Twinkle | Digital Commerce

‘Ik sta voor een holacratie-model’

2018-03-16
25011406
  • [interview]
  • 2:34

Jeroen van de Wiel (43) is eigenlijk al digital savvy sinds browser Netscape 1.0 in 1994 het world wide web toegankelijk maakte. Hij werkte aan één van de eerste online communities, Smulweb, en richtte Jeroen.com op, zijn eigen bedrijf in zoekmachinemarketing. Zijn carrière liep vervolgens via onder meer Beate Uhse (Pabo), Bax-Shop.nl, internetbureau Tribal en Kijkshop naar het Belgische fashionbedrijf LolaLiza, waar hij dit jaar begon als e-commerce & digital transformation manager.

Inspiratie

‘Zakelijk kijk ik naar de billion dollar club, de bedrijven die minimaal een miljard omzet draaien. Ik volg ze omdat ze goed optimaliseren en veel A/B-testen uit hun sites halen. Vanwege mijn pure player-achtergrond kijk ik ook graag naar Coolblue. Daarnaast is het leuk om te zien waar het juist mis gaat bij webshops, bijvoorbeeld foute checkouts, of een levertijd van vijf dagen. En ik vind het ook inspirerend om de omnichannel gedachte in winkels te analyseren. Verder volg ik het Britse Argos, daar doen ze op veel vlakken mooie dingen.’

E-commerce

‘Het leuke aan e-commerce vind ik de impact, de snelheid, de verbanden en daardoor de complexiteit. Je onderneemt actie, en als je dat goed doet is er meteen verschil in resultaten. Je ziet ook de verbanden tussen alles: je moet de gehele flow oppakken om het goed te doen, je kunt niet één onderdeel kiezen, niet alleen de conversie verbeteren bijvoorbeeld.

Een interessante ontwikkeling vind ik hoe we nu van het toetsenbord af stappen. We gaan over naar spraakgestuurde technologie, en daardoor zullen koopprocessen veranderen. De website is niet meer de belangrijkste bron van handel; Google Home, Amazon Echo en Apple’s Siri gaan grote impact hebben op hoe we ons informeren en hoe we aankopen doen. Apple neemt langzaam afscheid van computers en gaat over op devices. Dat heeft consequenties voor e-commerce. Er komen spraakbestellingen via platformen die daarop aangesloten zijn.’

Shopgedrag

‘Ik koop - en oriënteer me - zowel offline als online. Alleen vinyl platen schaf ik puur online aan. Je kunt ze over de hele wereld kopen en de verzendkosten zijn gemiddeld identiek aan die in Nederland. Kleding koop ik juist meestal in een winkel, tenzij online veel goedkoper is of meer beschikbaarheid biedt qua maat/kleur. En boodschappen doe ik het liefst bij kleine lokale winkeliers. Ik woon in een klein dorpje in België en ik vind de kwaliteit van de producten bij de bakker en slager beduidend beter. Bovendien is het leuk om daar bekenden tegen te komen.’

Vrije tijd

‘Mijn vrije tijd spendeer ik graag met mijn dochter van 11. Daarnaast ben ik bezig in mijn fruittuin. Ik kweek zelf onder meer frambozen en blauwe bessen; dat smaakt veel lekkerder dan fruit dat je bij de supermarkt koopt! Verder houd ik zowel van citytripjes als van langere reizen. En ik ga twee keer per jaar met een grote groep naar de Ardennen – voor de gezelligheid en vooral om daar lekker te eten. En ik ben dol op Italië, wat een mooi land is dat, leuke mensen, lekker eten.’

Motto

‘In mijn werk sta ik voor een holacratie-achtig model. Ik redeneer vanuit het belang van het team: geef het de macht en kracht om zelf de zaken te regelen. Dat zorgt ervoor dat mensen hun verantwoordelijkheid nemen, problemen oplossen en dat er meer lol in het werk is voor iedereen. Daarbij probeer ik oneliners als “Retail is detail” en “Trust, but verify” aan het team mee te geven.’