Twinkle | Digital Commerce

Waarom je in de zomer alvast moet nadenken over de feestdagen

2018-07-24
1000562
  • [tips]
  • 3:22

De zomer draait op volle toeren, wat in veel branches betekent dat e-tailers een rustige periode tegemoet gaan. Dat komt mooi uit, want zo heb je meer tijd om je pijlen alvast te richten op de drukste periode in online retail: de feestdagen.

Die beginnen al in november met Black Friday en het is belangrijk om je marketingcampagnes op tijd in orde te hebben - om klanten alvast warm te maken voor eventuele aankopen. Waar moet je dan aan denken? Ik zet vier tips op een rijtje om een vroege succesvolle start te maken.

1. Weet welke producten je klanten zoeken en zet gepersonaliseerde retargeting in

Het is misschien wel de belangrijkste ontwikkeling van de afgelopen jaren: gepersonaliseerde marketing. Vaak oriënteren potentiële klanten zich van tevoren al op de producten die ze graag willen aanschaffen tijdens de aankomende feestdagen of speciale kortingsdagen. Dit betekent voor marketeers dat ze hun producten nu al onder de aandacht moeten brengen. Met behulp van AI-technologie en deep learning-algoritmes kan de marketeer op maat gemaakte advertenties laten zien van producten die de klant waarschijnlijk graag willen hebben. Welke advertenties de klanten te zien krijgen, wordt gebaseerd op data van eerder bekeken producten, ook wanneer ze dat al in de zomer deden.

Door advertentie-uitgaven te plannen op basis van deze shoptrends van onlinegebruikers, kunnen advertenties beter gepersonaliseerd worden en wordt de kans groter dat je potentiële klanten aantrekt. Op deze manier kun je je toekomstige kopers in de maanden voor de shopperiode al herhaaldelijk met hun wishlist confronteren en besteed je als e-tailer je marketingbudget zo efficiënt mogelijk.

2. Weet in welke regio je het meest succesvol bent

Klanten uit verschillende gebieden reageren niet allemaal hetzelfde op jouw advertenties. Het is dan ook een goed idee om vast te stellen in welke regio bepaalde advertenties het meest succesvol zijn. Waar mensen in sommige streken open staan voor het aanschaffen van een product, zullen anderen daar weinig interesse in hebben. Door na te gaan hoe bepaalde banners of aanbiedingen het doen op basis van geografische locatie, weet je of je een specifieke tactiek in het vervolg kunt herhalen of juist beter achterwege kunt laten. Hiermee kun je in het vervolg je strategie bepalen en je campagnes verder optimaliseren.

3. Trek nieuwe klanten aan

In de aanloop naar de feestdagen bereikt de e-commerce markt zijn hoogtepunt. Een goede reden dus om je hierop voor te bereiden, want online shoppers doen dat ook. In de dagen voor bijvoorbeeld Sinterklaas en kerst bezoeken consumenten vaak al een groot aantal (web)winkels, op zoek naar het juiste cadeau. Dit is dus een goede tijd om zoveel mogelijk nieuwe klanten te bereiken, en nieuwe bezoekers om te zetten in loyale kopers.

Met een retargetingprogramma kun je speciale campagnes inplannen, die specifiek gericht zijn op deze groep consumenten. Bepaalde campagne- en ROI-doelstellingen kunnen bijvoorbeeld worden toegepast op verschillende gebruikerssegmenten om efficiëntie te boosten en je bereik te optimaliseren. En wil je je brand awareness vergroten tijdens deze periode? Dat kan ook, bereid dan een speciale campagnereeks voor met creatieve content gericht op nieuwe klanten.

4. Target niet-actieve, bestaande bezoekers

Het bereiken van een nieuwe klant is doorgaans duurder dan het behouden van een bestaande klant. Een belangrijk onderdeel van je campagne zou dus het retargeten van niet-actieve gebruikers moeten zijn – gebruikers die je website dagen, weken of zelfs maanden geleden bezochten. Zij zijn immers al bekend met de kwaliteit en service van uw webshop. Met speciale kansen en aanbiedingen is het mogelijk om opnieuw betrokkenheid te creëren en hen te overtuigen een aankoop te doen. Bijvoorbeeld met gepersonaliseerde advertenties. En wanneer een klant een aankoop heeft gedaan, kunnen advertenties bijpassende items laten zien. Deze advertenties kunnen langere tijd na de aankoop worden getoond, waardoor je ook langer contact blijft houden met je klanten.

Dat het nu zomertijd is, is dus nog geen reden voor marketeers om het rustig aan te doen. Juist nu is een goede tijd om alvast na te denken over de aankomende feestdagen en campagnes die daarbij passen. Consumenten doen ook van tevoren hun onderzoek en oriënteren zich alvast op de producten die ze aan willen schaffen. Een goed idee dus om daarop in te spelen.