Twinkle | Digital Commerce

Bol.com opent fulfilmentcenter Waalwijk

2017-11-09
32641835
  • 3:34

Anderhalf jaar geleden sloeg bol.com de eerste paal van zijn nieuwste en grootste fulfilmentcenter in Waalwijk. Vandaag openden de deuren van het nieuwe pand, dat nog vóór ingebruikname een internationaal BREEAM-certificaat opleverde en een primeur beleeft in het huisvesten van een sorteercentrum van PostNL. Twinkle nam een kijkje.

'Size doesn't matter', grapte nieuwbakken bol.com-directeur Huub Vermeulen vanmiddag tijdens het ceremoniële openingsmoment. De 'webwinkel van ons allemaal' nam echter tijdens de bouw van het enorme distributiecentrum in Waalwijk al een optie op nog eens 83.000 vierkante meter grond, met het oog op de toekomst. 'We groeien zo hard, de komende jaren is zelfs het nieuwe pand misschien te klein voor onze dienstverlening, daarom opteren we op uitbreiding', legt Vermeulen uit aan Twinkle. 'De bestemmingsplannen van de gemeente Waalwijk zijn daardoor ook in de toekomst afgestemd op onze groei. Je bekijkt met elkaar de opties: mocht je uit willen breiden, dan moet daar plek voor zijn.'



Acht voetbalvelden

Het lijkt echter bijna oneerbiedig om vandaag de dag aan vergroting te denken, voor wie het nieuwe dc onder ogen krijgt; aan de horizon van het Waalwijkse bedrijventerrein Haven Acht rijst een groot blauw blok op, met bol.com en partners trots op de voorgevel vermeld. Eenmaal binnen in het pand, dat met alle vierkante meters vloeroppervlak opgeteld acht voetbalvelden beslaat, blijkt dat bol.com zich de afgelopen maanden heeft opgemaakt voor grootschalige verscheping van pakketten, dag en nacht. Verwachting: 30.000 artikelen per uur.



Proefdraaien

Niet geheel toevallig neemt de lijstaanvoerder van de Twinkle100 het pand in gebruik met de aankomende feestdagen in zicht. 'We oefenden tot nu toe op kleine schaal met een paar duizend orders per dag, gisteren waren dat er vijfduizend', aldus Vermeulen. In totaal biedt het fulfilmentcenter ruimte aan een miljoen verschillende artikelen, 7 miljoen stuks in totaal. Die gaan voortaan nog sneller de deur uit, want PostNL heeft zich – voor het eerst, aldus de directeur -, gevestigd in een distributiecentrum van een klant middels een sorteercentrum dat verbonden is met de loopbanden in het bol-magazijn. ‘Dan sla je een stap over. Normaal gesproken zijn er twee sorteerslagen in het logistieke proces, nu is dat er nog maar één. De artikelen gaan letterlijk door de grond naar PostNL. Dat bespaart tijd en transport en stelt ons nog beter in staat de vandaag besteld, morgen in huis-propositie te realiseren.’ Niet alleen voor artikelen van eigen huize, maar ook van die van aangesloten retailers in het Logistiek via bol.com-programma: ‘Hun assortiment is geheel geïntegreerd in dat van ons, artikelen van partners leggen exact dezelfde weg af.’



Gunstig werken

Vermeulen wijst naar het netwerk van loopbanden – 7 kilometer aan totale lengte - en medewerkers die toezicht houden op de langsrollende dozen. 'Zij hoeven niets te tillen. Er zijn allerlei normen vastgesteld waar je je aan moet houden als je een magazijn bouwt, maar wij vroegen ons af wat die zouden moeten zijn voor de mensen die erin werken. Je moet durven de grens van zo'n norm op te zoeken. Natuurlijk zijn we er trots op dat we het BREEAM-certificaat kregen voor dit pand, we minialiseren namelijk de impact op het milieu, maar we wilden ook een aantrekkelijke werkplaats creëeren. Met voldoende daglicht, een juiste temperatuur en goede verlichting. De Britse jury vond ons daarom een voorbeeld voor dit soort moderne gebouwen. Je gunt mensen een gezonde, prettige arbeidsplaats.' De investering die een milieu-oorkonde opleverde, is duidelijk zichtbaar in het landschap rondom het fulfilmentcenter. ‘Zie je die windmolens daar? Die draaien voor bol.com’, zegt Vermeulen blij. De ceo heeft niet alleen een ‘blauw hart’, maar ook een groen, knipoogde Annemarie van Doorn – directeur Dutch Green Building Council – tijdens de openingsceremonie

Select

Nadat de 13-jarige Romy, ‘als klant van de toekomst’, symbolisch een grote blauwe knop op een buitenpodium indrukte, nam bol.com zijn nieuwste fulfilmentcenter officieel in gebruik. De aftrap is voltooid, het verzenden kan beginnen. Veel producten in het nieuwe fulfilmentcenter – for lack of a better word, als het aan Huub Vermeulen ligt, want daar heeft hij ‘nog steeds geen goed Nederlands woord voor – zijn van het Select-label dat bol.com een jaar geleden introduceerde. Ook het gelijknamige bezorgabonnement speelt daarop in. ‘De introductie van die twee stonden natuurlijk niet los van elkaar’, vertelt Vermeulen. ‘Ze hadden al invloed op het proces vóór de bouw van dit… fulfilmentcenter. Toen hadden we al een manier om ze in te vullen. Het Select-label groeit hard, we hebben er grote ambities voor. Momenteel bestrijkt het zo’n 300.000 artikelen, dat willen we de komende jaren optrekken naar een miljoen. Dit gebouw moet ons dat gaan brengen.’