Twinkle | Digital Commerce

'De middenstand betaalt de Sinterklaasintocht, bol.com niet'

2018-11-16
1024512
  • [nieuws]
  • 2:05

'Wees loyaal, koop lokaal', zo luidt het motto bij veel fysieke winkeliersverenigingen. De Oudewaterse ondernemersbond NOVO grijpt de intocht van Sinterklaas die morgen landelijk plaatsvindt, aan om nogmaals aandacht te vragen voor het kopen bij de lokale retailer als alternatief voor webwinkels.

Webwinkeliers verwachten dat de Goedheiligman dit jaar de weekomzetten tot aan 5 december 25 tot 30 procent omhoog stuwt, aldus Thuiswinkel.org. 'Middenstand Oudewater verklaart oorlog aan webshops', kopte De Telegraaf gisteravond. Sinds woensdag circuleert op Facebook een pamflet met de tekst 'Sint, waarom koop je niet bij Bol? Antwoord van een echte Sint: Omdat de lokale middenstand de intocht betaalt en Bol niet'. Het is de eerste keer dat de pijlen specifiek gericht worden op bol.com, waarbij de winkeliers volgens De Telegraaf het Nederlandse publiek zelfs zouden oproepen tot een boycot.

Lokale gemeenschap

Zo heet wordt de soep echter nou ook weer niet gegeten, nuanceert de Oudewaterse ondernemer Remon van Breukelen, ontwerper van het pamflet. 'We verklaren geen oorlog aan webshops, maar met deze actie hoop ik het koperspubliek wel bewust te maken van de bijdrage van lokale winkeliers aan de gemeenschap. Bol.com, Zalando en wehkamp sponsoren de plaatselijke voetbalvereniging bijvoorbeeld niet, wat wij wel doen. Of neem de feestverlichting in de stad, precies zo. Bij lokale winkeliers ben je misschien vijf of tien euro duurder uit, maar dan steun je dit soort initiatieven. Een goede Sint koopt óók lokaal.'

In zijn eigen ambachtelijke chocolateriezaak merkt Van Breukelen zelfs weinig van de opmars van e-commerce. 'Ik heb er niet zoveel last van, ik neem het vooral op voor mijn medecollega's. Bij zoetwaren en snoepgoed gaat het om de beleving en die verkoop je niet zo snel online.' In het dorp is er één winkel gesneuveld als gevolg van showrooming. 'Die handelde in speelgoed en huishoudelijke apparaten en voelde teveel concurrentie van webshops.'

Eigen webshop

Desalniettemin is de ondernemer zelf ook een webwinkeltje gestart. 'Dat gaat meer om promotie. Heel hard loopt het niet, want mijn klanten vinden het leuk om even te proeven, een praatje te maken, de aankoop leuk in te laten pakken. Ik verkoop in de winkel ook bekers die op bol.com staan, maar bij mij zijn ze een paar euro goedkoper.' Bij de Twinkle100-aanvoerder aansluiten behoort niet tot zijn plannen: dat is te onpersoonlijk, vindt Van Breukelen, die om dezelfde reden het aanbod van Jumbo om zijn snoepgoed daar in de schappen te leggen, afwees. 'Ik ben mijn winkel begonnen om contact te hebben met mensen, dat vind ik leuk.'