Met argumenten als ‘schoenen zijn toch pure emotie,’ en ‘vrouwen willen schoenen voelen en passen,’ was de discussie over online schoenen kopen gesloten. Daarmee ook de deuren van vele schoenenwinkels. Geloof dus niet altijd alles wat je denkt.
Vrouwen hebben er nooit genoeg van en het kopen ervan schijnt therapeutisch te werken: schoenen. Tien jaar geleden waren veel retailers er nog stellig van overtuigd dat het zo’n vaart niet zou lopen online. In 2012 bleek uit Amerikaans onderzoek zelfs dat jongeren niet zo veel online kochten, en ‘al helemáál geen schoenen’. Dat liep toch anders; het is online één van snelst groeiende segmenten. Amazon heeft halverwege 2017 al 18 procent meer schoenen verkocht dan vorig jaar. In Nederland groeide de online schoenenbranche het eerste halfjaar met 19 procent ten opzichte van 2016 en bij beslist.nl staan schoenen continu in de top-3 van meest populaire producten. Kortom: aannames gebaseerd op het verleden zijn geen garantie voor de toekomst.
Wie jaren in een bepaalde branche werkt denkt dat er bepaalde ‘waarheden’ zijn die onwrikbaar zijn. De enige waarheid is echter, dat het gevaarlijk is om te denken dat iets onaantastbaar is. Wie kent niet het inmiddels klassieke marketingvoorbeeld van Kodak? Ook zij dachten dat een camera met een chip en een sensor het emotionele Kodak moment niet konden verslaan.
Waarom schoenen goed lopen
Wat veel mensen destijds niet zagen is dat schoenen juist geschikt zijn voor online verkoop. Je kunt een breder en dieper assortiment laten zien dan in de winkel, exclusievere modellen aanbieden én de producten zijn eenvoudig (terug) te sturen. Juist schoenenwinkels die een fysieke winkel én een webshop hebben kunnen hier hun voordeel mee doen. Borremans Schoenmode, geen onbekende in schoenenland, doet dat erg slim: zij kopen, tegen de stroom in, vele bredere collecties en meer merken in. Hierdoor kunnen ze in de winkel ook weer meer aanbieden, waardoor zij zich onderscheiden als winkel. De klassieke win-win situatie. De online doelgroep, voornamelijk vrouwen, kan bovendien shoppen wanneer het haar uitkomt. Dus wel het therapeutische effect van shoppen maar zonder de stressfactoren die bij traditioneel winkelen voorkomen. Oftewel: wie de klant centraal stelt, profiteert daar altijd van.
Kleine stapjes, snel thuis
De volgende, niet te missen, stap in retail is natuurlijk verkopen via een online marktplaats. Borremans Schoenmode liet onlangs ook weten dat het niet eens een vraag moest zijn of je op een platform aangesloten moest zijn maar op welke. Deze ontwikkeling vraagt opnieuw om een aanpassing in het business model van de retailer. Ondanks het feit dat er veel over de platformeconomie gesproken, geschreven en gediscussieerd wordt zijn nog lang niet alle winkeliers klaar om deze stap te nemen. Begrijpelijk, want investeren in e-commerce kost tijd en geld. Het alternatief, door blijven buffelen, is echter nog duurder want het leidt onherroepelijk tot omzetverlies en winst. Mijn advies voor winkeliers die nog twijfelen over het investeren in e-commerce is dan ook om kleine, maar goede, stappen te nemen. Tuig niet overhaast een webshop op en sluit deze snel aan op een online marktplaats. Zorg dat alle basiselementen op orde zijn en ga dan pas verder. Groots denken begint met het zetten van kleine stappen.
Volg de klant
Natuurlijk geldt dit alles niet alleen voor de schoenenbranche, het is een voorbeeld van hoe gevaarlijk het is je te laten leiden door aannames. De online bestedingen van consumenten aan speelgoed en beautyproducten nemen de afgelopen maanden ook razendsnel toe. Ben je als retailer dan niet op de plaatsen waar de consument is, en je concurrent wel, dan loop je omzet mis. Zonde, want er zijn zoveel mooie webshops in Nederland waar veel consumenten maar wat graag zouden willen kopen.
Succesformule
Retail is één van de meest dynamische en uitdagende branches van dit moment. Het vraagt meer dan ooit om ondernemerschap, creativiteit én eigenwijsheid. Wie niet meer alles gelooft wat hij denkt heeft de eerste stap naar vernieuwing al gezet. Alles dat je nodig hebt om te innoveren is een nieuwe technologie, een oude gedachte én een goed idee.
lachwekkend dit bericht te lezen van Leon Kramer van Beslist: "dat het niet eens een vraag moest zijn of je op een platform aangesloten moest zijn maar op welke"
In ieder geval niet bij beslist.nl
Wie kent niet het inmiddels klassieke marketingvoorbeeld van Beslist.nl? Ook zij dachten dat door hun eigen weg te gaan zonder te luisteren naar hun klanten het emotionele Beslist.nl moment niet konden verslaan. Nu al In 2 jaar tijd 50% minder verkeer en 33%minder omzet. Wat zal de toekomst brengen? Hetzelfde lot als de prijsvergelijkers in het buitenland?
Luister BNR radio van vanochtend met dhr. Verpaal van Beslist.nl. Hij kraamt daar een en al onzin.
@iedereen dank voor het delen. wat een onzin idd. zoveel tegenstrijdigheden. wat me opvalt is dat 90% van de mensen/bedrijf die ik spreek geen goed woord over heeft over de handelswijze van beslist
Schijnbaar zijn ze bij Beslist.nl erg verzot op schoenen. Een aantal jaren geleden heeft Beslist.nl veel te grote schoenen aangetrokken. Omdat ze nog steeds niet passen en niet stevig staan, zijn ze er maar naast gaan lopen. En, als het tegenzit (of als ze denken wat ze niet geloven), schuift men de schuld bij Google in de ..... schoenen!
Inhoudelijk klopt er natuurlijk niet veel van dit artikel. Paradoxen vind ik altijd erg vermakelijk om over na te denken, maar in dit geval zeker niet. Als ik dit artikel zo lees, dan zakt de moed mij in de ..... Juist!