgers die gebruikmaken van jouw merk. Zo maak je jouw merk herkenbaar voor andere fans én krijg je extra exposure. Daarnaast moedig je je fans op een leuke manier aan om gebruik te maken van je merk. Maar let op: zorg dat óók je user generated content goed in jouw feed past.

Gebruik je Stories

Instagram Stories zijn de ideale manier om je merkverhaal te vertellen. Deze posts, die 24 uur online blijven staan, kun je inzetten om bijvoorbeeld een nieuwe collectie te tonen, een bepaalde aanbieding te verspreiden of om een link naar je webshop te delen. Instagram Stories worden gewoon tussen de content van vrienden getoond. Het voelt daarom dus voor de doelgroep heel natuurlijk aan. Wat Stories vooral leuk maakt, is dat het niet perfect hoeft. Waar de Instagram feed vooral draait om perfecte plaatjes, kun je in Stories juist de echte verhalen laten zien. Zo kun je een persoonlijk beeld van je bedrijf schetsen door je doelgroep bijvoorbeeld mee te nemen behind the scenes. Het merk Loavies doet dit goed: het post filmpjes van fotoshoots en laat daarmee ook gelijk zijn nieuwe collectie zien. Deze toont Loavies tussen de beelden van de shoots met een swipe up-knop, waardoor je meteen naar de webshop geleid wordt.

YouTube

YouTube wordt door veel merken vergeten of verwaarloosd. Heel vaak zien we dat merken er al geruime tijd geen content meer hebben geplaatst, terwijl ze vaak wel actief zijn op Facebook en Instagram. Zonde, want YouTube is dé manier om je abonnees mee te nemen in het verhaal van je merk en zo een beleving te creëren. Want als een foto meer zegt dan duizend woorden, hoeveel zegt een video dan wel niet?

Geef de offline ervaring ook online

YouTube is niet alleen een goed medium om je verhaal te vertellen, je kunt door inzet van video je online klanten ook een échte shopervaring meegeven. Consumenten willen vóór aankoop zien hoe dat leuke jurkje nou echt valt of ze horen hoe hard het geluid van een bepaalde stofzuiger is. De inzet van productvideo’s is hier ideaal voor. Je kunt laten zien of een sneaker ruim valt of juist klein, of er veel demping in zit en ga zo maar door. Daarnaast kun je meteen upsellen door bijvoorbeeld te laten zien hoe je die sneaker met andere kleding kunt combineren. Zo kun je één van de grootste kostenposten, namelijk retouren, terugdringen en daarnaast nog extra verkopen genereren. Win-win dus!

Alana Hendrikx en Ellen Hendriks zijn beiden werkzaam bij Scooperz.