‘Wordt het ooit nog wat met virtueel passen?’ vroeg de redactie van Twinkle aan Jos Pieters, e-commerce manager van Jac Hensen.
Tekst: Jos Pieters
Het is niet de vraag óf het wat wordt, maar wanneer! In fashion heb je namelijk te maken met hoge retourpercentages, waarvan de oorzaak bekend is: per merk, maar soms ook binnen een merk verschillen pasvormen en maten sterk van elkaar. Dat is positief voor je verkoopomzet, want klanten kopen meer maten. Maar het is negatief voor je retourstroom. Het venijn zit hem dus in de staart en dat wil je graag optimaliseren, want verlaging van het retourpercentage levert immers directe netto omzet op. Hierbij gaat virtueel passen een belangrijke rol spelen. Daar wordt al enige tijd mee geëxperimenteerd, maar de toepassing is nog niet écht succesvol gebleken. Veel concepten bestaan uit spiegels in winkels, waar consumenten dan online kleding kunnen gaan shoppen. Een vreemd concept, want waarom gaan consumenten naar een kledingwinkel? Voor service en om kleding fysiek te kunnen passen natuurlijk!
Artificial intelligence (AI), augmented reality (AR) en virtual reality (VR) worden snel populairder en juist deze technieken kunnen goed worden ingezet om virtueel passen werkelijkheid te maken. Dit concept gaat namelijk pas echt doorbreken wanneer het thuis te gebruiken is. Denk bijvoorbeeld aan de TrueDepth-camera, die een diepte-map maakt van je gezicht. Als je deze techniek kunt toepassen op de frontcamera van je smartphone in combinatie met AR, dan wordt hiermee het opmeten van je omgeving nog nauwkeuriger.
Je e-commerce platform moet weten wat de exacte afmeting van een product is. Hiervoor is nieuwe techniek nodig die kan bepalen hoe het kledingstuk om je lichaam valt. Artificial intelligence komt hier van pas om grote datasets van consumenten te vergelijken en online het juiste advies te geven. Er zijn legio mogelijkheden om deze nieuwe technieken toe te ‘passen’. De vraag is wat mij betreft dus niet óf het wat wordt met virtueel passen, maar wanneer!
Jos Pieters is e-commerce manager van Jac Hensen. Hij draagt de pen voor de volgende column over aan Dylan van der Heij, marketingmanager van Ukje.nl. De redactie van Twinkle wil van hem weten: ‘Hoe bind je klanten voor een langere periode als je product betrekkelijk kort nodig is?’
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Legio mogelijkheden
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.