Twinkle | Digital Commerce

Groningers lanceren digitaal kennisplatform

2018-09-13
1000562
  • [onderzoek]
  • 2:17

Hoe kunnen online ondernemingen aantrekkelijker gemaakt worden voor aanstormend academisch talent? Waar moeten bedrijven allemaal rekening mee houden in een digitalisatieslag? Welke logistieke aanpassingen verkleinen de druk van retouren op winstgevendheid? Zomaar een greep uit de vragen waarop het nieuwe kennisplatform Groningen Digital Business Centre (GDBC) antwoorden verzamelt.

Het platform is een initiatief van de Rijksuniversiteit Groningen en de Noordelijke Online Ondernemers (NOO), waar onder meer Gadero, AfterPay en Belsimpel.nl lid van zijn. Doelstelling: het ontwikkelen, delen en overdragen van kennis op het gebied van digital business en analytics. Directeur Peter Verhoef, tevens hoogleraar Marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen, hoopt met het GDBC Noord-Nederland als digitale hotspot op de (inter)nationale landkaart te zetten. ‘Ik vind het erg mooi dat zoveel noordelijke digitale bedrijven zich hieraan gecommitteerd hebben’, zegt Verhoef enthousiast. ‘Dat geeft aan hoe belangrijk we de online sector vinden in deze regio.’

Terug in de schoolbanken

Wetenschap en bedrijfsleven komen binnen het GDBC samen om kennis te ontwikkelen en met elkaar te delen. Onder het nieuwbakken instituut valt ook een MBA-opleiding, waar jonge professionals worden klaargestoomd voor de volgende stap in hun loopbaan in de digitale sector. ‘We bieden de eerste executive MBA op het vlak van digitale business in Nederland’, vertelt Verhoef. ‘Er zijn veel kleine cursussen, maar als je expert wilt worden in digitale businessmodellen en leiderschap, zijn er weinig brede of lange opleidingen.’

De combinatie van de praktijkervaring van ondernemers en een theoretisch raamwerk van onderzoekers moet inzichten opleveren over actuele hete hangijzers in het digitale bedrijfsleven. Verhoef: ‘Digitalisering heeft grote effecten op consumptie en delen van het bedrijfsleven. Het is niet voor niets dat een aantal grote bedrijven zoals V&D failliet gegaan is. Digitalisering is een breed maatschappelijk thema, waar e-commerce een onderdeel van is. Machine learning is daarbij heel belangrijk. Hoe gaat bijvoorbeeld de verhouding mens-robot worden? Straks bestaat SEO niet langer, maar zijn er robots en algoritmes die dat werk doen. De vraag is overigens of dat wenselijk is.’

Patronen verklaard

Zelf heeft Verhoef afgelopen jaar onderzoek gedaan naar showrooming. ‘Daarbij speelt niet alleen de prijs mee, maar ook het gebrek aan service in fysieke winkels. Nog deze zomer verschijnt ook een artikel in het Journal of Marketing over de rol van mobiel in het online aankoopproces. Die is vaak veel groter dan e-tailers denken, omdat hij minder goed zichtbaar is in de funnel, maar consumenten starten er dikwijls hun productzoektocht. De uiteindelijke conversiecijfers verdubbelen bijna bij de overgang naar desktop, maar dat valt te verklaren door psychologische factoren – mensen willen, vooral bij risicovolle producten of onbekendheid met retailer of product, nog even op een groot scherm kijken of betalen.’ Dit is een voorbeeld van wetenschappelijk onderzoek dat online ondernemers in de praktijk kan helpen: in diezelfde geest hopen de initiatiefnemers van het GDBC het Nederlandse e-commerce landschap van dienst te zijn.