Twinkle | Digital Commerce

Gappie: verzekerd lenen

2017-05-27
180101
  • 1:36

De deeleconomie rukt op. Even een auto nodig? Leen er een van familie of vrienden. Daar zit wel een risico aan: als er iets gebeurt, is de eigenaar de klos. Nationale-Nederlanden speelt met de app Gappie in op de trend waarbij gebruik belangrijker is dan bezit.

Tekst: Danielle Scheffer

Bij Gappie, naar eigen zeggen de eerste app in Nederland waar je een allrisk autoverzekering kunt afsluiten als je een auto leent van een bekende, is het risico voor de lener. In geval van eventuele schade regelt Gappie de afhandeling van alle ongemak. ‘Daarmee verzeker je niet alleen de auto, maar ook je vriendschap!’ Aan het woord is Bart Reniers, projectmanager bij Sparklab, het innovatielab van Nationale-Nederlanden, waar Gappie is ontwikkeld.

De app wordt sinds half januari in bètaversie getest onder een groep van 150 gebruikers. Deze fase duurt tot half april. ‘Afhankelijk van de feedback gaan we door met ontwikkeling en uitrol’, zegt Reniers. De app is gratis en het is niet nodig al verzekerd te zijn bij Nationale-Nederlanden. ‘Je betaalt alleen als je de verzekering nodig hebt. Dan zet je ’m via de app aan- en uit.’ De app is bedoeld voor korte ritjes: ‘Het eerste uur kost 5 euro, daarna 1 euro per uur met een maximum van 15 euro per 24 uur.’

Voor marketingdoeleinden maakt Gappie gebruik van de kracht en het netwerk van Nationale-Nederlanden, aldus Reniers. Daarmee is al de nodige free publicity gegenereerd. En de naam? ‘Gappie is Amsterdams voor goeie vriend.’ De grootste uitdaging zit volgens de projectmanager in het creëren van volume. ‘Mensen delen nu ook al hun auto. De vraag is of ze de bijbehorende risico’s willen verzekeren en de app daadwerkelijk aanzetten. De eerste signalen zijn positief, maar the proof of the pudding is in the eating.’

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 3-2017.