Mysteryshopper Jurgen Nijhuis bezoekt voor Twinkle webshops. Streng, kritisch en rechtvaardig beoordeelt hij de sites op een flink aantal punten. Dit keer bezoekt hij Cheaptickets.nl.
Tekst: Jurgen Nijhuis
----------------------------------------------------
Per onderwerp geef ik een waardering van:
* slecht
** matig
*** neutraal
**** goed
***** uitstekend
-----------------------------------------------------
ALGEMENE EERSTE INDRUK *****
De homepage van CheapTickets is met zorg vormgegeven en bevat veel foto's en diverse grafische elementen. De kleuren van de site bestaan uit diverse blauw- en geeltinten, een bekende frisse combinatie die door veel vakantie- en reissites wordt gebruikt.
De pagina begint met een grote headerafbeelding die ongetwijfeld regelmatig wisselt. Op dit moment zie ik een stemmige foto van een tropisch strand met zonsondergang. En aangezien het hier nu rond het vriespunt is, kom je zo al lekker in de verleiding je koffers te pakken. In de header staat het beknopte en daardoor overzichtelijke hoofdmenu met mooie semitransparante achtergrond, een aanbieding en een kader met boekingsformulier.
Daaronder staan de gebruikelijke kaders met aanbiedingen en bestemmingen, een informatieve tekst over de site, een nieuwsbriefkader, weer een groot tekstblok (voornamelijk voor SEO-doeleinden denk ik), een hele serie links naar populaire bestemmingen, wat logo's en dan de footer. Kortom, een behoorlijk lange pagina die grafisch ook nog eens heel ruim is opgezet. Het geheel oogt aangenaam, fris en modern en is door de ruime opzet plezierig in gebruik.
Het valt me op dat vrijwel geen van de afbeeldingen mensen bevatten. Alleen een wintersportfoto toont een snowboarder die dik is ingepakt en in de foto geen prominente rol speelt. Is het een bewuste keuze van Cheaptickets.nl om geen gezichten en herkenbare mensen te tonen, of puur toeval? Hoe het ook zij, de look-and-feel van de pagina wordt er wat sereen door, maar ook wat afstandelijk. De uitstraling is bijna te mooi voor een website die zich profileert met prijsvechterstermen als cheap, deal en goedkoop.
AANBIEDER
Contact en bereikbaarheid ****
De contactpagina begint met een groot blok service-informatie. Pas bij scrollen komen de contactopties in beeld. Het is logischer om dat precies andersom te doen, maar waarschijnlijk is de gedachte erachter om mensen te wijzen op beschikbare service-info om zo onnodig klantcontact te voorkomen. En daar is ook wat voor te zeggen.
Die contactmogelijkheden zijn overigens divers: e-mail, Facebook, telefoon en WhatsApp. Bij de eerste twee belooft Cheaptickets.nl antwoord op de volgende werkdag, en bij WhatsApp binnen twee uur binnen de openingstijden. De openingstijden zijn ruim: maandag t/m zaterdag van 9 tot 23 uur en op zondag tussen 10 en 15 uur. Als je belt ben je wel 1 euro per gesprek kwijt.
Er is overigens iets raars aan de hand met het contact per e-mail. Als je op de button klikt om de klantenservice te mailen, opent een nieuw venster dat helemaal wit en leeg is, op een contactformuliertje na. De url van dit venster is ook niet van Cheaptickets.nl, maar https://procedures.ematters.nl/Travix/contactcentre/. Het formulier draait blijkbaar via een extern supportsysteem van Ematters.nl en had waarschijnlijk naadloos in een iframe op een Cheaptickets.nl-pagina opgenomen moeten zijn, maar opent door een of andere oorzaak in een nieuw venster. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat dit zo de bedoeling is, want het komt uiterst knullig over en kan voor verwarring en ook achterdocht zorgen. Mensen kunnen bijvoorbeeld denken dat het een gehackte pagina is. Travix is overigens het moederbedrijf van CheapTickets en is op zijn beurt onderdeel van BCD Holdings.
Het testmailtje dat ik stuurde werd supersnel beantwoord, namelijk 18 minuten later. Helaas stonden er diverse taalfouten in en verdiende de zinsopbouw geen schoonheidsprijs. Maar snel en inhoudelijk to the point was het bericht wel.
Social media ****
Cheaptickets.nl is volgens de site actief op Twitter, Facebook en Instagram. Er is ook een YouTube-account, maar dat wordt slechts mondjesmaat gebruikt en staat ook niet vermeld op de site. Het Google+-account waarover het bedrijf blijkt te beschikken wordt wel actief bijgehouden, maar wordt ook niet vermeld op de website. Het lijkt er trouwens op dat het Twitter-account sinds november 2016 niet meer wordt gebruikt voor support, maar alleen als marketingkanaal. Facebook is dus het enige supportkanaal wat social media betreft.
Algemene voorwaarden en privacyreglement ****
De algemene voorwaarden en ook alle andere 'regels' en voorwaarden zijn alleen als pdf beschikbaar, dat zie je niet zo vaak. De bestanden worden gehost op het Travix.com-domein, dus van het moederbedrijf. Alleen de algemene voorwaarden zijn al achttien pagina's lang, maar zijn gelukkig goed te volgen. Wel is het een flinke kluif om ze door te nemen. Ik kan me voorstellen dat er heel wat reizigers zijn die daar geen zin in hebben en ze alleen even globaal bekijken en hopen dat alles goed gaat.
Ik vind het verwarrend dat er in de algemene voorwaarden een sectie staat over privacy-aangelegenheden, terwijl er ook een aparte pdf voor is. De tekst van deze beide informatiedelen is niet gelijk. Ik heb ze niet inhoudelijk vergeleken, maar ik neem aan dat er geen tegenstrijdigheden instaan. Maar het zou handiger zijn om in de algemene voorwaarden gewoon te verwijzen naar het aparte privacyreglement.
In de algemene voorwaarden wordt niet gerept over cookies, die informatie staat ook in een aparte pdf. Bij bezoek aan de site verschijnt overigens een leuke cookiewaarschuwing: ‘Bij ons krijg je cookies aan boord. Dat doen we om jou de best mogelijke service en ervaring te bieden.’
WEBSITE
Navigatie en structuur *****
Het hoofdmenu bevat slechts enkele inhoudelijke ingangen: Vliegtickets, Hotels, Autoverhuur en Vlucht+Hotel. De laatste drie links leiden naar aparte sites die gebruikmaken van externe platformen, respectievelijk Hotels.com, Cartrawler.com en Hotelbeds.com. Ik laat die sites verder buiten deze bespreking en behandel alleen het vliegticketonderdeel. Je zou denken dat je via de eerste hoofdmenulink op een ticketzoekscherm komt, maar het blijkt gewoon een link naar de homepage te zijn.
Naast de hoofdnavigatie die dus wat de vliegtickets betreft eigenlijk niets toevoegt, kun je ook navigeren via de verzameling linkjes onderaan de homepage. Je kunt daar kiezen uit allerlei populaire bestemmingen, thema's en vliegmaatschappijen. En uiteraard heb je de mogelijkheid te klikken op de aanbiedingen en kadertjes die op dat moment op de homepage staan. Die nemen je dan mee naar achterliggende pagina's vol aanbiedingen en informatie.
Wil je direct functioneel zoeken naar specifieke tickets, dan kun je het zoekformuliertje gebruiken dat op elke pagina te vinden is.
Vormgeving *****
Ik vind de website erg geslaagd wat de vormgeving betreft. Hij is in alle opzichten helemaal van deze tijd, aantrekkelijk, duidelijk en verzorgd en met aandacht voor typografie en kwaliteit van de afbeeldingen. Er is duidelijk werk gemaakt van de looks en interface. Het ziet er gewoon heel aantrekkelijk en toegankelijk uit.
Nou ja, misschien dan een heel klein puntje: de grote headerafbeeldingen zijn vaak zo sterk gecomprimeerd dat het de kwaliteit wat aantast. Veel afbeeldingen zijn wat blurry en dan valt het niet zo op, maar sommige zijn gewoon scherp en dan zie je wat mij betreft net wat te veel artefacten en verkleuringen. Ik vind dat Cheaptickets.nl hier iets te ver doorschiet in pogingen de laadtijd van pagina's klein te houden. De site is namelijk razendsnel dus er is denk ik best wat ruimte voor iets zwaardere foto's.
Veel foto's hebben een aardig mouse-over effectje en grotere tekstblokken zijn vaak deels verstopt achter een uitklapfunctie. Hierdoor blijven de pagina's er aantrekkelijk uitzien.
Een puntje van puur persoonlijke smaak betreft de ronde hoeken die veel gebruikt worden. Het afronden van hoeken geeft een wat vriendelijker beeld, maar het had van mij net even wat minder gemogen. Maar zo'n persoonlijke voorkeur kan ik moeilijk als kritiekpunt beschouwen.
Mobiele site *****
De site is responsive en werkt uitstekend op alle apparaten en browsers waarmee ik test: een Windows desktop pc met grote monitor, een Apple laptop, en diverse Android smartphones en tablets van verschillende generaties. Zelfs op mijn kleinste smartphone is het werken met de site goed te doen.
Selecteren, sorteren en zoeken ****
De belangrijkste functie van een site als deze is natuurlijk het zoeken, selecteren en kiezen van tickets. Hiervoor begin je met het invullen van vertrek- en aankomstgegevens: plaatsen, data, aantal en klasse. Het systeem gaat dan aan het verzamelen en na korte tijd verschijnen de resultaten netjes op een rijtje. En dan begint de verdere selectie. Hiervoor is een kolom vol selectiemiddelen voorhanden. Ook geeft de site een aantal alternatieven voor je zoekopdracht, bijvoorbeeld verschillende luchthavens en data waarvan het mogelijk is dat ze interessant kunnen zijn.
Prijzen van tickets kunnen enorm fluctueren, al naar gelang de gekozen data en luchthavens. Wat die data betreft: Cheaptickets.nl biedt de optie om vertrek- en aankomstdata tot drie à vier dagen te vervroegen en te verlaten. Dit geeft een bandbreedte van ongeveer een week rond de ingevoerde data. De alternatieven die de site vindt worden getoond in een handig raster, waarbij de goedkoopste vluchten alvast worden gemarkeerd. Het wordt je zo dus erg makkelijk gemaakt een goedkope vlucht te vinden als je flexibel bent in je data. Naast de tabelweergave kun je ook kiezen voor een grafiekweergave van de laagste retourprijzen per dag. Met deze tools kun je heel snel een geschikte vlucht uitkiezen.
De gevonden vluchten worden gesorteerd op prijs weergegeven in een overzichtelijke kolom waarin alle basisinformatie te vinden is. Als je op een specifieke vlucht klikt schuift er rechts in beeld een extra kolom uit met uitgebreidere informatie over de desbetreffende vlucht, plus de mogelijkheid die te boeken.
Alles bij elkaar genomen heb je op deze site ruim voldoende mogelijkheden tot je beschikking om op een efficiënte manier tot een optimale keuze te komen.
Het kan desondanks nog beter. Want waarom kun je niet zowel je uitgangsluchthaven als de alternatieve luchthavens aankruisen? Die overzichten zijn nu van elkaar gescheiden. Weliswaar is een enkele muisklik voldoende om van tabblad te switchen, maar toch een klein onhandigheidje. Ook zou het fijn zijn om een nog grotere bandbreedte dan een week te kunnen aangeven voor je vertrek en aankomstdata. En zo blijft er altijd wel wat te wensen over.
Techniek en gebruiksvriendelijkheid *****
Het wordt wel wat eentonig, maar ook de technische uitvoering van de site is uitstekend. Er wordt volop gebruikgemaakt van slimme technieken om het gebruiksgemak en de visuele ervaring naar een hoog niveau te tillen. Alles werkt soepel en snel en de gebruiksvriendelijkheid is optimaal. Heel goed gedaan!
Teksten en informatievoorziening *****
Cheaptickets.nl bevat relatief veel tekst voor een ticketsite. Zo wordt er volop informatie geboden over (soorten) bestemmingen, reisthema's en praktische reisinformatie. Deze teksten zijn aantrekkelijk en enthousiasmerend geschreven en ik heb er geen fouten in ontdekt.
Ook de service-informatie is uitgebreid, goed gestructureerd en afgezien van een enkel spatiefoutje ook taalkundig prima voor elkaar.
Cheaptickets.nl heeft ook nog een blog met leuke verhalen en (reis)tips. Vlot geschreven en een mooie toevoeging aan de site. En ook zoekmachines weten er wel raad mee.
E-COMMERCE ****
Aangezien ik geen testbestelling kon doen (een vliegticket kopen speciaal voor dit artikel zat er niet in) kan ik niet zoveel zeggen over de e-commerce-aspecten van tickets kopen via deze site. De gehele site is in elk geval beveiligd met een https-protocol en de reserveringsprocedure is heel duidelijk.
Je kunt je ticket(s) betalen via iDeal, creditcard en (voor Belgische klanten) Bancontact / Mr.Cash. PayPal en handmatige overboeking is dus geen optie.
CONCLUSIE *****
Cheaptickets.nl is een uitstekende website, daar kan ik kort over zijn. De paar kleine minpuntjes die er waren doen niets af aan de hoge kwaliteit van de site. Van de verzorgde, moderne vormgeving, en de goed geschreven, ruime hoeveelheid informatie, tot het gebruiksvriendelijke selectiesysteem: de site is in alle opzichten een topper. En dat is ook wel weer eens leuk als eindconclusie!
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 2-2017.
Wat een onzin. Een mystery shopper die niets koopt. Koop dan een ticket en zie wat er gebeurt als je iets wilt wijzigen en laat weten hoe daar mee omgegaan wordt. Dát is een zinvol artikel. Dit schrijfsel hierboven slaat nergens op.
@Henk, ik dacht precies hetzelfde. Wie is deze man?
"Cheaptickets.nl bevat relatief veel tekst voor een ticketsite." Tja, zonder tekst ga je niet ranken in Google.
En zo kun je nog wel even doorgaan. Ze zullen bij CT hier niet echt van wakker liggen denk ik :-)