Waar het over het algemeen de mannen zijn die van technische snufjes houden, zijn het nu de vrouwen die voorop lopen. Uit een onderzoek van Liftoff, specialist op het gebied van app-marketing en retargeting, blijkt dat de kans dat een webwinkelende vrouw de order via haar mobiel plaatst maar liefst 86% is.
Tekst: gastblogger Eelco van Wijk
Liftoff verklaart die hoge score voor vrouwen niet, maar een ander onderzoek, van Facebooks research team “FacebookIQ” misschien wel gedeeltelijk. Facebook heeft het niet over alle vrouwen, maar wel specifiek over moeders als een van de drie groepen die gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor meer dan 80 procent van alle mobiele aankopen.
Millennial Mama
In het soms chaotische leven van moeders zien ze hun smartphone als het medium dat ze het snelst en meest gemakkelijk tussendoor kunnen consumeren. De smartphone helpt ze om geïnformeerd te blijven, de hoogtepunten uit het leven van hun kinderen vast te leggen, hun eigen identiteit te bewaren, maar vooral ook om hun lijstje met actiepuntjes weg te werken, getting things done. En dus ook hun aankopen te doen: zowel dat speciale zalfje tegen uitslag voor hun kindje als dat hippe jurkje uit hun favoriete boetiekje waar ze sinds hun moederschap helaas niet meer zo vaak langs kunnen gaan.
De bevindingen van FacebookIQ en Liftoff verklaren waarom ik in mijn werkzaamheden voor een shopping app platform zo veel kinderkledingwebwinkels voorbij zie komen: hippe webwinkels met namen als Vip-Kidz, Gray Label of Kids Department strijden allen met hun eigen m-commerce app voor de aandacht en de euro’s van de Millennial Mama.
Dat vrouwen en moeders kiezen voor snelheid en gemak, komt voor mij niet als een verrassing. Maar misschien schudden deze onderzoeksresultaten ook de mannelijke marketeer wakker en maken ze duidelijk waaraan hij zijn marketingbudget moet besteden. Keer op keer blijkt dat m-commerce een groot deel van de e-commerce beslaat. Het aantal mobiele aankopen is al bijna net zo groot als het aantal orders dat via de desktop wordt geplaatst en dit aandeel zal alleen maar groter worden.
Niemand zal meer betwisten dat de gemiddelde consument vergroeid is met zijn mobiel. De Amerikaanse analist Brian Solis van Altimeter Group onthulde onlangs dat de gemiddelde consument 1500 keer per week op zijn mobiel kijkt en hier wekelijks ruim twintig uur aan besteedt. Ook uit onderzoeken in eigen land komt telkens naar voren dat het mobiele kanaal niet onderschat mag worden. In de meest recente Thuiswinkel Markt Monitor zien we bijvoorbeeld dat het aandeel mobiele aankopen gegroeid is naar 4,3 miljoen euro. Vergelijken we deze cijfers met die van het eerste half jaar van 2015, dan valt op dat dit een stijging is van wel 88 procent.
Mobile first
Winkelen via de mobiel wordt steeds gebruiksvriendelijker, waardoor het aantal mobiele shoppers alleen maar zal toenemen. Vooral mobiele apps, die geheel zijn toegespitst op het optimaliseren van de winkelervaring, winnen snel terrein. Natuurlijk kost het moeite om consumenten zo ver te krijgen dat ze uw app installeren op hun mobiel. Maar staat u eenmaal op hun beginscherm, dan zal de investering zich doorgaans snel terugbetalen. Mits u het de klant zo eenvoudig mogelijk maakt.
Liftoff onderzocht eveneens wat het u als retailer gemiddeld kost om de consument zover te krijgen dat hij uw app installeert. De gemiddelde kosten voor een app waarbij alleen een installatie vereist is, bedragen 4,37 dollar. Wilt u dat de gebruiker zich eerst registreert alvorens hij de app mag gebruiken, dan kost u dit gemiddeld 8,64 dollar per klant.
Dat apps die gebruiksklaar zijn, het winnen van apps die een registratie vereisen, is niet verwonderlijk. Een van de doelen van de app is nu eenmaal om het online shoppen nog makkelijker te maken. Met dit in het achterhoofd kunnen we stellen dat retailers die erin slagen het leven van de drukke consument stressvrijer te maken, uiteindelijk zullen winnen.
Is uw webwinkel al klaar voor de mobiele mama’s?
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Vrouwen zijn de koplopers in mobiel winkelen
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.