Twinkle | Digital Commerce

'Webshopomzet Formido representeert twee winkels'

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 0:57

De webwinkel van Formido levert dezelfde omzet als twee winkels bij elkaar. Doe-het-zelvers lijken de webshops van bouwmarkten steeds beter te kunnen vinden.


In de Twinkle100 staat Maxeda DIY, moederbedrijf van Praxis en Formido, met een Nederlandse webomzet van 11 miljoen euro in 2015 als nummer 95 genoteerd. Sinds de opening van Formido's webshop vier jaar geleden is er aardig wat vooruitgang geboekt. Ook concurrent Intergamma ziet de online omzet groeien.

Gamechanger
Bij de opmaak van stand van zaken over 2014 was de teneur over doe-het-zelf-webshops nog negatief te noemen: bouwmarkten golden als weinig innovatief en vernieuwend online. Het was wachten op een gamechanger, aldus retailadviseur Arjen Bonsing. Algemeen werd aangenomen dat webshops destijds slechts 1 procent van de bouwmarktomzetten leverden.

Groeiend aandeel webshop
Formido kent 81 filialen in Nederland; de omzet van twee goede filialen is vergelijkbaar met de webshopomzet, meldt Mix Online, vaktitel voor de DIY-branche. Dat brengt het aandeel van de webshop in de totaalomzet van Formido richting de 2,5 procent. De bouwmarkt geeft aan de komende tijd in centraal voorraadbeheer te willen investeren.