Uit nieuwe cijfers over Singles Day blijkt dat Chinese consumenten gretige afnemers zijn van Nederlandse producten. Tijdens China’s grootste e-commerce dag van 2016 verkochten Nederlandse webwinkeliers op Alibaba’s Tmall 23 procent meer dan in 2015.
Favoriet was babymelkpoeder; ook kochten de Chinezen veel elektronische scheerapparaten, elektrische tandenborstels en luchtreinigers op de 'elfde van de elfde'. Grootste stijger was het Nederlandse bier: daarvan verkochten Nederlandse ondernemers maar liefst tachtig procent meer dan op Singles Day 2015.
E-handelsmissie
Roland Palmer, Alibaba-directeur Benelux, probeert de Nederlandse ondernemerspositie in China verder te verstevigen door een e-handelsmissie in maart. ‘Dit is een kans voor Nederlandse bedrijven om Alibaba van dichtbij mee te maken en misschien zelfs ter plekke zaken te doen. Wij hebben de technolgie, wij hebben de enorme hoeveelheid Chinese consumenten actief op onze platforms en nu nodigen we Nederlandse en Belgische ondernemers uit hiervan te profiteren”, aldus Palmer.
Nederlandse producten populair op China's Singles Day
2017-01-19T11:51:00
2017-05-28
180101
Jammer is dat Alibaba alleen maar spreekt in percentages en geen daadwerkelijke GMV als het gaat om Tmall Global. In principe zeggen deze cijfers dus niet zo veel. Als ik vorig jaar 1 blik babypoeder verkocht en dit jaar 2 heb ik 100% groei. Maar dat wil nog niet zeggen dat mijn Tmall Global investeringen zijn terugverdiend.
Ook vertelt Alibaba bij haar presentaties aan potentiële verkopers niet dat je zonder adverteren (Alibaba's belangrijkste bron van inkomsten) niet ver komt op Tmall Global.
Kortom, tot de dag dat Alibaba ook daadwerkelijk omzetcijfers laat zien van Tmall Global winkels zou ik deze berichten met een korreltje zout nemen.