Twinkle | Digital Commerce

Moet marketing voor zorgverzekeraars worden afgeschaft?

2017-10-27
1000562
  • [branded content]
  • 3:30

De zorgkosten rijzen de pan uit. Al jaren achtereen stijgt het eigen risico en medicijnen die buiten het basispakket vallen zijn erg duur. Ook de premies gaan elk jaar omhoog. Dit zorgt ervoor dat veel Nederlanders in de problemen komen.

Tekst: Overstappen.nl

De premies voor de zorgverzekering in 2018 zijn voor bepaalde groepen Nederlanders niet langer te betalen. Waarom gaan de zorgkosten eigenlijk omhoog? En kunnen we de premies voor zorgverzekeringen nog wel omlaag krijgen? Zorgverzekeraars stellen een groot budget beschikbaar voor het maken van reclame, maar wat nou als dit budget wordt gebruikt om de premies te verlagen? Dit zal niet vrijwillig gaan. Daarom de stelling: marketing voor zorgverzekeraars moet worden afgeschaft. 

Zorgverzekeraars maken – net zoals alle andere ondernemingen – kosten voor hun marketing. Ze hebben spotjes op de televisie, radio en staan in vele tijdschriften. Allemaal om zo veel mogelijk klanten binnen te halen. Dit kost allemaal geld en vaak nog veel geld ook. Om dit geld terug te verdienen worden de kosten doorberekend in de premie. Zo betalen de nieuwe de klanten voor de reclame waarmee zij zelf zijn binnengehaald. Alleen heet het nu zorgpremie. Lossen we dit probleem op door marketinguitingen voor zorgverzekeraars af te schaffen? Dan zitten de kosten voor reclame niet meer verweven in de premie en kunnen de maandelijkse kosten omlaag. Maar welke voor- en nadelen zitten daar eigenlijk aan?

Voordelen van het afschaffen van reclame voor zorgverzekeraars

Zorgverzekeraars voeren een gigantische concurrentiestrijd. Aan het einde van het jaar wordt iedereen overspoeld met reclames over goedkope zorgverzekeringen proberen zorgverzekeraars consumenten te overtuigen om over te stappen.. Wie het meeste reclame maakt – en dus het meeste geld uitgeeft – krijgt de meeste aandacht en valt het meeste op. De kans is daardoor ook groter dat mensen een verzekering bij die verzekeraar afsluiten. Zorgverzekeraars worden door deze strijd min of meer gedwongen om zo veel mogelijk reclame te maken. Dit zorgt ervoor dat zorgverzekeraars minder bezig zijn om inhoudelijke informatie te verschaffen en zich meer focussen op slimme manieren om klanten binnen te halen. Het hardst kunnen schreeuwen wordt belangrijker dan een goed verhaal vertellen. Dat terwijl verzekeraars er juist mee bezig zouden moeten zijn dat verzekerden de zorg krijgen die het best bij hen past. Door reclame maken af te schaffen kunnen verzekeraars zich weer richten op de inhoud en kunnen zij het overgebleven geld steken in het verlagen van de premies. Een win-win situatie voor verzekerden, zij hebben de beste zorg voor de laagste prijs. Het is altijd de moeite waard om je zorgverzekering voor aankomend jaar te vergelijken.

Nadelen van het afschaffen van reclame voor zorgverzekeraars

Er zitten natuurlijk ook nadelen aan het afschaffen van reclame maken voor zorgverzekeraars. Door alle reclame worden consument herinnerd aan het feit dat zij jaarlijks moeten checken of hun verzekering nog bij hen past. Door dit te controleren kunnen zij een goedkopere verzekeringen vinden of een pakket dat beter aansluit op hun zorgbehoeftes. Daarnaast kunnen nieuwe zorgverzekeraars zichzelf door middel van reclame bekend maken bij de consument zodat zij weten tussen welke partijen zij kunnen kiezen. Door het ontbreken van marketing bestaat de kans dat consumenten geen volledige informatie krijgen en daardoor een duurdere verzekering afsluiten dan nodig is. Verzekeraars kunnen namelijk ongemerkt hoge premies vragen omdat er geen publiekelijke concurrentiestrijd meer is. Als de reclame mogelijkheden voor alle zorgverzekeraars worden afgeschaft is de kans groot dat de grote en reeds bekende verzekeraars hier het meest van profiteren. Zij zullen nieuwe klanten blijven aantrekken door de bekende naam terwijl nieuwe partijen onbekend blijven. Dit kan ervoor zorgen dat de markt in handen komt van een paar grote spelers die minder druk voelen om te verbeteren en te vernieuwen.

Conclusie: de gevolgen van het afschaffen van reclame voor zorgverzekeraars

Er zijn verschillende conclusies te trekken uit de voor- en nadelen. Wanneer zorgverzekeraars niet meer mogen adverteren, gaan de prijzen voor het eigen risico en de zorgverzekering volgend jaar waarschijnlijk omlaag. De consequentie hiervan is echter dat klanten niet op de hoogte zijn van alle mogelijkheden en niet meer overstappen van zorgverzekering met een betere voorwaarden. De kans bestaat dat veel mensen niet bij de verzekeraar terecht komen die het best bij hen past. Door de verminderde concurrentiestrijd kunnen zorgverzekeraars minder van zich laten horen, maar hoeven zij ook minder hard hun best te doen om als goedkoopste en meest vernieuwende verzekeraar in de spotlight te staan. Kortom, het is een flinke afweging, waar geen eenduidig antwoord op is.

Dit artikel verschijnt op initiatief van een commerciële partner van Twinkle. De redactie is niet bij de totstandkoming betrokken.