Een post op LinkedIn over een A/B-test bij Coolblue leverde mij een hoop interessante inzichten op. Mijn belangrijkste inzicht haalde ik niet uit het resultaat van de test, maar uit de reacties daarop.
Er waren grofweg vier types reacties te onderscheiden: 1. Een opmerking als: ‘Ik deel het met iemand in mijn bedrijf. Het is door Coolblue getest, dus moeten wij dit ook hebben.’ 2. Een onderonsje tussen collega’s over hoe interessant dit is. 3. Een kritische noot bij de test dan wel discussie over de validiteit. 4. Een grappig bedoelde (en eerlijk is eerlijk, soms geslaagde) opmerking.
Bijzonder, dat niets nieuws onder de zon zoveel tractie kan genereren.
Er was ook onthutsing waar te nemen over een niet verwachte uitkomst in de test. Als je dit omdraait, kun je stellen dat heel veel mensen iets als waarheid aannemen omdat bepaalde partijen dit succesvol inzetten en het op verschillende blogs als de heilige graal wordt omschreven. Helaas: het resultaat blijkt maar weer eens contextafhankelijk. De test dan ter discussie stellen, wat op LinkedIn gebeurde, is op zijn minst opmerkelijk: blijkbaar is de drang naar verandering zo groot dat het niet zo kan zijn dat een test géén verbetering oplevert.
Ik ben in elk geval blij dat een aantal mensen inhoudelijk blijft reageren en hiermee probeert de test te duiden, inclusief mensen van Coolblue zelf. Ondanks dat blijft er bij sommigen een zweem van wantrouwen hangen. Waarom nou toch?, vraag ik me dan af. Niet elke verandering leidt tot verbetering, dit zou je in de online wereld moeten weten. Deze regel zie ik vaak gebroken worden. Koste wat het kost veranderingen doorvoeren omdat de business onder druk staat en het management naast het bureau staat te springen. Blogs afstruinen en veranderingen doorvoeren omdat het bij iemand anders werkt, is geen recept voor succes. De methodologie van een test is eigenlijk veel interessanter dan de uitkomst, maar wordt minder vaak gezien. Wellicht omdat dat minder sexy is.
Er bestaat geen waarheid, ook niet in online. Misschien toch één: de waarheid verandert altijd en je zult dus op basis van alle beschikbare kennis je eigen plan moeten trekken.
Een linkje naar de A/B-test was misschien wel handig geweest. Snap nu weinig van het hele bericht en denk dus dat ik 'de context' een beetje mis?
Ha Dirkjan,
Dank voor je reactie. Jammer dat juist bij dit artikel de context niet helemaal duidelijk wordt voor je. Het was een post van Jurjen Jongejan (https://www.linkedin.com/in/jurjenjongejan/), ik probeerde snel de deeplink naar het betreffende artikel boven water te krijgen maar krijg hem niet zo snel gevonden. Het ging over het hamburger menu op mobile bij CoolBlue. Sowieso de moeite waard om even door de posts van Jurjen heen te scrollen.
Overigens, ik zie dat de zin met de conclusie precies onder het reclameblok terecht is gekomen. Dus wellicht dat je de alles onthullende conclusie gemist hebt. :-)
Mocht je er alsnog niet uitkomen, voel je dan vrij om mij een bericht te sturen. Ik geef graag de aanvullende context waar nodig.
Groeten,
Christian van Someren