De meeste websites kunnen vandaag de dag niet zonder stockfoto’s. We gebruiken ze onder andere voor websites, nieuwsbrieven, banners en thumbnails. Het gebruiken van stockfoto’s is een makkelijke manier om je digitale content een stap hoger te tillen. Maar hoe doe je dat? En hoe meet je of ze daadwerkelijk effect hebben?
Tekst: UnitedConsumers
UnitedConsumers maakt al enige tijd gebruik van de bibliotheek van Shutterstock. Ze maken gebruik van een aantal simple stappen uit Photoshop en de Shutterstock editor. Het is allereerst heel belangrijk dat je goed kijkt naar de identiteit van je bedrijf. Wat wil je uitstralen? En waar wil je de foto’s hebben? Zorg er voor dat je een consequente manier hebt van fotogebruik, zodat je website en huisstijl gemakkelijk worden herkend. Als je ervoor kiest een bepaald frame of filter te gebruiken, doe dit dan voor alle foto’s precies hetzelfde.
Gebruik een snippet
Stockfoto’s zijn meestal uitgezoomd. Je kunt foto’s zo uitsnijden dat ze alleen weergeven wat jij wilt. Het moet passen bij je verhaal en de manier waarop je wilt communiceren. Soms zegt één klein deel meer dan de hele foto. Of is een klein deeltje van de sfeer goed genoeg.
Klik hier voor een live voorbeeld van UnitedConsumers
Voeg een filter toe
Ontwerp een eigen filter dat past bij de identiteit van je bedrijf. Wanneer je een warmtefilter over je foto plaatst, krijgt de foto een zonnige, vriendelijke en warme uitstraling. UnitedConsumers kiest altijd voor een oranje filter op haar foto’s.
Klik hier voor een live voorbeeld van UnitedConsumers
Net een beetje extra
Geef de foto net een beetje extra, dat past bij de identiteit van je bedrijf. Stockfoto’s kunnen door iedereen worden gebruikt en je wilt niet dat iedereen ‘jouw’ foto tegenkomt op andere websites. Daarom kun je hem een klein beetje veranderen of wat toevoegen. Snijd hem uit en voeg ronde hoeken toe, zoals je hieronder ziet. Je hoeft niet meteen groot te denken, het zit hem echt in de details.
Welk beeld werkt?
Maar hoe weet je nu of een foto het gewenste effect heeft? Foto’s kunnen een verschillend effect hebben en om dat te meten kun je gebruik maken van A/B testen. Bij een A/B test maak je twee verschillende versies. De ene groep krijgt de ene versie (A) te zien, de ander B. Het is belangrijk dat je kritisch en op klein niveau test. Ga niet meteen een hele lay-out veranderen, want dan weet je niet waar het probleem zat. De ene foto kan meer conversie opleveren dan de andere en ook de plaats is belangrijk. Verander daarom niet de plaats en foto tegelijkertijd, maar doe het onafhankelijk en test ze ook allebei.
Statistieken
Om te weten welke punten je gaat testen is het allereerst belangrijk dat je een kijkje neemt in je statistieken. Waar zitten je verbeterpunten? Op welke pagina’s haken de meeste mensen af? En welke mails leveren de beste conversie op? Kijk ook of er verschil zit tussen websitebezoekers en mensen die afkomstig zijn uit e-mailcampagnes. Per aanpassing kun je kijken hoe verschillende gebruikersgroepen reageren.
Maak vervolgens een lijst van je meest bezochte en minst bezochte pagina’s. De pagina’s die een belangrijk punt zijn in de conversie neem je als eerste mee in de test. Vergelijk je site met je concurrenten. Hoe doen zij het? Welke fotokeuzes maken zij?
Fotokeuze
UnitedConsumers ervoer zelf hoe foto’s invloed kunnen hebben op de conversie. Bij hun e-mailcampagnes werd in het verleden altijd gebruik gemaakt van foto’s die de consument zelf in het familiealbum zou kunnen hebben. Toen uit onderzoek bleek dat foto’s waarop mensen naar de aanbieding of banner kijken voor een betere conversie zorgen, besloten ze er een A/B test op los te laten. Ze testen altijd drie keer en pas bij drie duidelijke resultaten wordt een conclusie getrokken. De A/B test werden onder andere uitgevoerd op mails over hun aanbod aan autoverzekeringen. In de eerste mail werd voor een foto gekozen waarop een gezin staat dat de lezer aankijkt. In de tweede mail keek hetzelfde gezin naar de aanbieding.
Uit de cijfers bleek dat foto B inderdaad een positieve invloed heeft op de conversie. Mensen waren eerder geneigd door te klikken en zich aan te melden. Het gebruik van foto B leverde zelfs 32 procent meer conversie op en tien procent meer doorkliks. Daarom wordt op de website en in e-mailcampagnes vaak besloten om voor foto’s te gaan waarop mensen in de kijkrichting kijken. Het ligt echter wel aan de mail wat voor foto wordt gebruikt.
Plaats van de foto
Ook de plaats van de foto op je website is belangrijk. Uit onderzoek blijkt dat de linkerkant van de website de meest bekeken kant is. Afbeeldingen zijn belangrijk, ze versterken je tekst. Maar dat wil niet zeggen dat je afbeeldingen het allerbelangrijkst zijn, de tekst staat nog steeds op nummer 1. Uit onderzoek blijkt dat afbeeldingen die rechts staan, voor meer kliks zorgen. Het hangt natuurlijk wel af met wat voor doel mensen op je website komen. Komen ze om mooie foto’s te bekijken, dan is het beter om ze links te zetten. Komen ze vooral voor de tekst? Zet je afbeeldingen dan rechts.
Dit artikel verschijnt op initiatief van een partner van Twinkle. De redactie is niet bij de totstandkoming betrokken.