Twinkle | Digital Commerce

‘Koopknoppen werken niet’

2017-05-27
23651330
  • [nieuws]
  • 1:16

Het leeuwendeel van de online retailers die buy buttons inzetten op social media, haalt daar amper omzet vandaan; bij zeven op de tien retailers gaat het om minder dan 1 procent van de inkomsten.


Dat blijkt uit recent Amerikaans onderzoek van Campaigner, waar Internet Retailer over schrijft. Campaigner, een verkoper van e-mailmarketingoplossingen, vroeg honderden klanten naar de inzet van koopknoppen op social media als Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest. Een op de zes retailers maakt gebruik van tenminste één van de transactiediensten, overigens een kwart minder dan een jaar geleden.

Verwaarloosbaar
Van de gebruikers dankt 72 procent nog geen procentje omzet aan de koopknoppen, 18 procent genereert tussen de 1 en 5 procent van de inkomsten op social. Voor slechts 10 procent zijn buy buttons belangrijker, een verwaarloosbaar aantal op de hele groep respondenten.

Belofte
De belofte van koopknoppen was een paar jaar geleden groot, de praktijk is weerbarstig gebleken. Onlangs liet Macy’s bijvoorbeeld nog weten dat zijn buyable pins op Pinterest niet het succes hebben opgeleverd dat de warenhuisketen ervan had verwacht.

Geen rol van betekenis
Een jaar geleden constateerde Re/code dat koopknoppen geen rol van betekenis speelden in het holiday shopping season van 2015, ook omdat Twitter en Facebook er weinig energie in stopten. De toonaangevende tech-site schreef toen: ‘For now, buy buttons won’t be the e-commerce industry’s hot thing this holiday season. And if they’re not by next season, it might be time to close up shop.’